|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| För övrigt är ditt exempel med stolsvärmen ett "bra" exempel. Det är ganska lätt för BMW att bevisa att man defacto satt ett knä i stolen (om felet ligger i slingorna, o de är av i sittdynan) då man vid demonteringen av slingorna gissningsvis tydligt kommer se en töjning. Men jag tror fortfarande att detta fall kommer åtgärdas utan kostnad för kunden, upplevd garanti även om det inte är garanti i dessa rätta mening. | |
|
Så svaret är: 1. Bromsskivor ingår inte i garantin. Har du tur så hjälper din handlare dig ändå för att vara snäll. 2. Ingår i garantin om det inte visar sig att du uppenbart haft sönder dessa själv. Då har vi rett ut detta med garanti och goodwill! Den ena kan du räkna med. Den andra är ren välvilja. |
|
|
1: Rostiga bromsskivor ingår inte, har jag sagt något annat nånsin? NEJ. Däremot påstår jag bestämt att eftersom bilen fortfarande är under garanti och man klampar in o säger besviket "Jag parkerade min bil utomhus i 10 veckor på flygplatsparkeringen o skivorna har rostat sönder totalt. Inte ens min kollegas nya Kia som stod parkerade bredvid lika länge fick sönder rostade skivor. Skall det verkligen vara så på en premium produkt som BMW?" så kan man få det åtgärdat kostnadsfritt, upplevd garanti, snälla förstå att jag INTE säger att det är garanti, men man UPPLEVER det som garanti, sen om handlaren tagit det på nån form av goodwill eller whatever är helt ointressant för kunden. De kan såklart även neka, vilket jag trodde (och tycker!) att de skall göra. Men nu verkar det som att Transocean (frågeställaren) trots allt kommer få det åtgärdat kostnadsfritt, han kan hör o häpna uppleva detta som "garanti", även om de INTE är det. Jag hoppas du kan dra parallellen till min far o hans konstaterat skeva bromsskivor, snälla säg att du klarar av det? Återigen så länge bilen är under garanti och man hävdar garantifel (nej rostiga bromsskivor pga långt stillestånd blir svårt!) så är sannolikheten att få det åtgärdat, utan kostnad, större. Sen om den korrekta tekniska termen är goodwill eller något annat spelar absolut ingen roll för kunden, de upplever det som "garanti". Jag har återigen INTE gett mig in i den tekniska diskussionen om termerna garanti, goodwill eller whatever utan konstaterar bara att fel vilka anmäls inom garantitiden där kunden hävdar garanti fel så är sannolikheten större att man får det åtgärdat utan kostnad, detta kan upplevas som "garanti". Säg att du köper bilen helt ny o så varnar den helt plötsligt får låg oljenivå efter futtiga 150 mil och 10 dagar. Du kan inget om bilar så du åker till närmsta BMW verkstad. De konstaterar att bilen inte läcker olja, däremot har den förbrukat 1 liter olja. Nej de är absolut inte skyldiga att fylla på 1 liter olja utan kostnad, men sannolikheten att de gör detta helt utan kostnad för dig är skall vi säg god? De kan välja att ta betalt av dig för undersökning + olja + arbete, i runda slängar 700 kr. De kan välja att ta betalt bara för oljan 200 kr. De kan välja att bjuda på allt detta. De kan välja att kontakta ÅF där bilen köpts o fakturera de om det är möjligt. De kan även passa på att sälja en liter olja som du kan ha i bilen. Det blir lite svårt att motivera att en bil för över 500 k redan förbrukat en liter olja på 150 mil för du säger "fick aldrig fylla på olja på min 10 år gamla Cittra som jag hade sen den var ny...". Man nöjer sig nog med att fylla på o förklara för dig att nya bilar kan dra (en del/mycket) olja de första 600-700 milen, men därefter så avtar det. Man meddelar dig att nästa gång detta händer så skall du kontrollera nivån i iDrive o fylla på den mängd som anges där. Du upplever således att du fått god service, och att åtgärden gått på upplevd "garanti", fast den inte borde ha gjort det. Men för all del, stå på o hävda att du vill betala för detta, mig spelar det absolut ingen roll. Men som helt okunnig på bilar så gissar jag att man förväntar sig en kostnadsfri åtgärd, speciellt eftersom man köpt "premiumprodukten BMW". 