AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.849

Går rostiga skivor på garanti?

Sida 6 av 7
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
lite rost här o där stör inte mig, så länge inga bärande delar är rostiga och besiktning har anmärkt på, alla mina e36-e39 har haft rost, inget som stört mig mycke på. Så länge inte besiktning gnäller. Men dessa ser tuffa ut och kanske en 525 parad med automat vore riktigt gött, om inte man hittar v8an 540-530 kanske. gööööööt
Är du bakis eller drömmer du :D, 540i för 20kr lär vara värsta liket/objektet. Tro mig inget som du som familjefar vill förknippas med, det minsta? 530i fanns bara som R6 till o med -89 har jag för mig. Kom tillbaka -93 som V8. 535i har alltid varit R6. Nu får det räcka med OT, vi förstör tråden helt.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
va inte så negativ);)= tråden spårade ur längesen hehe, vill ha 540 automat nu för max 20kr! kan köpa en till dig också blir bara totalt 40. har dom pengarna på mig just nu. 40kr totalt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
E34 är väl rätt off topic här...
Men kan berätta att jag har en 530i -89 som jag ägt själv sedan ny.
En av få kvarvarande E34 med en ägare (kanske Sveriges enda?).
Det har blivit vår entusiastbil. Aldrig körd på saltade vägar och absolut 100,0% rostfri (!) och såväl mekaniskt som utseendemässigt i toppskick. Fläckfri inredning.
Rätt kul att jag har orkat behålla den hela tiden nu när den blir veteranbil vid 30 års ålder.
Jag har nämnt den några gånger här på forumet (sök).
Länk

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Jag är tredje ägaren på min M5 3.8 -94 (5 växlad). En ägare i DE till import -01, en ägare i SE till -03 o sedan jag. I ”ganska” bra skick typ.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Dawwe:
En bättre verkstad hade definitivt tagit skiva och belägg på goodwill i sådant scenario du beskriver. Arb.kostnaden ligger snarast i bytet av oket och tilläggstid att byta belägg+skiva är försumbart och kan rimligtvis gå ihop.
Vid garantiärenden är dessutom mekens anslagna timpenning oftast mer tilltaget än vid normal kundbetalning, dock ej lika högt räknat som vid arbete med en E34, men som vilket ger viss vinstmarginal för verkstaden, därav hamnar man i ett läge där man lättare kan bjussa kunden på något extra vid garantiärenden där man önskar/bör/föreslår göra mer än garantihandboken anslår.
Spacco: Goodwill? Inte garanti? Skall man som kund vara tacksam för att verkstaden gör rätt? Om verkstaden nekar goodwill för att man inte sålt bilen ny, kan man då tänka sig att "någon hos verkstaden säger ifrån o ser det orimliga i detta"? Jag skulle bli ytterst förvånad om det inte finns en rutin för att hantera ärenden liknande dessa, dvs så alla delar går på garanti, ja så att inte verkstadens "goodwill pott" skall naggas i kanten om man så vill. Jag är helt säker på att case liknande dessa händer ett antal gånger per år i Sverige. Skulle du som kund se det som "en schysst tjänst" av verkstaden att de bytt belägg och skivor på "garanti" för att de har gått sönder som ett direkt följd-fel? Jag skulle snarare kräva det o rent utav bli förbannad om de hävdade "Inte garanti på bromsskiva och belägg". Om din bil rasar kedjan inom garantitiden o du får en ny motor installerad, skulle då tycka det är OK att de meddelar att när kedjan gick av så trasslade den in sig i svänghjulet o på nåt sätt slogs kopplingens slavcylinder sönder. Detta täcks inte av garantin så du får betala för detta. Men vi har varit snälla nog o ta det på goodwill? Vilket skitsnack. Skall kunden vara tacksam för att man lagar följd-fel?

En vettig verkstad nämner inte ens ordet goodwill i fall som dessa utan lämnar tillbaka bilen till kunden med ett leende och "beklagar att den gick sönder".

Ser du min poäng nu o varför jag "envisats" med att hävda "Det är inte riktigt sant att "bromsar ingår inte i garantin""? Villkoret är inte kategoriskt, tro mig. Även om lydelsen är kategorisk så är andemeningen liiiiiite annorlunda.

