AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.275

125i e82 (n52B30) check engine motorlampa, svår diagnos

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
orange (den 'snälla' konturen, 'motorfel med försämrade avgasvärden') check engine-lampa tändes i helgen. Bilen från 2012, har gått knappt 6000 mil.

Efter att lampan tändes har startmotorn behövt några extra varv att starta motorn och vid ett tillfälle dog den direkt efter start men startade om, lite bludder, gick sedan som vanligt.

Körde den till BMW Mölndal, lämnade den där. Idag ringer de och säger att de inte kan hitta felet, ville ha mer felsökningspengar, jag släppte på. Ser framför mig en lång och dyr process för att hitta felet.

Någon som varit med om samma sak/känner igen symptomen? Har inte kunnat prata direkt med felsökningsmekanikern, han hade gått för dagen.

/M

Mina bilar: Länk
Generellt så känns det som ett enkelt fel.

Hur kan dom inte hitta felet? Det är alla gånger ett elektroniskt sådant som torde visa sig med ett diagnosverktyg värt namnet.

På min gamla 335i med n54-motor fick jag just den sortens motorlampa tänd tre ggr.

1. Luftmassemätaren
2. Lambdasensor
3. Vevaxelsensor

Det var bara att köpa nya och plugga in - "felet" löst.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jo jag 'tycker' väl också att det borde vara enkelt--men när BMW MÖLNDAL ringer mig och säger att de inte kan hitta felet och att de vill ha mer pengar för att hitta det så måste jag ju utgå ifrån att de talar sanning och trots sin kompetens går bet på detta.

Bra input trots allt om sensorerna, jag kan nämna detta när jag pratar med felsökaren. Fler erfarenheter?

/M

Mjo, men hur bra är Bilia Mölndal egentligen? Hade inne samma 335 på turbobyte där, garantiärende pga kass wastegate, och fick tillbaka bilen 6v senare. Två återbesök pga läckande slangar och annat skit krävdes innan det rullade som det skulle. Det var mitt sista besök på den verkstaden. Klåpare.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Pratade med felsökaren. Bilen går tydligen ’magert’. De har inte hittat felet. En av Lambda-sensorerna sitter fast i sitt värde men borde ej ge detta fel. De tycker motorn går ’orent’ på tomgång.

Nästa steg är att de nollar allt och sedan kör skiten ur den ;-)

/M

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Senaste nytt (sista halmstråt): igår ringer de från verkstaden och frågar ”har du tankat etanol i bilen?”

Detta ska kollas idag. Annars: ingen aning om vad felet är. Så håll tummarna nu för att någon (mkt närstående person) valde fel pump i förra veckan.

/M

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Saken löst! Etanol i tanken. Sugs ut. Klart!
/M

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
nice !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.