|
|
|
|---|---|
|
Fick en varning om att bromsbeläggen var slitna och det var dags för byte, men när jag tog en titt på dem så var dem så gott som nya, de hade knappt slitits ner än. Jag bytade därför bara sensorn och återställde sedan varningen. Kommer sensorn ändå varna om bromsbeläggen blir på en väldigt låg nivå? Var den varning jag fick bara standard eftersom x antal mil hade körts? Borde inte varning komma upp direkt igen om de ligger på en väldigt låg nivå? | |
Transocean |
Ja den kommer att varna. Det var inte sensorn som varnade dig utan bilen. Ett smidigt sätt att få rädda bmw-ägare till bmw-verkstan helt i onödan. Hadde likadana varningar på min 2011- 320dA på bägge axlar och bromsarna var fin fina ...även sensorn går att pilla ur och återanvända. |
| Tack för svaret, jag misstänkte att det var BMW som ville få folk till verkstan | |
|
Det ligger en logaritm som försöker beräkna slitaget och förvarna så du hinner byta i tid. Men systemet är ganska trubbigt och väl "pessimistiskt" gällande slitagenivån. Om sensorn inte har "löst ut" (fått slitage), så behöver du inte byta den. Det man får vara lite observant på är att slitaget på de inre beläggen kan vara högre än de yttre som är lättare att inspektera.... Enligt datorn är det 800 respektive 1000 mil kvar på mina belägg fram och bak, men själva friktionsytan är drygt 6 mm tjocka på alla åtta beläggen (av ursprungliga 12,3 mm fram och troligen knappt 12 mm bak) och då har bilen rullat drygt 12.000 mil....så i praktiken borde det vara MINST 4-5000 mil kvar på beläggen innan de är nere på ca 3 mm. Mvh Johan B Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.