2: Skeva skivor, hur är det UPPENBART att jag haft sönder de själv? Nej bromsar ingår INTE i garantin. Bilen är 1 år gammal. Garantivillkoren stipulerar "fabrikationsfel" men friskriver sig från bromsskivorna. HUR förklarar man för kunden som använt bilen varsamt att de slagit sig och att det inte kan åtgärdas kostnadsfritt? Är det för att han har bromsat för mjukt? För hårt? Eller har han inte bromsat med den av BMW rekommenderade genomsnittliga pedalkraften om 96.5N? Har han missat att läsa detta i instruktionsboken, eller står det inte ens i instruktionsboken utan han borde ha förstått detta själv? Kan det vara som så att det kanske är fabrikationsfel på skivorna? Är det rimligt att kunden skall behöva betala för det? Är det ett vanligt förekommande problem med skeva skivor efter 1 år? Om svaret är ja är det då kvaliteten som är superkass? Om svaret är nej, har jag haft oturen att få skivor med fabrikationsfel? Ser du hur svårt det blir att neka en kostnadsfri åtgärd även om villkoren säger att "Bromsar ingår inte" men samtidigt så ingår "fabrikationsfel" (men inte på bromsskivorna för de kan det aldrig bli fel på, thats a worlds first mina herrar...), en åtgärd som upplevs som garanti, för bilen är INOM garantitiden. Hade den istället varit 25 månader gammal så blir det annat läge. Garantin är utgången (kom ihåg skrivelsen "fabrikationsfel"), det blir svårt att hävda garanti. I det fallet är man betydligt mer utsatt för ÅF's goda vilja absolut. Detta är inte svårt att förstå alls, jag diskuterar INTE termerna garanti, goodwill eller whatever. Jag ser det rent ur kundperspektivet, dvs det kvittar hur man löst ett av kunden upplevt garantifel så länge det är kostnadsfritt, det upplevs som "garanti". Jag påstår INTE att alla anmälda garantifel verkligen åtgärdas kostnadsfritt för så är det självklart inte, utan att sannolikheten för en kostnadsfri reparation är större under garantitiden. Kostnadsfri, inte nödvändigtvis garanti, men utan kostnad för kunden, och hur mycket det än svider så upplever nog många en sådan reparation som "garanti". |
|
|
"2. Ingår i garantin om det inte visar sig att du uppenbart haft sönder dessa själv." Där menade jag sätesvärmen som havererat i mitt tidigare konkreta exempel. Men det är utrett nu. Skivor går inte på garantin. Så om någon frågar "kommer jag få betala mina rostiga skivor själv?" så är svaret kanske. Beror på hur välvilligt inställd din handlare är. Alltså goodwill. Trasig sätesvärme på bägge stolarna fram. Kommer jag få betala detta själv? Nej, inte om du inte uppenbart haft sönder dom själv. Vilket låter osannolikt när bägge gått sönder samtidigt. Detta bekostas av bmw. Alltså garanti. |
|
|
Bilen inom garantitiden. Rostiga skivor inte garanti, inte goodwill, inte nånting enligt mig. Men som kund kan man uttrycka (och jämföra!) som jag skrev, det kan bli en kostnadsfri reparation, kunden hävdar garanti o eftersom bilen lagas kostnadsfritt så upplever han det som "garanti". Spelar ingen roll för kunden vad den korrekta termen är! Kostnadsfri reparation är det kunden bryr sig om. Transocean skriver så här på sida 2: "Så nu har jag varit och visat bilen och fått tid hos BMW, blir nya skivor på framaxeln i alla fall verkar det som, om dom nu inte blir fina inom en veckas tid mena dom. De bakre verkar ha klarat sig bättre och behöver inte bytas. Om det sen är garanti eller goodwill kvittar ju för mig som kund." Bilen inom garantitiden. Konstaterat skeva skivor. Skivor har ingen garanti, men det finns en skrivelse om fabrikationsfel. Det blir svårt att undvika en kostnadsfri reparation även i detta fall. Kunden hävdar garanti fel. Det spelar ingen roll för kunden vilken den tekniska termen är, han upplever det som "garanti". Bilen inom garantitiden. Det korrekta svaret på sätesvärmaren får du efter BMW's kontroll. Jag gissar att det går på garantin (med citationstecken om du vill) ÄVEN om det visar sig att du satt knät i båda stolarna o således sabbat värmetrådarna. Som kund skulle du säkert bli "lagom upprörd" om kundmottagaren säger "Du har satt knät i stolarna så trådarna gått av". Ganska säker på att du skulle säg "Men va fan, jag har inte gjort på annat sätt med denna bil än alla andra bilar jag haft, o ingen sätesvärmare gått sönder! Bilen är bara 5 månader gammal, jävla skitkvalitet på BMW!" Är du med på att i två av dessa exempel (inte rostiga skivor!) så är det rätt sannolikt att du som kund kan få en kostnadsfri reparation, något som du upplever som "garanti". |
|
|
Helt otroligt vilken tråd detta blev :) Dawwe: Grejen är att du kan aldrig prata om goodwill i någon generell term, eller ens fundera på att hävda goodwill inför någon alls, vare sig trådskaparen här på AP eller för servicerådgivaren på andra sidan desken. BMW AG eller BMW Sverige har inte någonting med bedömningen om goodwill att göra, ens om det handlade om din egen bil som du tar till din egen återförsäljare. Garanti är vad som följs i garantihandboken, och handläggare hos åf gör förfrågan/begäran enligt felsymptomen på aktuell bil. Garantianspråk är en svart/vit verksamhet. Goodwill är gråskalan, och är inget som vare sig BMW Sverige eller BMW AG är inblandade i överhuvudtaget, annat än att BMW Sverige delar ut en ekonomisk pott bland återförsäljare, tänkt att stödja verksamheten vid tex goodwillärenden. Vem som avgör vad goodwill är, är dock upp till den enskilda anläggningen. Frågan om goodwill avgörs med servicerådgivarens, verkstadschefens, eller säljavdelningens goda vilja. Goodwill går INTE hand i hand med bilens garantitid, bedömning om goodwill sker nästan utan hänsyn till övrig garanti annat än att anläggningens säljavdelning vid garantitid ibland då går in med ekonomiskt stöd för reparationen om bilen ifråga är köpt på anläggningen. Det förekommer dock fall där kunder ej får hjälp på någon anläggning, utan då vänt sig till BMW Sverige istället och därigenom fått hjälp, ibland med goodwill. Vid goodwill-reparation lämnas sedvanlig garanti på material och arbete. Efter röken skingrat sig är det alltjämt så att dom flesta kunder med bil som fortfarande rullar (eller står still) på nybilsgaranti, ser det som irrelevant HUR ett ärende på gråskalan hanteras, men uppskattar ATT det hanteras. Jag delar för den sakens skull absolut inte din uppfattning om att kunden i slutändan inte bryr om det är goodwill eller garanti. Kunder som får del av goodwillprocess är i regel mkt uppskattande gentemot anläggningen dom lämnat bilen hos, medan det vid garantiärende snarare bara förväntas hantering. Visst, det finns en skillnad på om bilen omfattas av nybilsgaranti, kund förväntar sig då ofta lite mer, men skillnaden är inte så liten som du påvisar. Det är lite svalare i kommunikationen med kunder som har nybilsgaranti, men uppskattningen om skillnad på goodwill och garanti finns där om man som servicerådgivare är duktig på att förklara skillnaden och varför bilens fel inte omfattas av garantin, men att man på anläggningen valt att hjälpa kund ändå. Samt jag kan lova dig att kunden som har bil där nybilsgarantin gått ut, väldigt mycket kommer uppskatta om det blir en goodwill. Det är bara det att uppskattningen ter sig på lite olika sätt mot om bilen fortf omfattas av nybilsgaranti. |
|
|
Johan har RÄTT!!! |
|
|