Jag tror vi kan alla vara överens om att villkoren stipulerar att "skivor o belägg inte ingår i garantin". Men skulle kunden börja ställa frågor så skulle man rätt snabbt hamna i en omöjlig situation där det enda man kan säga att villkoren är sådana. Man kan inte svara på varför, vad det baseras på osv. Skulle då kunden få för sig att leka lite skulle du kunna låta så här:

Serviceman: Dessvärre går inte era skeva skivor o belägg på garanti. Det blir 6800 kr
Kund: OK. Jag läste faktiskt det i villkoren. Men det står att fabrikations o konstruktionsfel ingår
S: Ja det stämmer
K: Vet du anledningen till att dessa delar inte ingår?
S: Nej
K: Kan du ta reda på det?
S: Det blir svårt, men de ingår inte enligt villkoren.
K: OK. Kan det vara som så att mina skivor var utslitna efter 1 år och 3000 mil.
S: Ja så kan det ha varit, det vet teknikern.
K: Kan vi inte fråga honom?
S: OK...
S: Han har gått hem...
K: OK. Hur länge brukar skivor belägg hålla?
S: Svårt att svara på men nånstans mellan 6-11000 mil i regel, beror på hur man kör.
K: OK jag kör mest långt så det borde slita mindre
K: Har ni mätt hur tjocka min utslitna skivor o belägg var?
S: Nej
K: Gå ut o med de då.
S: 31.6 mm resp 9 mm
K: Och nya skivor är 32 mm, nya belägg 13mm
S: Kan var så.
K: Då var ju mina skivor belägg inte utslitna
S: Hm...
K: Kan det ha varit något annat fel på mina skivor belägg?
S: Jag vet inte
K: Men ni har ändå bytt de o vill att jag skall betala? Trots att de inte är utslitna och ni vet inte om det är något fel på de. Varför?
S: Ja...
K: Men bilen går som den skall nu?
S: Ja.
K: Är ni helt säkra? Jag börjar bli orolig för att ni inte lagat felet med att ratten skakar. Ni säger att mina skivor inte är utslitna och att skivor belägg inte kan gå sönder. Då måste det ju vara ett annat fel?
S: Teknikern upptäckte att skivorna var skeva står det här.
K: Skeva? Nyss visste ni inte vad det var för fel? Hur kan de bli skeva när de inte är utslitna?
K: Det är kanske min körstil?
S: Ja det kan det vara.
K: Hur skall man köra en BMW?
S: Som alla andra bilar, inget speciellt så.
K: Det är det jag har gjort. Då kan det ju inte ha varit fel på skivorna.
S: Jo de var ju skeva.
K: Hur kan de ha blivit det? Jag har kört som man skall och skivorna har inte garanti för att vadå? Du säger oxå att de gamla skivorna var inte utslitna. Busar du med mig?
S: Nej...
K: Kan det kanske ha varit ett fabrikationsfel på skivorna o det var därför de slog sig?
S: Jag kan inte svara på det
K: Om inte du kan vem kan då svara på det?
K: Jag tror ni behöver kika på bilen igen för jag betvivlar starkt att skivor belägg var defekta. De gamla skivorna kan ju inte var sönder det tycker jag att vi har kommit fram till. Ni måste hitta det riktiga felet. Jag vill inte betala för detta. Sätt tillbaka de gamla o laga felet.
S: Men felet var skivorna.
K: Så nu är det fel på skivorna som inte går på garanti trots att de inte är utslitna och inte använts på annat sätt än de bör? Hur kan de ha gått sönder? Det är omöjligt.

Ja ni kan tänka er vilken jobbig sits för någon. Det går ju inte komma nån vart utan att måla in sig i ett hörn. Alltså så väljer man "upplevd garanti".
Men så klart många kunder finner sig snällt i "Det går inte på garanti" o betalar, min far är definitivt en av de, men inte om jag får vara med o hjälpa till lite. Tillverkarna måste ta rimligt ansvar för sina produkter och inte lasta orimliga kostnader på ägarna.
ju
164
juha01
F10 -15
Aldrig googlat på "rättshaverist"?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Går rostiga bromsskivor på garanti?
Svar: Nej.

