|
|
|
|---|---|
|
Hej Har ett problem med min E39 540i/6 M62B44 icke- vanos. Vid motorbromsning/gassläpp hörs avgassmällar, typ högljudda pistolskott, bilen går felfritt i övrigt. Svetsade ett nytt avgassystem inkl. nya kattar och oem lamdasonder, även gjort service med tändstift, luftfilter, olja, men inte mycket mer än så. Inget har hjälpt. Inga felkoder. Om man tar av batteriskon och låter bilen stå några timmar så försvinner avgassmällarna tillfälligt. Om jag sen kopplar på batteriet kommer problemet tillbaka efter några kilometer eller uppemot flera turer senare. En tydlig trend är att avgassmällarna ofta kommer tillbaka när man stannar till på tomgång i någon minut. Det är såpass högljutt att jag undviker att köra i stan. Blir inte klok på det. Googlat runt en hel del och ingen på forumen verkar ha haft något liknade. All hjälp uppskattas. | |
|
Hej och välkommen! Googlade för mitt eget intresses skull. Från ett MC-forum hämtade jag följande: (Länk "Med stor sannolikhet har du fel bränsleblandning, Ett öppnare eftermarknadssystem gör att motorn går magrare än med original. Du behöver lite mer soppa. Har du förgasare byter du munstycken till ett snäpp grövre. Har du insprut så är det pc3 som gäller där du förändrar luft/bränsle. Fråga förra ägaren om den är justerad mot det nya systemet. Kommer slita lite mer på ventiler mm om den går magert. Ingen panik troligtvis. ÄR det bara annan slutburk eller verkligen ett helsystem + öppnare filter? I det senare fallet skulle jag rekommendera en bänkning + justering för då får du fler hästar och ett helt annat register. + att det verligen börjar bli tillräckligt fel blandning vid såpas "radikal" modd." Generellt anges "mager blandning" och "ett öppnare avgassystem" som vanliga grundorsaker, där den senare indirekt kan förorsaka den förra. /Lennart |
|
|
Tack för svar. Att något blir fel på bränsleblandningen håller jag med om, men vad som skulle orsaka det är den stora oklarheten för mig, för alla saker som gjorts på bilen (sportsystem, kn-filter m.m.) är ju standard mods på 540s som inte ska ge symptomen jag upplever. Sedan i och med att problemet är borta när batteriet varit avkopplat och att det återkommer efter några km eller uppemot flera mil senare tycker jag talar för att det finns ett riktigt "fel" att leta efter. |
|
|
Lite osäker där, men en bortkoppling av batteriet tar kanske bort luft-/bränsleregleringens adaptionsvärden, så att systemet måste börja om? Och vad jag läste, handlade *alla* "riktiga" svar om bränsleblandningen. Men om du väntar tills gänget börjar fredagsmysa, kommer det nog initierade svar härifrån också! :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.