|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E91 2009:a som jag funderar på att byta ut. Jag köpte original fälgar för vinterhjulen (17”) när det begav sig och i år bytte jag till nya Hakka dubb. Känns tråkigt att behöva köpa nytt igen. Kan jag använda dessa på en 2016, tror det är F31 de heter. Tacksam för svar. “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) | |
Transocean |
Dom verkar passa. Kan hända att du behöver andra hjulbultar dock. ET skillnad endast minimal. Samma fråga på tyska: Länk |
|
Som transocean skriver så är skillnaden i ET minimal så fälgarna bör passa fint. Däcken skiljer sig dock lite i dimension mellan E9X och F3X F3X har som ett exempel 225-50/17 och E9X har 225-45/17. Skillnaden är mindre än 5% så det är lagligt att köra med de mindre däcken. Men det kan se lite konstigt ut att de inte fyller hjulhuset lika bra och hastighetsmätaren kommer visa ca 3km/h fel vid ca 100km/h hastighet. /DJ |
|
|
Nja, det blir inte helt bra även om du får dit hjulen. F30 har en storlek "större" däck. I stället för t ex. 205/55-16 till E90, har F30 205/60-16. Det blir ganska stor skillnad i rullomkrets/höjd på bilen. Mvh Johan B |
|
| Har två bekanta med F3X, båda kör med vinterdäcken från sina fd E9X. Inga problem men det kanske ser lite "tunt" ut. Tycker dock inte det sticker nåt direkt i ögonen iallafall. | |
| Tack för svaren! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.