AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.708

Köpa bromsar fram e39 M5

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Behöver nog byta skivorna och belägg fram.
Kolla lite snabbt på ebay, hittade dessa:
Länk

Har kört EBC Redstuff belägg tidigare och varit nöjd.

Andra förslag?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
RedHawk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ferodo DS Performance eller DS2500.

Har du bankörningsambitioner finns ännu vassare belägg, men de har en del nackdelar vid vardagskörning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag kör YellowStuff runt om på två av mina bilar, ena just M5 E39. De gnisslar lite o dammar, men de tar bra kalla o klarar betydligt mer värme än RedStuff. Det har numera kommit en variant (?) av BlueStuff som är minst lika värmetåliga o lika bra kalla som Yellow men dammar/gnislar mindre o dessutom snällare mot skivorna?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Alltså jag har inga banambitioner utan dettta är nog en bil som kommer vara sommarbruksbil kan man säga.
Redstuff gillar jag pga låga dammnivån.
Tips på skivor vore fint, ska man gå på "riktiga" M5 skivor delade eller vad man ska kalla det eller räcker "normala" kanske?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

För h-lv-t- Ola...Inga snik USA-skivor, M5 E39 hade "endelade" skivor från fabrik i USA, har något med DOT att göra, de godkände helt enkelt inte tvådelade skivor för gatbruk när det begav sig, har jag för mig. Jag köpte ATE, Zimmermann är lika bra/dåliga, men de skall vara tvådelade. Jag störde mig enormt på de (helt nya) "endelade" skivorna på Tannen vid inköp, det var det första som rök all världens väg.
Jag hade RedStuff runtom på Oxford innan, men jag monterade Yellow fram (satt Yellow fram på Tannen vid inköp, köpte nya Yellow runt om till Tannen, nya skivor skall ha nya belägg). Jag har en bekant som, skall vi säg, gillar o "köra sportigt", han brukar få låna Oxford. Han "hårdtestade" den nya konfigurationen (Yellow fram, Red bak), enligt honom så mattades bromsarna betydligt mindre, men då pratar vi om 6-7 inbromsningar efter varandra från över 200. Oxford gillar o sträcka ut, den går galet bra :D. Han noterade även gnisslet och att de dammade betydligt mer än Red.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok Ok Dawwe. köper ordentliga ;-). Ska sondera marknaden lite men det verkar som man landar runt 5k.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Ola: Vad är de för fel på skivorna? Skeva? "Bara" slitna? Om de inte är skeva o inte har längre sprickor utan mer "många mini" o dessutom inte tunnare än 30.4 mm fram (vilken är den minsta tillåtna tjockleken enligt BMW) så kan man...svarva om de. Man svarvar då bort slitkanten ytterst o sen nån enstaka tiondel till över hela skivan, skivan är i färdigt tillstånd som minst 30.0 mm tjock. Klarar man dessa 30.0 mm så kan man med gott samvete köra vidare ner mot 28.0 - 28.5 mm, men då är man verkligen framme vid den absoluta gränsen, inget som hindrar att byta innan. 1 mm slitage på bromsskivan kan vara uppåt 5000 mil beroende på hur elaka belägg man har, och hur man bromsar....

Faktum är att Oxford fick omsvarvade skivor när RedStuff åkte på, för ca 1500 mil sedan, de klarade precis 30.0 mm fram och hela 18.5 mm bak, vilket till o med är mer än den minsta tillåtna tjockleken enligt BMW (18.4...). De är nog tunnare nu, men de funkar bra. Lite komiskt att bilen som får bekänna färg mest vad gäller bromsar är den som har tunnast skivor :D. Dessa skivor blir självklart varmare än nya tjockare, men skall man inte köra bana, eller köra fullgas o bromsa konstant, så duger det gott. En svarvning bör inte kosta mer än 500 kr för ett par?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Verkar dumt att svarva de "USA" skivor som sitter fram. Ordentliga bromsvibrationer har jag men framvagnen är kollad och endast mittre styrled eller vad man nu kallar den, samt ändarna byttes.
Nr 9,10, 11 och 6 byttes
Länk

De vägrade byta nr 5 och 12 på denna bild då de tyckte att det verkligen inte behövdes.
Länk

Nästa steg är skivor tycker jag.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Ja USA skit-skivor svarvar man inte, de kostar peanuts nya. 5 och 12 är rätt lätt o byta själv, det låter inte likt Micke att vägra o byta, då hade han förmodligen vägrat att byta det mesta av det han bytte på Tannen :D.