Men under vissa förutsättningar kan man ha vissa möjligheter på problemet åtgärdat, helt eller delvis utan kostnad, genom Good Will.
För att man inte nöjer sig med ett kategoriskt nej o vill veta varför? En bra förklaring är helt OK, men förklaringen är inte ”Det står så i garantin”, utan frågan är varför man skrivit så. Om det svaret ger att fabrikationsfel inte kan åberopas så fine. Kom ihåg KL... Ser du att det kan visst finnas fall där skivor och belägg kan tänkas gå på garanti, den riktiga? Och även om det inte är möjligt ens i dessa fall så kommer en vettig verkstad se till att kunden upplever det som garanti, även om de tagit det på goodwill. I fallet med bromsoket som sabbat belägg o skivor blir det bra svårt att framstå i ännu bättre dager genom att säg ”Skivor o belägg gick sönder som ett följdfel vilket inte går på garanti. Men eftersom vi är snälla så bjuder vi på dessa”. Det är ungefär det minsta jag skulle förvänta mig. Sen att många kanske finner sig i att betala snällt när skivor slår sig trots inom garantitid, låga mil och inget som tydligt pekar på handhavande fel är en annan sak. En svensk tiger, och muttrar o beklagar sig för andra i värsta fall.

Jag bryr mig faktiskt inte vad den korrekta tekniska termem är för att min far fick sina skivor utbytta utan kostnad. Det är oxå ointressant varför man valde att göra så, man gjorde rätt eller insåg att det blir svårt annars. Det gick nog inte på garantin, men det upplevdes som ”garanti”. Jag vet inte hur vanligt det är skivor slår sig inom garantitiden, vi pratar kanske nån promille max? Kan dessa skivor som slår sig trots allt ha ett fabrikationsfel även om det inte skall vara möjligt? Jag vet inte, bryr mig inte men om skivorna inte kan ha fabrikationsfel o inte gå sönder vid normal användning, hur kunde de då bli skeva? Följdfel, men till vad isf?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ulf530 säg gärna till om du vill sälja din e34a
Mvh
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Dawwe:
Nu vet jag inte vad BMW säger, men en annan stor biltillverkare har garanti på slitagedelar (på ny bil) 300 mil, och det omfattar bromsdetaljer, kopplingsdetaljer, däck & hjulinställning (däck & hjulsinställning med viss reservation).
BMW lär säga motsvarande.
En servicerådgivare hänvisar enkelt till att bromsdetaljer är slitagedelar som anledning, och dessa omfattas inte av garanti.
Om ett fabrikationsfel på tex ett bromsok inneburit ett förhöjt slitage på slitagedelar på en relativt ny bil, så plockar i regel verkstaden fram goodwill för kunden, och detta kan kunden vara tacksam för japp, även om h*n inte nödvändigtvis behöver veta att det handlar om just goodwill.
Kunden har nämligen köpt bilen med tillhörande garantivillkor, och kanske av en åf som strävar efter att behålla nöjda kunder.
Slavcyl till koppling är ingen slitagevara i samma bemärkelse som externa slitagedelar, vilket brukar finnas beskrivet i garantivillkoren (det där som ingen läser).
Jag tvivlar starkt på att det förekommer ett scenario där man på aukt. verkstad reparerar bilen och sedan chockerar kunden med notan. I regel gör man upp med kunden att man först felsöker till en överenskommen kostnad. I den processen pratar man med kunden om vad man hittar för fel, och gör upp INNAN man reparerar.

Det vore knappast vettigt att aktivt få kunden att tro att slitagedelar går på garanti, men jag är medveten om att det finns en verkstadskultur i landet där man hellre hoppar över uppläggets exakta uppdelning för att förenkla och vara smidig för kunden, men det är också vanskligt då kunder då kan tro ganska likt du gör om innebörden av garanti och skillnaden mellan goodwill och garanti.

Här kan jag flika in att iaf jag märker en stor skillnad mellan privat och företagskunder. Privatkunder är oftast mer intresserade om upplägget, ställer mer frågor, och lyssnar gärna på en längre utläggning om varför det kan uppstå kundkostnad även vid nybilsgaranti.
Företagskunden är många gånger stressad, korthuggen, ointresserad samt inte sällan senare obekant med vad man kommit överens om.
Det är alltså en kundkultur i den bemärkelsen också.