Lika mycket som man kan generalisera att "bromsar går aldrig på garanti", även om det i villkoren står att "de omfattas inte av garanti". Du som jobbar med bilar kan säkert bekräfta att man kan förmodligen begära "Warranty exception", dvs att man som verkstad får delen utan kostnad men även betalt för arbetet. Bilägaren drabbas inte av en kostnad, inte ÅF heller, verkstaden har fått det på "Warranty exception", man kan välja att se detta som goodwill från tillverkaren (men varför då ersätta verkstaden för arbetet då det inte ingår normalt?) eller göra det enkelt när kunden får tillbaka bilen, "Bilen är klar, välkommen att hämta den", upplevd "garanti" (med eller utan citationstecken). Ponera du köper en ny BMW, efter 6 månader så har symbolerna på några knappar nötts bort, det är ju rimligt att betrakta det som CID eller hur? Men om jag får gissa så går det på garanti, med eller utan citationstecken. Ta Transocean som exempel, att döma av vad han skriver så har han hävdat garanti, inget annat. Hans ÅF säger att "kör ett tag sen får vi se hur det ser ut, blir det inte bra så blir det nya skivor". Kan man uppfatta denna information på annat sätt än att Transocean upplever att om skivorna behöver bytas så kommer det gå på "garanti"? Jag vänder mig alltså mot det kategoriska NEJ som någon påstod vad gäller bromsar, så är det rimligtvis INTE, eller bevisligen inte, så länge bilen är inom garantitiden. Garantivillkoren friskriver bromsskivorna men inte fabrikationsfel. En skiva som slår sig efter 3000 mil och 1 år har ingen garanti, men samtidigt så täcker garantin fabrikationsfel. Vem skall bevisa att skivan inte har fabrikationsfel alternativt bevisa att den har fabrikationsfel? Gissningsvis faller det på tillverkaren att bevisa att skivan inte har/hade fabrikationsfel och att den slog sig pga handhavande fel. Lycka till...Det vet både du o jag att det är snudd på omöjligt o att det är en så tidsödande o energidödande process att det inte är värt besväret, alltså får kunden skivorna bytta, upplevd "garanti". Sen spelet bakom, och om BMW har en möjlighet för "Warranty exception" eller om det gått på goodwill (från BMW, GA, ÅF eller nån kombination) är faktiskt rätt ointressant. Det kostade inget för kunden. Det är detta som är min poäng, inte vad det kallas tekniskt eller hur spelet bakom sett ut. Vi tycker ju absolut lika, men jag påstår bara att i fallet med bromsskivor så blir det lite (mycket!) konstigt att först friskriva sig från alla garanti när det gäller skivor men samtidigt skriva att fabrikationsfel (eller till o med konstruktionsfel) täcks av garanti. Antingen så tillverkar man 100% felfria skivor med 100% homogen ofelbar kvalite, alltid. Eller så är det som så att det trots allt förekommer att de slår sig, tex pga ett fabrikationsfel, låter det helt orimligt? Och det är svårt/omöjligt att bevisa om det är fabrikationsfel eller något annat, därför väljer man (BMW/GA/ÅF) att åtgärda felet kostnadsfritt, upplevd "garanti". Och återigen, KL har nog ett finger med i det här spelet... Nu MÅSTE ni förstå varför jag påstår att "Det är inte riktigt sant att "bromsar ingår inte i garantin"". Jag har inte påstått att alla bromsskivefel täcks av garanti (bäst o påpeka med eller utan citationstecken!), det är något som ni som inte velat förstå vad jag skriver har fått för er. |
|
|
Jag har varit i liknande situation som TS med bromsskivor och kan säga att ”upplevd goodwill” känns tusenfallt mer positiv i efterhand och inför framtida kontakter med Bmw än ”upplevd garanti”. Att uppleva garanti är som ett kallt avtal som uppfylls och är inget man direkt kommer ihåg men att uppleva goodwill är som att träffa en kär vän som visar dig sitt största förtroende och välvilja utan att kräva något tillbaka. Goodwill är ett kraftigt verktyg företag kan ta till när de vill stärka sina kundrelationer och samtidigt något de kan neka för kunder de inte tycker sig se nån vinning med. Ett tveeggat svärd minst sagt! |
|
|