Skivor låter rimligt. Men passa på att kolla att hjulnaven inte slår. Det är nog ovanligt, men jag råkade ut för skevt hjulnav på min bruxis. Med nya skivor var det bra typ 350 mil men sen vibbade det igen. Med nytt nav är det bra än idag snart 2500 mil senare.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det var en lokal verkstad som kollade på det. De fick fixa kopplingshydrauliken samt framvagnsdetaljerna. Men då jag känner dem bra så säger de till om jag lastat dit för mycket grejer ;-) Jag var även med och tittade och det var absolut inget glapp, vi kände på alla leder etc. Måste sitta i skivorna. Jag har en klocka så jag kan mäta slaget om jag får tid.

Har en del Meyle HD grejer över nu ;-)
De kommer nog till användning inom sinom tid på någon av bilarna.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Man kan aldrig lasta dit för mye grejer, bara o byta :D. Just långa bulten till nr 5 är kul att få ut, jag fick ta bort mittre styrstaget... Ja det låter som skivorna, men du kan ju kolla så det verkligen är de som slår? Jag menar är de iaf 31 mm tjocka o slaget inte sitter i skivorna så kan man ju faktiskt rulla vidare med de, även om det är fusk :D. I mitt fall var det helt omöjligt, trots att de var 31.8mm (nya är 32mm), jag fick galet ont i ögonen varje gång jag såg bilen :D.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Letar på ATE nu. Samma nummer höger och vänster verkar det som?
Stämmer det? Olika nummer H V original.
Hittade dessa :
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Nej det är olika för höger resp vänster. Curved vanes!
24.0132-0162.2 Höger
24.0132-0161.2 Vänster

Det står "Rechts/Right" på ritningen om du tittar lite nogrannare :D

Punk två på slutet betyder att de är tvådelade. Bra pris på de, billigt!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar. Beställer såna.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
När det gäller bak, är det samma typ av "delade" skivor där?
Eller kan man slänga på något annat där.
Hittar bara att ATE har fram om man söker i deras katalog. Länk
Ska ändå byta handbromsbackar och skivorna såg halvdana ut.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Minns jag rätt så hittade jag inget annat än original BMW bak. Och ja även skivorna bak är tvådelade
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Sånt här finns men det är ju "vanliga"
Länk
Sen hittar jag dessa:
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Grym prisskillnad på USA varianten, en tredjedel av EU variantens pris! Du vet vad jag hade valt. Men, ungefär 65-70% av bromsverkan ligger på "framaxeln". Två delade skivor har bättre motståndskraft mot att slå sig, dessutom är de något lite marginellt lättar då "bellsen" är i alu. Så att "fuska" bak är kanske inte hela världen?

Jag hade dock stört mig på endelade skivor bak, vill ha de homogent o som från fabrik. Priserna har dragit iväg på skivor märker jag, när jag köpte gav jag ca 7000 för nya original identiska skivor (ATE fram, BMW bak) inkl YellowStuff runt om. Å andra sidan har € oxå dragit iväg...
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag snikar bak så kan jag lägga de pengarna på annat.
Jag kör ju inte speciellt hårt med bilen.

Det blir Redstuff fram och bak iallafall.

Tackar för svaren!

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Snyggt! Bättre med snik-skivor bak :). Jag märker att du fortsätter att låta som Alfons..."Jag skall bara..." :D.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.