AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.594

525d 2009 motor stannar abrupt vid tryck på stop knapp felkod

jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Hej
Upptäckte något skrämmande idag när jag stannade bilen utanför affären idag.. Den stannade ganska plötsligt o skakade till när jag tryckte på stop knappen.. Först trodde jag att jag inbillade mig men icke.. Samma sak händer igen.. Körde carly och fick 3st felkoder på motor throttle control 43D1, 43E2 samt 49E7. Någon som vet eller har en aning och kan ge mig en knuff åt rätt håll eller är det bara o skrota? Hur nyttigt är det att köra runt med bilen med dessa fel? Någon som haft samma problem och kanske vet nästan exakt vad det är för problem? Jag har försökt o googla men är inte så haj på engelska termer vad gäller bilar. Bilen har snart rullat 24k mil. Mvh Johan
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Spjällhus-relaterat enligt Google, vissa klarar sig med en grundlig rengöring andra behöver byta spjällhuset. Både koderna och symptomen du märker pekar på det. Passa på att rengöra EGR när det ändå är isär!

Tror inte det är någon direkt akut risk att köra bilen.
jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Okej.. Så nytt spjällhus då eller kanske bara göra rent de.. Får väl leta fram de och kolla någon dag.. Tack för input
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla även denna tråd "Länk. Där avhandlas samma problem.

//Göran
jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Så alla tre felkoder är för spjället? Någon som vet om det bara är att byta så är allt frid och fröjd sen eller måste de till o kalibreras eller på annat sätt få bilen o förstå att spjället är bytt?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Alla 3 koderna gäller spjället.

Byt, rensa koder och kör vidare. Jag har sökt lite bland olika forum men ingen säger något om att kalibrera etc.

//Göran
jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Okej va bra.. Man vet ju aldrig.. Tusen tack för allt.. Får beställa ett nytt nästa vecka o försöka skruva dit..
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag hade samma. Köpte en begagnad enhet från bildelsbasen. Tog typ 1h att byta ute på uppfarten. Vissa borrar ert litet hål på undersidan av locket så olja som kommer dit ska kunna leta sig ut.

Om jag förstått rätt är de regenereringen av partikelfiltret som inte går som den ska om enheten inte fungerar. Sen tyckte jag att jag fick lite bättre vrid efter att jag fick min fungerande igen. Men kan vara placebo... :)

jo
123
johan730ld
525d touring 2009
Så där då.. Då va den bytt och allt är frid o fröjd och felkoden kom inte tillbaka och bilen beter sig som den ska.. Tack för hjälpen allihop
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.