AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.666

Spola igenom automatlåda.

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har bytt olja i min förra låda 2 ggr, en gång vid 15K och en vid 30K. Dock så går det ju inte att få ut all olja utan det blir ju en del kvar av den gamla oljan.

Jag har läst att man kan spola lådan, så får man ut det mest av den gamla oljan.

Nån som vet om det finns nån som kan göra det i Linköping eller orter runtomkring?
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
När jag bytte olja tog jag även lös mechatroicen och bytte packningarna. Den fick stå och droppa över natten. Jag fick i runt 7-8 liters efter det... ganska nära all olja med andra ord.

Garpen

Det ligger oftast kvar runt 2 liter i momentomvandlaren om du inte spolar med en maskin för ändamålet, du kan få ut det mesta med att byta olja 2-3ggr på vanligt sätt.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har du något speciellt problem du vill försöka lösa med att spola den?
Har du bytt olja och filter tycker jag man kan känna sig rätt nöjd med det även om det är lite gammal olja kvar.

// Magnus

Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Hej Garpen,
Jag gjorde detta 2014 (?) hos Automästarna i Linköping, efter rekommendation av Marin här på forumet. Köpte egen olja och filter/tråg på ebay. Hur noggrannt det gjordes (byte/spolning) vet jag egentligen inte, men kan konstatera att bilen hade gått ca 21k då och har gått snart 33k utan några problem med växellåda. Annars kan säkert Hackefors Bil hjälpa dig vidare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.