|
|
|
|---|---|
|
Kör en X3 G01 med 19” och när jag skulle köpa vinterdäck sa en däckhandlare att jag kunde ha samma fälgar (och TPMS-ventiler) och bara köpa en uppsättning odubbade vinterdäck och använda samma fälgar året runt. Det skulle kosta lite att kränga däck istället för att bara byta hjul men eftersom det är tjänstebil och jag bara ska ha den i tre år så fick jag lätt ihop ekvationen. Bra idé tänkte jag, köpte bra vinterdäck och lät dem kränga på dem åt mig. Nu när jag skulle byta till sommardäck blev de sura på mig, det tar längre tid och menade på att det sliter mycket på däcken att kränga på/av (6 gånger) och ville självklart sälja en ny uppsättning fälgar/ventiler till mig. Vad säger ni andra? Är det ok att kränga av/på däcken eller bör man köpa fälgar/ventiler? | |
|
byt däckgubbe ------- //Lövet |
|
|
Håller med Andreas. Skulle det nu vara så bra att göra så skulle ju inga företagsbilar ha 2 uppsättningar. |
|
| Det är klart att det blir billigare att ha bara en uppsättning fälgar, då 19 tum originalfälgar är dyra i inköp. Byter man då bil var tredje år och fälgarna på nya bilen då är annorlunda avseende offset och dylikt, så kan det ju vara bättre att endast växla däck. | |
|
Har aldrig kört med lika dimensioner på sommar- och vinterdäck. Har oftast en tum större, lite bredare och ett antal % lägre profil på sommardäcken. Därför har jag alltid haft två uppsättningar kompletta hjul. Vet ingen som kärnger däck två ggr per år - arbetet på det är ju en löpande utgift att ha med i kalkylen för en extra uppsättning fälgar. Visst är nya fälgar dyra men beg fälgar brukar finnas överkomligt på blocket. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Jo, lite högre löpande kostnad, men över tid så ”sparar” jag drygt 10.000 med tanke på att hjul/däck följer med bilen när jag lämnar tillbaka den efter tre år och det påverkar inte restvärdet. Ingen av er som direkt avråder att kränga av/på samma däck flera gånger alltså? |
|
| 3 ggr ska ett däck klara att monteras! | |
| Ringde precis Bridgestone Sverige för att kolla och kille jag snackade med där berättade att det inte alls var några problem att kränga av/på däcken. | |
|
Att räkna på för bilfirman är ju att de får bistå med 19" vinterdäck, vilket låter dyrt. Borde vara billigare med 17" eller 18" och därmed ett par billigare fälgar, har du otur får du kanske plåtfälg på vintern? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Transocean |
I fjor när jag beställde min nuvarande bil kostade originala 17'' vinterhjul till 530e 23 500 kr. Fick för ett par veckor sen offert på en ny 330e, där skulle dom ta 31 000 kr för vinterhjulen :-) Jag tror faktiskt att det är inte alls så dumt att kränga däcken av/på om man nu bara skall ha bilen i tre år. Gäller bara å hitta en firma som vet hur man balanserar; gärna med marktryck. Jag kan tänka mig att man lätt kan spara 20 k om man kör med samma fälgar året runt. |
|
Fast det går ju köpa kvalitetsfälgar med direktnav för helt andra pengar också. ÅF är nog det sista stället jag skulle handla på. ------- //Lövet |
|
Transocean |
Ja men fälgarna kommer att kosta mer än ett par på/av! |
|
Begagnade fälgar behöver inte kosta så mkt... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
19” fälgar, bra däck + TPMS- ventiler blir en ordentlig peng, original över 30 och annars runt 20-25. Så, räknar med att jag sparar 10-15 tusen genom att kränga av/på. |
|
|
Finns mängder med beggade fälgar, ibland med riktigt bra däck, för mycket billiga pengar som du, så länge du inte skrapar upp dom helt, har pengarna tillbaka på vid försäljning ett par år senare. Så är det bara, fälgar står sig i värde efter att första tappet är gjort och om skicket är oförändrat. TPMS kodar du bort på 10 sek och kvar är den vanliga lösningen via ABS. Kanon. |
|
| Om man inte är så intresserad av att leta begagnade hjul på nätet så är det ju hyfsat kostnadseffektivt att använda samma fälgar till sommar och vinterdäck. Dessutom är det ju inte så lätt att hitta beggade fälgar med premiumvinterdäck i rätt dimensioner på. Fick själv leta rätt länge och fick köpa med dubb fast jag egentligen velat ha dubbfritt. | |
|
Smidigast är givetvis att ha separata fälgar till sommar- och vinterdäck. Men frågan är väl kanske också om det finns lämpliga vinterdäck till de fälgarna...där kanske det kan vara bra att gå ner i däckstorlek och bredd och gå upp i profil. Sedan kan man alltid fråga sig hur många gånger du kränger av/på däcket innan det är utslitet och måste bytas pga slitaget i slitbanan, i vissa fall byter ju en del bilförare däck efter varje säsong. Det hänger givetvis ihop med hur mycket du kör varje år och även körstil samt däcktyp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.