Företag som bmw som har gazilions of cash och som ägarna har så mke pengar där dom vet inte vad för slags planet dom ska köpa vid nästa löning borde ge mycket mer goodwill, har man tex en välservad bmw tex 520d som motor rasar efter 10.000mil och är tex en 2010, ej buskörd så borde inte den tas på goodwill? eller åtminstone hjälpa med ny motor och kund får stå för arbete? nånting iaf?? ja menar grejer ska ju hålla bra hos bmw? vem fan bryr sig om goodwill på en bil som är nästan ny? då gäller ju garantier, en tex 2 år gammal bmw som gått 6.000mil har antingen garanti kvar eller så täcker ens försäkring. [IMG]Länk |
|
|
Jag är lite nyfiken. Bilen köpt ny, första ägaren. 11 månader och och 1600 mil gammal, en G31 520D. Kunden är jättenöjd med bilen den har gått helt perfekt. Dock så har den helt utan förvarning börjat skrapa bakifrån när man bromsar. Kunden kan inget om bilar, fortsätter o köra men beslutar sig snabbt för att lämna in bilen för garanti åtgärd till närmsta BMW verkstad. Verkstaden konstaterar att beläggen är helt slut bak vänster (förarens) sida. Man konstaterar oxå att beläggen slitits ner till metallen, detta var anledningen till oljudet. Att beläggen slets ner så fort beror på att den elektriska handbromsen på något vis legat på mer eller mindre hela tiden. Då beläggen är helt nedslitna o skivan repad av beläggens metalldel så måste även skiva o belägg bytas, förutom bromsoket. Att bromsoket går på garanti är givet, hoppas jag. Bromsskivan o beläggen är friskrivna. Men de har gått sönder pga att bromsoket inte fungerat som tänkt. Är det rimligt att kunden skall betala skiva samt belägg? Borde inte dessa delar täckas av garanti i detta unika fall? Eller är det som så att de byts på nån form av goodwill? Kan man lasta kunden för att han inte kontrollerade beläggens tjocklek med jämna mellanrum? Observera att jag valde vänster bak just för att jag har för mig att slitagevarnaren bak sitter på höger sida... Kommer verkstaden framstå som "tillmötesgående" när de meddelar "Jo det var så att ena oket bak hade haft påliggande handbroms, oket är bytt nu. Dessvärre medförde detta att beläggen slets ut helt, samt att skivan skadades. Belägg o skivor ingår inte i garantin så du får betala detta. Vi kan heller inte ta detta på goodwill om du nu hade tänkt o fråga det för du har inte köpt bilen av oss." I detta extremt osannolika fall är det då möjligt att BMW trots att de friskriver sig från belägg och skivor ändå tar dessa på garanti, den garanti som avses med ordet garanti då verkstaden i fråga nekar goodwill rätt och slätt? Jag skulle vilja påstå att det är sannolikt att det blir så, med andra ord det är inget kategoriskt NEJ vad gäller garanti på bromsskivor (och belägg). Extremfall absolut! Det är alltid en bedömningssak från case till case, att kategoriskt neka alla "bromsskive-fel" är fel. Man måste titta på vad som hänt, hur det kan ha hänt, servicehistorik, bilens ålder/mil osv. Kan man efter ett sådant här högst ovanligt o helt fiktivt case anse det är mer eller mindre bevisat att "Det är inte riktigt sant att "bromsar ingår inte i garantin"" ? |
|
| Panda: Det är dock skillnad på "goodwill under garantitiden" kontra "goodwill utanför garantitiden". I det senare fallet är man helt i BMW's våld :D. I det första fallet är det betydligt enklare att skjuta direkt mot den man köpt bilen av (BMW ÅF?) o ta hjälp av KL. Iofs så skulle man rent tekniskt även kunna skjuta mot säljaren i andra fallet med om vissa kriterier är uppfyllda (tex att felet uppstår typ strax efter inköp), men det blir en svårare puck, dessutom så måste säljaren (kan vara privatperson, skumrask-firma, seriös firma eller varför inte BMW ÅF) var välvilligt inställd osv, dvs det vissa är inne på här att man är beroende av säljarens väl-vilja i mycket hög omfattning samt hur denne eventuellt hanterar ärendet gentemot BMW. Jag vet att du syftar på din växellåda, o som sagt jag tycker det är ruttet av BMW att inte ställa upp för de kunder som drabbas, om det så även rör sig om att subba priset på den nya lådan till skall vi säg deras faktiska kostnad inkl alla transporter, lagerhållning mm, säkerligen en halvering av priset... | |
