|
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte ny (begagnad) bil för några veckor sedan och noterar idag att framdäcken är bredare än bakdäcken. Har dimensionerna 255 40 19 fram 225 45 19 bak Jag antar att dom monterat däcken fel, för så ska det väl inte vara? Bil 330d Gt xDrive | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du har helt rätt, det är felmonterat. En av "originaluppsättningarna" till typ F34 330d GT är en staggered 19" i form av 225/45R19 fram och 255/40R19 bak. Så dimensionerna stämmer - men man har vänt fel på axlarna så att säga. |
| Det kanske bara är fälgarna som sitter fel. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag "översatte" automatiskt "däck" till "hjul" för i vårt språk till vardags så använder vi (även jag själv) inte alltid den exakt korrekta termen men i de flesta fall finns ingen ambiguitet och det fungerar (som exempelvis det klassiska "skruv" och "bult"). Generellt sett gäller nedanstående fälg = den runda metallprylen däck = den runda gummiprylen hjul = en pryl där man klämt ihop en fälg och ett däck Men kommentaren är intressant blixten. Var tvungen att kolla i ETK, och i staggared setup brukar fälgarna vara annorlunda och det var det även här. För denna staggered 19" kombination så ska fälgarna fram ska vara 8"x19" ET30 medans fälgarna bak ska vara 9"x19" ET42. Så en ganska stor skillnad med andra ord. Vi får verkligen hoppas att de monterat rätt däck på rätt fälgar! Förhoppningsvis är det bara att skifta hjulen mellan axlarna, men passa då på att dubbelkolla att det är rätt fälgar till rätt däck! Det är dock lätt att se vad det är för fälgar. Om det är BMW Original så finns det alltid ett sjusiffrigt nummer ingjutet (tex 7 847 543) och via det kan man ta reda på fälgens dimensioner. Annars finns det viktigaste ingjutet, se exempel i bilden nedan. Där finns ingjutet "7Jx15H2" vilket betyder att det är en 15" fälg som är 7" bred. Där finns dessutom ingjutet "e20" vilket betyder att ET aka inpressningsdjup är 20 mm. Länk |
|
Tassel Hur upptäcker man det efter några veckor? det hade iaf jag upptäckt redan vid köpet? Se till att du byter runt dina felmonterade fälgar illa kvickt så du inte får strul med ditt x-drive. |
|
|
Om det är rätt däck (stjärnmärkta BMW OEM) så bör rullomkretsen vara densamma. Då bör inte drivlinan få problem. MEN du lär få mysko väghållning med däcken felmonterade... Så kontentan är att skifta fram- och bakhjulen så bör det bli rätt (under förutsättning att de bredare däcken är monterade på de bredare fälgarna). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag var på Porsche center i Malmö och då kom en säljare jag känner och sa ”Du som kan BMW, kom och kolla på en M3:a som jag ska värdera för inbyte, ser inte den konstig ut”. Där hade ägaren/däckverkstaden lyckats med konststycket att sätta ett smalt och ett brett hjul på framaxeln (och givetvis motsvarande bak). Hehe, man undrar om det beror på stress eller om personen ifråga behöver nya brillor. |
|
|
@M34ever Jag skulle naturligtvis sett det tidigare... Får skylla på att jag bara kollade dimensionerna fram noga. På bakdäcken tittade jag bara snabbt och såg inte dimensionsbeteckning direkt. Hade inte en tanke på att det skulle kunna vara olika Däckskifte är inbokat |
|
|
Tassel Va bra, är själv lite av en däck/fälg nörd så hade noterat det direkt. Ofta olika på BMW fram och bak faktisk men man lär så länge man lever. Trevlig helg /Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.