AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.723

X5 G05 motor och spec

RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Börjar processen att byta min F15 40d MY16 tilll en G05, ni som ska eller har beställt G05, hur har ni tänkt kring spec och motorval? Antar att många väntar in 45e, men då den ej kommer med 7-sits så är den inte aktuell för mig.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som du redan är inne på tror jag många kommer plocka 45e, men om vi släpper den så tror jag många tittar mer på bensin än vad de gjort på F15. Samtidigt kvarstår faktum att BMW gör bra dieselmotorer och om man inte vill tanka jämt och ständigt så är det kanske de mest förnuftiga valet utan att direkt välja en tråkig motor på något vis.

Generellt skulle jag säga att det finns få G05 ägare på forumet, så du ska nog tyvärr inte räkna med att bli bombad med svar från andra i samma sits.
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Håller med, men jag känner mig inte sugen på 30d, och 40d verkar i nuläget inte komma, M50d är grym, men den blir lite för dyr tycker jag. Skulle helst ha en 50i som sägs ska komma, vore kul med en V8 medan de fortfarande finns, dock oklart när de kommer, så jag lutar åt en 40i.

M-sport
Inno
Travel
Winter

BMW individual utökat skinn, VAHF Coffee
Interiörlist ädelträ Fineline Stripe
Komfortsäten fram
22” ev. 21”
Aktiv ventilation stolar
Dragkrok
3.e stolsrad
Adaptiv luftfjädring
Comfort Access
H-K ljud
Soft Close
Crafted Clarity

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ser ut som det kommer bli en trevlig kärra! Ja, 40i motorn tror jag blir ett utmärkt val så länge du inte hänger upp dig på en lite högre förbrukning än 30d. Skillnaden i kronor på totalen är försumbar, men för vissa är själva känslan av 0,8l/mil mot 1,15l/mil värt mycket.
Kommer G05 med V8 i framtiden alltså? Det är goda nyheter i så fall.
Jag är nog personligen osäker på hur intressant än relativt liten bensinare är på andrahandsmarknaden den dagen du skall byta den. Jag skulle vänta till 45e eller ta en diesel.

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Relativt liten bensinare... det känns lite hårt mot en 340hk motor.

Audi Q7 kan fås med två motorer, diesel på 231 eller 286hk. Är det två väldigt små dieslar då?
Ju större bilen är, ju större gör skillnaden mellan bensin och diesel. 340hk i en treliters bensinare är ingen liten sketmotor, men det är en sämre typ för bilen.

Jag är inne på Med Känslas spår.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Enligt vad jag förstått på BMW:s pressmaterial så kommer 50i-motorn inte att marknadsföras i Europa. Det enda undantaget tror jag blir de skottsäkra Protectionbilarna som RPS Säk kör idag i 50i F15-modell när de behövs bytas ut.
Mvh
Asken
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sportigare känsla med bensinmotor, delvis beroende på en lite lättare vikt i framvagnen..
Dieselmotorer är generellt sett tyngre om man jämför mot liknande bensinmotorer(effektmässigt och volymmässigt)..Det brukar betyda en lite sämre känsla vid lite sportigare körstil runt låt säga en krokigare vägsträcka.

Jag skulle handla en vagn med bensinmotor om jag skulle välja nyare bil idag.
Men jag tillhör idag en försvinnande liten grupp som föredrar bensinmotorer, helst med manuell låda dessutom.

"Alla" köper fortfarande dieselmotorer..
Visst, ett maffigare bottendrag(oftast) och med det en lite mer avslappnad körning med dessa "stora" dieslar, men lite tristare motorljud brukar det bli och inte heller så "belönande" ju närmare varvtalsstoppet man kommer :)
OBS! Jag skriver INTE att en dieselbil med hyfsat stor motor inte är snabb, det är de!
Men körkänslan när man börjar köra bilen på ett mer krävande sätt är en smula "tyngre" och i mitt tycke sämre..

Men jag kör inte nya bilar idag, och jag kommer nog inte heller att köpa några nyare bilar på ett bra tag, men som sagt>>>Dieselbilar, inte någonting jag kommer att handla när det så småningom blir aktuellt med "ny" bil/bilar.

Mvh Janne.
Grelle jag förstår och delar din kommentar men jag menade att vill jag ha en X5 bensin då slår jag nog helst till på en 50i eller om möjligt en X5M, 40i blir lite mellanmjölk och jag anser för övrigt historiskt att X5 går bäst med dieselsnurra. Iaf F15. Men jag har hört att 45e lär bli poppis och är lite sugen själv på en sån. Annars tycker jag inte att den nya är speciellt prisvärd om jag jämför med vad jag får en F15 för idag.

/Anders
För övrigt är jag osäker på om merparten som köper en X5 är ute efter en bil med "sportigare körstil". Jag tror inte det. Man gillar att åka högt, man gillar BMWs varumärke och vissa "BMW-detaljer" men en X5 är sällan sportig.

/Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...kanske inte sportig, men nog är det väl ändå lite roligare(och roligt vill man väl ha) om vagnen känns lite bättre när det börjar svänga :)

Mvh Janne.
Då ska du nog inte välja en X5.

/Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm...har faktiskt aldrig kört en X5:a, varken diesel eller bensinare, men X5M säljs så den borde väl vara "kul", eller är det bara en onödig skapelse?

Ska man ha lite roligt så kanske det är så att man handlar en X6 ist (har inte kört någon dylik heller) om man är såld på SUV/SAV stuk.
Det sägs ju vara en vagn med en härlig känsla på vägen och även när det "svänger lite"...trots storleken.

Mvh Janne.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med känsla, jag förstår väl delvis din poäng och visst blir är det så att man även blir van med effekt. En X5 40i är ju potentare i större delen av registret än en X5 48i -09 så på tio år har toppmodell-prestanda blivit "relativt liten".

Men diesel/bensin-jämförelsen är ju inte heller så relevant som den var för 15 år sedan när bensin på BMW var synonymt med sugmotor och diesel med turbo.

Janne T, allt sånt snack är för sin klass och är det väl inom det perspektivet roliga bilar att köra.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Kraschade min M550 i och efter det beslutade jag att köra så stort som möjligt. Införskaffade en X5 M50d med all utrustning utom Tv (vilket jag ångrar) Men det var en lagerbil. En fantastisk kärra, bekväm o snabb. Ville ha 50i. Verkar som den går att fulbeställa enligt en ÅF. Var tvungen ha bilen snabbt så jag kunde inte vänta... Saknar remote parking. Trevligt är att SMO tydligen kan fixa 510 hk. Nice :) Helst ville jag ha en X6 men tyvärr finns ju bara den gamla modellen med gamla tekniken i, men jäklar så snygg den är...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.