| ya det är helt lotto, det känns nojigt att köpa nått där inget försäkring eller garanti finns kvar, oavsett märke nuförtiden. men vissa delar borde det absolut finnas goodwill på, motor-låda osv osv, kanske smågrejer som bromsar/skivor kvittar då man inte blir ruinerad av en kostnad på 2-3 tusen. Men som sagt spelar ingen roll om man får goodwill på nyare bilar som annars går på garantin, tror vi är överens bara vi säger det på olika sett^^^^ Men goodwill borde vara mycket lättare att få ifall man har sån jävla otur som ja hade. För det är väl otur va? det är inte så att bmw är skit? ja vill kunna säga att ja hade otur, köper ja idag en 520d med n47 tex 2012 och automat och kedjan pajar, bilen har gått 19.000mil får ja goodwill? eller kommer dom bara sitta o skratta åt mig? vad säger folket. | |
| De skrattar åt dig, 19000 mil och snart 8 år är too much. 11-12000 mil o 5-6 år så kanske om du har god kontakt med säljaren helst en BMW ÅF. MEN köper du på firma, en seriös sådan, så kan du åberopa KL, de första 6 månaderna har jag för mig. Du kan självklart även åberopa KL mot BMW ÅF. Jag hade oavsett ansökt om goodwill för en sådan händelse, o kämpat, bråkat o jävlats, finns inget att förlora på det, mer än ansiktet :D. Det finns ju exempel där BMW till slut vikit sig trots att bilen var "för gammal gått för långt o hade fel färg" :D. Fast de vek sig först när ärendet uppmärksammades i en motortidning så det satt långt inne... | |
| Men det är där goodwill behövs som mest, nån stackare som väljer att köpa en bmw som gått lite och är lite gammal, fast 2012 är ju inte så jävla gammal. kommer man med argument; ska bmw hålla bara 7 år och sen skrotas? vad får man för svar då?. Finns ingen som kan hjälpa ifall man har otur alltså. Jag skulle förstå ifall stötdämpare, hjullager, bromsar eller ta tom kylare, turbo, spridare osv kanske inte behövs tas på goodwill men en motor/låda/xdrive/ andra jättedyra delar borde man få hjälp för om inte till 100% kanske nånting alls, gratis arbete eller delen gratis nånting iaf så att man känner att dom har försökt. Sen kan ja förstå om man har en bmw från 80 talet att dom vägrar hjälpa en men en bil från 2012 borde dom lätt, hehe jag gråter mycket nu men det är bara att gilla läget. | |
| Köp nåt tråkigt asiatiskt som tomtarna på garaget vurmar för? Det sägs att de håller, jag vet inte. Äldre BMW brukar sällan ha maskinella problem, men rosten däremot...En gamma hederlig E34 med en skottsäker M50 dödar du inte i första taget. Att hitta en sån bil i fin-fint skick, för kaffepengar, är inte lätt. Dessutom mega-omodern bil, snudd på antik. | |
| Kör s60 automat nu till jobbet o hem varje dag, comforten är tiptop. Ska köra den tills jag har råd att köpa lägenhet, sen kanske det blir e34, har haft ögonen på dom ett tag. helst 525 automat. Ja dom kostar mycket, runt 20-30 skulle ja säga. Javvist antik men fortfarande jävligt snygg jämfört me dom nyare bilarna som alla ser nästan samma sak ut. | |
| 20-30 då får du lik eller objekt. 40 och uppåt för "rostfria" o finare. | |
| lik funkar bra för mig, så länge dom är besiktade och körbara, kravet är att ja inte dör på vägen. Tror att me gamla bilar så är det alltid nått som inte är 100% vill man gå hela vägen och betala för den ska funka till 100% kostar det lite. Men ser flera på blocket för runt 20-30, redan där känns det överpris, 40+ är bara galenskap kanske. | |
|
Eller inte. De för 20-30 ser härligt rostiga ut. Skall du börja rota i rost, nya bromsar o annat smått o gått så är du snart uppe i 40. men har fortfarande en rostig jävel. Rost gör ju inte den redan dåliga krocksäkerheten bättre... Var o en gör som man vill såklart. Har för mig att en medlem på M5portal.com köpte rätt nyligen en 535i -88 manuell med 11000 mil för ca 35-40k. Rostfri. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.