|
|
|
|---|---|
|
Jag lät Fälgfixarna renovera en uppsättning AC Schnitzer och måste säga att de gjorde ett fantastiskt jobb. Långt över förväntan. Sjukt mycket bättre än mina erfarenheter från Intera. Nu till frågan, bör man behandla en "ny" fälg på något sätt innan man tar den i bruk? Vax eller skydda på något sätt? Mvh Ola Mina bilar: Länk | |
| Gör inte samma misstag som jag, dvs att vaxa insidan, använde Biltemas ”Hårdvax” Klistervikterna lossnade efter ”ett tag”. Utsidan skulle jag absolut vaxa. | |
|
Dawwe, du är alltid online ;-) Härligt! Vaxning ska bli! Tror jag har nån flaska meguiars. De är så sköna att jobba med AC Schnitzer typ 2. Finns ju inga skrymslen. Till skillnad mot style 65 ;-) Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Får man fråga vad det gick på? för ev ska jag lämna in mina hos de. Har ett par style 220 som inte ser så roliga ut framifrån. :-) |
|
|
Jag brukar vaxa insidan av fälgarna också och har inte haft problem med att klistervikter lossnar. För några veckor sedan lyckades jag iofs med att spola bort balanseringsvikter från en fälg med högtryckstvätten. Men det berodde nog på att jag körde med lite för aggressivt rotationsmunstycke och var för nära - färgen från klistervikterna lossnade av strålen och tre 5-gramsvikter åkte bort av bara farten... ;) Är man orolig för att vikterna inte ska fastna kan man vaxa fälgarna och sedan be däck-gubben att tvätta rent med lämpligt rengöringsmedel just där vikterna ska klistras fast. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Salte_petter ca 7000 kr. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
| Centrifugalkrafterna får vikterna att fastna bättre. Självklart rengjordes ytan med nåt medel innan. Men vad hjälper det när bilen bara står o gravitationen får härja fritt läääänge :D? Är kanske ett icke problem på bruksbilar, men bilar som står längre perioder så... Det var en "trevlig överraskning" att se att klistervikter "lossnat" från alla fälgar... | |
|
Vad snygga dom blev Ola! Jag har testat keramiskt lackskydd på en uppsättning fälgar. För tidigt att säga hur stor skillnad det gör mot vanligt hårdvax. |
|
|
Har ceramic pro på mina fälgar och tvättar dem därför med ljumet vatten--blir helt rena. Samma på vinterhjulen. /M Mina bilar: Länk |
|
| Jag lappar på en vända Sonax Polymer Net Shield ett par gg/år. Tar även fälgbanan vid byte dvs 1gg/år. Där emellan räcker det med Sonax fälgrengöring och högtryck, möjligen svampar jag någon gång också. | |
|
Tack PWtec! Är det denna ni menar? Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du ska använda dom trots allt? Så snygga är dom... :D |
|
Ola. Jag använde den här. Tror att de olika fabrikaten är ganska likartade. |
|
|
Westersund, jag kände mig inmålad i ett hörn. Jag kommer aldrig få tag i liknande fälgar igen så jag bestämde mig ändå för att använda dem. Även om det känns läskigt med dagliga fickparkeringar... Men jag får väl renovera dem igen om ett par år helt enkelt. PWTec, jag kollar på detta! Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, AC Schnitzer Type 2 - använder faktiskt en uppsättning av sådana (är dock kopior) till track day bilen (mest för att jag råkade hitta lite bredare 17" fälgar med stort ET) Länk Har dock äkta AC Schnitzer Type 3 liggandes som jag nog ska sälja för att inhandla mer lämpligare fälgar. Nåja, har själv provat till och från vanligt vax på fälgar men har aldrig riktigt fått det att vara särskilt länger (iallafall det är så jag upplever det). Funderar på att prova på något medel på mina fälgar till min track day bil - bra test för värme och bromsdamm om inte annat :-) Finns ju som ni nämnt allt ifrån vanligt vax till keramisk försegling. AM Wheel Wax Länk Detta ska vara ett högtemperaturvax som ska tåla höga temperatur (så fungerar således även på fälgar som blir riktigt varma som tex på track days). Sonax Fälgförsegling Länk På beskrivningen låter det som ännu en produkt av typen keramisk beläggning. Och sen de två produkterna som nämnts tidigare Ceramic PRO Wheel & Caliper Länk CARPRO CQ.UK 3.0 Länk Mmm, får se vad jag hittar på inför årets säsong... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.