Sen kan det vara lite olika hur man ärendehanterar.
En bil likt TS som fått skadade bromsdetaljer av att stå still längre period vintertid (!), hade jag förmodligen närmre förklarat att det inte är garantiberättigat eftersom jag på verkstaden inte vet vilket klimat bilen parkerats i, om den parkerats blött eller torrt etc etc, men att man hjälper till med rep på verkstadens bekostnad.
Samma bil, men som enligt scenariot; felar i bromsoket vilket gör att skivan slår sig och belägget slits ner, hade jag nog förenklat och bara gjort nollkostnad för kund även om det bakom kulissen är en uppdelning där faktiskt verkstaden tar en del av kostnaden i syfte att få kunden att känna premium och samt be om ursäkt för fabrikationsfelet på bromsoket.

Bilägare har generellt blivit dummare och mer ointresserade med tid, mindre bekanta med vad det är dom faktiskt har rätt till, och väldigt mycket mindre vetande med hur man sköter en bil och vad som kan hända med en bil i trafik eller stillastående.
Sammanlagt har den utvecklingen också bringat fram en ganska skev syn på vad en biltillverkare eller verkstad/åf ska stå för.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
cath_me; Självfallet kommer jag berätta här på forumet om jag en dag skulle få lust att sälja min E34.
Allt är väl till salu för rätt pris, men efter snart 30 års ägande så har jag ju ingen direkt brådska att sälja. Nu blir den klassad som veteranbil och det blir bara roligare för varje sommar att åka en liten sväng. Jag tror att jag har kört max 500 mil sammantaget under de senaste tio åren.
Det är vart fall många fler som vänder sig om och tittar efter min E34 än efter min F11...
Spacco: Ok. En fråga. Varför är det bara 300 mils garanti på slitagedelen bromsskivor? Hur har tillverkaren resonerat? Har man skrivelsen om fabrikations & konstruktionsfel? Jag förstår att man inte kan ge garanti mot slitaget. Men en skiva som säg rullat 2000 mil och slagit sig. Ägaren är en äldre herre som kört mest som folk. Skivorna är ca 0.25 mm tunnare än nya, slitagegränsen enligt tillverkaren går vid 1.6 mm, således absolut inte utslitna. Hur förklarar man för kunden att han måste betala för reparationen och att det är helt uteslutet att det skulle kunna vara ett fabrikationsfel? Kom ihåg att det är en privatkund, KL gäller. Ett företag är en helt annan historia. Att det blir "upplevd garanti" är enligt mig rätt givet, eller goodwill om man så vill. Tänk dig nu att JAG är denna privatkund, jag är rätt påläst. Hur hanterar du ärendet?
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Dawwe:
Gränserna finns med hänsyn till bevisbördan, och ja, kund få ta del av dokument som säger vad som gäller. Kunden kan knappast minnas varje moment bilen genomrullat, än mindre kan verkstaden veta vad bilen varit med om. Kunder kan dessutom säga lite vad som helst för att slippa betala.
Att bevisa en bromsskivas felkonstruktion efter 2000 mil är en fysisk omöjlighet, och man förklarar det enkelt med att garantin är vad som omfattas vid köpet av bilen, vilket är ett ömsesidigt avtal, även inom KL.
Man kan inte utesluta ett tillverkarfel efter sådan periods användning, men kunden kan tyvärr lika lite påvisa att det faktiskt är ett tillverkarfel.
Ömsesidigt avtal, som sagt.
Om du köpt bilen på min anläggning, det kanske inte är första bilen du köpt här, kanske även haft den och tidigare bilar på en service här, då hade du fått ett par nya skivor av mig och jag hade gjort goodwill på det eftersom BMW´s bok som sagt är svart/vit = ej ens lönt att söka garantianspråk, jag hade även (beroende på slitage) förslagit beläggbyte med rabatt på material.
All arb.kostnad på mig, och du hade fått garanti på utfört arbete (dock ej material i detta fall). Jag hade i det förväntat mig din tacksamhet, och räknat med att du hade kommit tillbaka till mig :)

Anekdot.
Glömmer aldrig herren som kom in med sin 1-åriga mer prestandaorienterade modell, och var upprörd då bilen skakade kraftigt vid inbromsning. Lågt miltal på bilen, typ 800 mil.
Vid undersökning av bilen konstaterar man skeva skivor fram och noterar även brända belägg och smältmönster över däcken. På förekommen fråga, svarar kund utan eftertanke "Jaaa?" på frågan om han kanske kört bankörning med bilen...
Han fick inga skivor av mig.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jag körde sönder mina skivor när min M2:a hade rullat lite över 200mil.

