AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.487

M5 e39 -00 läckage ingående axel diff

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Upptäckte idag att det var ett läck på ingående axel på diffen. Packboxbyte antar jag.
Hur akut är sånt här? Fast det kanske beror på hur mycket det runnit ut förstås.
Jag har inga missljud.

Vad behöver man för delar?

Det ser ut så här:
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är svårt att säga hur akut det är - du får öppna påfyllningspluggen och se hur mycket olja det är kvar.

Jag har kört med 1-3% inblandning av Omega #917 vid dylika fall och det har faktiskt alltid tätat till sig...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack Johan, jag ska kolla nivån och införskaffa lite Omega.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Nej börja INTE med Omega. Jag gissar att bilen stått oanvänd ett "längre tag". Börja med att köra med bilen, iaf 40-50 mil. Kontrollera om läckaget upphört, vilket inte är helt osannolikt. Jag har sett fenomenet på en av mina E39, inte så det markerade revir men jag såg vid besiktningen att det inte vara snustorrt. Torkade rent o körde med bilen, o kontrollerade läckaget rätt frekvent. Det slutade läcka. Har bilen markerat med en fläck på golvet kan det kanske behövas Omega, men som sagt börja inte med det.
thekinglives
OlaO: Det finns två sätt att göra detta på. Jag föredrar och gjorde själv alternativ 1.

1) plocka bort hela diffen och byt alla tre packboxarna inklusive bussningarna till diffen, plocka bort gaveln och försäkra dig om att venthålet är öppet. Gör rent invändigt och i med ny olja.

2) Byt bara ingående packbox med diffen på plats, är rätt så trångt och lätt att få packboxen lite sne.

I bägge fallen behöver man något lämpligt att montera packboxarna med, typ ett rör i lämplig storlek eller liknande.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack alla, då får planen bli som så att jag fyller på och sen kör jag ett tag så får vi se.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.