|
|
|
|---|---|
|
Har kört snart 300 mil med min X5 M50D -19 (all extrautrustning utom soft close och glasspaken). Är nyfiken på andra ägares erfarenheter. Tycker i grunden att det är en fantastisk bil med bra balans mellan komfort och sport och många roliga finesser. Men har också upplevt att den ibland kan kännas lite svajig. Har kört några blåsiga dagar och då inbillar jag mig att det blir tydligare. Kanske påverkar det också när det är extra spårigt. Antar att det är kopplat till bakhjulen. Vilka också ger bilen en snabbrörlig positiv känsla. En inte lika viktig detalj är att mobilladdaren inte laddar särskilt bra men däremot hettar upp mobilen rejält. Skulle gärna vilja höra vad andra G05-ägare i forumet har för erfarenheter. | |
| Har du kört på sommar eller vinterdäck hittills? | |
|
vinterdäck, hacka 9 dubb på originalfälgar, köpt av återförsäljaren |
|
| Tror du får ett annat uppträdande på sommarsulor | |
|
det förstår jag, men det är inte rkktigt den typen av svajighet , därför är jag nyfiken på att höra hur andra uppfattat bilen efter ett par hundra bil |
|
|
Återförsäljaren har svarat om upphettad mobil att det tyvärr är oundvikligt med trådlösa lågspänningsladdare (som inte heller laddar så bra). Svajigheten fick jag inget direkt svar på. |
|
|
Har en likadan kärra. Hade först en med adaptiv fjädring, men bytte till en med luftfjädring då jag ville ha max komfort. Inte upplevt detta på någon av kärrorna. Satt Hakka R på den första och sommardäck på den nya. Det med varm mobil känner jag igen. Var så i min förra M550 också. |
|
|
Har samma modell och samma vinterhjul. Är mkt nöjd över lag och känner att det bilen gpr suveränt - bättre än vad jag vågade hoppas. Trygg långfärdskamrat! Imponerande och genomtänkt elektronik men tycker att automatstyrningen inte är optimal samtidigt som jag är imponerad över att bilen nästan är självkörande. |
|
|
Hej Har en likadan bil som du. Kört 400 mil Antar att du har "adaptiv M fjädring professional"som jag ? Tycker bilen går mycket stadigare än min förra F15. I Sportläget ligger den som ett strykjärn Kör på original 22´sommardäck (ej runflat). Fantastisk dragbil! |
|
|
Hej och tack för era svar. Jag misstänker att det är Integral-Aktiv styrning som gör bilen lite nervös sidledes i mycket vind framförallt. Inte för att den också är fantastiskt att köra och ligger väldigt fint på vägen trots sin storlek. Samma funktion gör den ju väldigt kvick i rörelsen. Nu har jag bytt till sommardäcken och av det blev den ju ändå bättre på vägen naturligtvis. Antar att vinterdäcken kanske förstärker sidledsrörelsen. Men på det hela taget är jag också väldigt nöjd. Fantastisk bil på alla möjliga sätt. Är det ngn av er som haft problem med uppkopplingen av mobilen? Ibland funkar det men ofta så kopplar den i och ur med några sekunders mellanrum. Väldigt irriterande om man lyssnar på musik. Har provat massor av gånger att ta bort och lägga till mobilen igen men ingen skillnad. |
|
|
Fleming - ja, jag har M-fjädringen och valde bort runflat vilket nog var ett smart val. Känns bättre än F15 men kan vara däcken till viss del. Magrom - uppkopplingen fungerar suveränt. Nervositet kan bero på takbox (hoppas ej integralstyrning eftersom den ska ge stabilare gång i högre farter). |
|
|
PerW - Nej det är ingen takbox som stör. Inte heller är det ett däckproblem. Men jag hoppas det blir bättre med sommardäcken. Har bara kört den ngn mil med nya däcken men ska köra 35 mil ikväll så får vi se. |
|
| Hoppas det blir bra! Rent allmänt så är det suveräna vägvagnar och jag blev mycket imponerad den gångna vintern över stabilitet. | |
|
Nu har jag de senaste dagarna kört 70 mil längs bla slingriga "tidernas väg" och kan bara säga att bilen är fantastiskt rolig att köra. Att en så stor bil kan kännas så snabb och smidig på vägen är inget annat än en stor bedrift. Ser fram emot nästa långtur i morgon :) Med det sagt så kan jag fortfarande känna av hur baksidan av snabbrörligheten (aktiva styrningen) finns där i små sido-/slängrörelser ibland, men med vinterdäcken så var det som att den blev sidoslängig på ett mer nervöst sätt. Känslan är inte som svampiga vinterdäck, utan mer i styrningen (fast bak och fram då). Nu med 22orna så sitter den mer som ett väloljat skruvstäd på vägen. |
|
|
Ni som fått leverans respektive beställt G05, vilken procentuell rabatt lyckades ni få på nybilen? |
|
| 11% på en maxutrustad lagerbil. M50d. Plus rabatt på v-hjul o lite annan krimskrams. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.