Åkte in till handlaren och berättade att jag hade våldsamma vibrationer ifrån
bromsarna.

När kundmottagaren fick syn på bilen sa han direkt ”Ahaha, du har kört på bana”. Var kanske inte så svårt att förstå med Cup-2 däcken monterade, bromsdamm och däck-rester över halva bilen.

”Jajamensan” svarade jag, ”det var därför jag köpte bilen”.

BMW-kundmottagning: ”Skivorna går på garantin (fast det kanske var goodwill, vad vet jag) men vill du ha nya belägg får du betala det själv.

”Men om jag byter till nya likadana belägg så kommer skivorna att slå sig/kleta ihop igen” undrade jag.

BMW-kundmottagning: ”Ja standard-beläggen tål inte den höga temperaturen vid bankörning, därför rekommenderar vi BMW sportbremsbeläge, då håller skivorna”.

”OK” sa jag ”och om skivorna går åt pepparn igen, går det också på garanti?”

”Ja så länge som du kör med BMW-stämplade belägg så gör de det.”
Muc: Hoppsan! Det var nog goodwill, men du tilläts uppleva garanti dessutom så sade de till o med ordagrannt att det gick på garanti?

Kan vi enas nu om att ”Det är inte riktig sant att ”bromsar inte går på garanti”? Nej långt ifrån alltid men om bilen är inom garantitiden så är sannolikheten rätt god. Sen om det var garanti som i garanti (som MUC påstår i sitt fall, vilket i så fall går tvärtemot det kategoriska ”Nej” enligt villkoren) eller om det var upplevd garanti spelar mindre roll för MUC.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Ja alltså det var liksom inget snack om något annat än garanti.

Jag frågade uttryckligen om jag byter till Endless-belägg och skivorna går sönder igen gäller garantin då också.

Nej, garantin på skivorna gäller bara om det är auktoriserade BMW-belägg sa kundmottagaren.
MUC: Endless beläggen är kanske elakare o äter mer av skivorna :D? Men det kan man väl köpa att "garantin" gäller bara om man använder original BMW belägg. Jag är mer förvånad att du fick "garanti" öht. Jag kan ärligt säg att om jag hade varit i din situation så hade jag inte blivit förvånad om de nekar, o inte argumenterat emot heller. Det borde finnas en klausul i garantin som uttryckligen friskriver all form av garanti om bilen går sönder under "tävlingskörning", eller finns det ingen sådan? En sån klausul kan man faktiskt förstå, även om det är en M. Det är skillnad på o köra hårt kontra tävlingskörning (avlyst område, bana), sliter betydligt mer på bilens mekanik då bilen får gå nära gränsen varv efter varv, kanske till o med sidledes o upp över kerbsen :D.

Jag tror inte det är direkt ovanligt att man får skivorna på "garanti", eller om man så vill upplevd garanti, så länge man kan göra det rimligt att bilen brukats normalt och den är inom garantitiden, och att man är där med sin privatköpta bil.

För övrigt så upplevde min far det på samma sätt som du. Inte minsta ord om goodwill, de bytte skivorna, på vad han upplevde som garanti, något annat sades inte. Beläggen återanvändes, det var en 520D som gått ca 3000 lugna mil.
Spacco: Inte felkonstruktion. Tillverkningsfel. Det är skillnad. En felkonstruerad del borde per definition gå på garanti om den gått sönder inom garantitiden. Så säger du felkonstruerad till mig så har du satt skägget i brevlådan :D. Iaf, du får gärna neka, finns ofta andra vägar att gå om man den första dörren är stängd :).

Felkonstruktion kan vara hur kamdrivningen konstruerades på M40 (för högt tryck på kamloberna).

Tillverkningsfel kan vara när topplocksbultarna kunde gå av till gamla M20, dålig kvalitet. Vissa bultar höll andra gick av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.