AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.425

F11 2016 nya sommardäck, belastningsindex

Ska köpa 4st nya däck till bilen och funderar på belastningsindex. Kikar på dessa: Pirelli Cinturato P7 runflat 245/45 R18 96Y * runflat samt Pirelli Cinturato P7 runflat 245/45 R18 100Y XL * MOE runflat.
Det enda som skiljer dom är belastningsindex samt att de med högre belastningsindex har bättre bränsleekonomi och lägre decibel. Priset är detsamma och jag undrar om det är någon nackdel att välja de med högre belastningsindex i och med att bilen inte kräver det? Eller finns det några andra däck som rekomenderas? :)

js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Nej.
Michelin PS4.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Har fått för mej att att de med högre belastningsindex är mer rigida och därigenom tyngre och mindre följsamma vid broskarvar et.c. Kan dock ha fel.

Skulle inte köpa Runflat av samma orsak. Där har jag dock belägg för det. ;-) Stor skillnad till Runflats nackdel. :-/

Köpt Continental, Good Year samt Michelin under åren och har varit nöjd med samtliga dessa märken. Åker på Good Year Assymetric 3 samt EfficientGrip Performance (på F10 resp E60) just nu och är nöjd med dessa :-)
Intressant. Hur gör du om du får punktering? (kanske dum fråga men är nyfiken) Skippar du däckdrycksensorerna då också?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Kör 4000 mil per år och får punka vart 5 år cirka. Är det allt för illa får man väl ta bärgare eller be nån komma med ett däck hemifrån, men är det mindre skador, spik et.c vilket de ofta är, tror jag att en sån här kan var till hjälp. Länk

Har även ett par burkar: Länk

Har dock aldrig behövt prova.

Däcktrycksensorerna har man ju "mer nytta" av utan Runflat, då man kan bli uppmärksammad på punka i ett tidigt skede, så de har jag gärna kvar ;-)

Fick smygpunka i vintras och genom TPMS kunde jag hålla koll på trycket och åka hem de 10 mil som var, genom att stanna till på en mack en gång och fylla på.
Tack. Ja det känns som det är mer nackdelar med RFT. Drar mer, bullrar mer och om det blir punktering så "får" man inte laga det vilket kan innebär 4 st nya om man har otur. Enda fördelen verkar vara att man slipper stanna vid vägkanten och spruta i spray eller pumpa upp det. Sen kostar det några hundralappar mer per däck också.

Så det blir ett par Pirelli Cinturato P7 245/45 R18 100Y XL * MO (MFS) från däckonline. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lidas11, jag är ingen vän av RFT-däck men vissa märken tillåter faktiskt reparation av RFT-däck om skadan sitter "på rätt ställe".

Michelin, Good Year, Dunlop och Bridgestone tillåter vissa reparationer, medan Pirelli och Continental inte gör det:
Länk

Personligen ser jag bara några få fördelar med RFT (man slipper börja byta/laga däcket på "olämplig" plats/tid (t ex. på motorvägen i rusningstrafik) och att det kan ge ökad säkerhet vid "explosionspunktering" under färd.
I övrigt är det bara nackdelar som jag ser det och då kanske bullret som det mest uppenbara.

Under alla mina år som bilförare har jag haft kanske två eller tre punkteringar och alla dessa har varit "smygpunka" pga, skruv/spik i däcket.
Alla fallen har upptäckts i god tid innan det blivit större skador och alla gångerna gick däcket enkelt att laga.
I min bekantskapskrets har det också varit några få liknande punkteringar under alla år....så utifrån mina personliga erfarenheter är det väldigt ovanligt med punktering även om det förekommer.
Risken att drabbas är väldigt liten och då tycker jag personligen att det "kostar för mycket" att köra med RFT-däck för den lilla fördelen kopplat mot alla nackdelar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Samma här, har haft två punkteringar och det har varit pys. Senaste var på mina vinterdäck som är pirelli rft. Var en däckfirma som lagade det faktiskt då jag inte var sugen på att köpa fyra nya :D men satt mitt i så kan inte förstå varför det skulle vara farligt att laga. Men intressant att vissa tillåter det då :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.