AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.778

E63 645 2005 - Felmeddelanden följt av att motorn dör

Hej forumet!

Jag spekulerar i skrivande stund på en BMW 645 från 2005, som stått hos handlaren sedan i Oktober förra året. Kikade på bilen idag, och den ser verkligen fin ut utvändigt som invändigt (gått 15.000mil). Men, när bilen skulle tas ut från hallen för provkörning så fick man dra igång den med en batteribooster eftersom batteriet laddats ur efter att bilen stått så länge (enligt säljaren). Ok, bilen går igång och körs ut ur hallen.

Så fort jag sätter mig i den ser (och hör) jag följande: varning för aktiv styrning i huvuddisplayen. Försökte justera ratten upp och ner och se om det skulle få bort det, men icke. Sedan efter någon sekund dör både motor och el i bilen helt. Varpå den igen startas med batteriboostern, och samma felmeddelande fanns där. Jag säger att jag inte vill ta ut bilen på vägarna i det här skicket, varpå säljaren drar några turer med den längs vägen utanför hallen. När han är tillbaka dör motorn igen, denna gång fanns det ström kvar dock så motorn gick att dra runt, men utan att starta.

Batteriboostern togs fram igen för att köra in bilen till hallen, och säljaren säger att det "garanterat är batteriet" som är dåligt, och att det även är det som föranleder felmeddelandet med styrningen. Han lovar att ladda bilen över natten, och jag ska dit imorgon igen för ny provtur.

Min fråga är som följer; kan batteriet i dessa bilar orsaka dels felmeddelanden av denna art, samt att motorn helt dör? Borde inte generatorn ändå driva elen i bilen så fort motorn faktiskt kommit igång? Har haft kassa batterier på andra bilar, men aldrig varit med om att motorn dör därav.

Evigt tacksam för input, i övrigt är jag väldigt förtjust i den här bilen. Tack!
Hej och välkommen!

Här finns hur många trådar som helst om BMWs känslighet för ett svagt batteri. Använd gärna sökfunktionen högst upp för mer info.

Eftersom batteriet har varit heltomt, och därtill kanske ganska länge, räcker det inte med att ladda det. Det måste bytas. Jag vet inte om årsmodellen kräver speciella åtgärder vid bytet ( t ex en s k registrering), men det hittar du lätt information om här.

Ett nytt batteri, alltså, sen borde bilen uppföra sig! :) (Fast egentligen borde det väl göras en felkodsläsning och - rensning också, om säljaren har sådana resurser.)

/Lennart
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kan mycket väl vara batteriet och modellen kräver registrering vid batteribyte. Ingen dyr sak, tar några minuter, men det ska göras vid nytt batteri. Även om man sätter i ett indentiskt lika batteri. Byter du batteristorlek så måste du även göra en kodning vilket heller inte är komplicerat om man har utrustningen.

Man får oftast varning för aktiva styrningen när batteriet varit urladdat/bortkopplat. Aktiva styrningen "nollar" du genom att stå still på tomgång och att vrida ratten mellan ändlägena några gånger.

Allt detta enligt egna erfarenheter med min förra 530i -04 som jag körde 30 .000 mil med och den bilen bygger på samma teknik även om den har två cylindrar mindre och två dörrar mer.

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Tack för feedbacken, det är väldigt värdefullt för mig. Jag såg i kvittosamlingen att batteriet bytts för 2 år sedan (mindre än 1000 mil sedan), men det kan alltså ändå ha blivit kasst för det stått helt urladdat en period?
Har batteriet stått djupurladdat en längre tid, är det i princip förstört. Cellernas plattor blir permanent sulfaterade (från att varit bly resp blyoxid, får båda ett lager av blysulfat. I teorin kan visserligen batteriet "regenereras" med hjälp av en laddare avsedd för detta, men i praktiken är det byte som gäller).

Sen kan man naturligtvis fråga sig, varför batteriet har blivit urladdat. Hade det varit fullt laddat, när bilen ställdes in i hallen, hade det kunnat klara sig. Men ett delvis laddat fortsätter att självurladda. Och finns det dessutom något i bilen som drar tjuvström, är det naturligtvis helt kört.

Generatorn tycks ju fungera någorlunda åtminstone. Men om inte den heller är på topp, är det ytterligare en tänkbar orsak till att batteriet sakta degenererar.

Det troligaste scenariot är väl ändå, att batteriet kanske inte varit på topp från början och att diverse spekulanter sedan provat funktioner och kanske gjort några kortare provkörningar och därmed tröttat ut batteriet, som dessutom hjälpt till med sin naturliga självurladdning under längre tid.

Om det ges en *trovärdig* garanti, bör dock strömförsörjningen bli en tidig kontrollpunkt, om du köper bilen. Annars är det väl läge att säkra upp det temat, innan du köper.

Allt naturligtvis förutsatt att ett friskt batteri ger en frisk bil! :)

/Lennart
Hej igen

Tack för all värdefull input; handlaren säger att bilen nu funkar som den ska (har dock inte åkt och kollat än), men jag begärde att den skulle besiktigas med full bildiagnos innan jag slår slag i saken (skulle ändå besiktigas innan leverans). Så förhoppningsvis får jag ett trovärdigt utlåtande från tredjepart innan köp.

En annan sak som framkommit idag; bilen servades på verkstad (Bavaria Sthlm) senast 2015, ca 1000mil sedan. 2017 servade dåvarande ägare bilen själv (pratade med honom idag). Detta innebär ju att serviceboken inte är komplett, iaf i min värld. Hur ser ni på detta? Jag tänker att även om den blivit väl omhändertagen och servad av dåvarande ägare, så kommer detta påverka min möjlighet att bli av med bilen i framtiden. Hur mkt bör man pruta på priset för detta? Jag får den för 125000 som saker och ting står just nu.

Tack återigen
Kan också tillägga att bilen har en historik som ev skrämmer iväg prospektiva kunder vid framtida försäljning, då den ursprungligen är såld i Litauen, varifrån den efter 2 år blivit exporterad till Tyskland, och 2 år senare därifrån vidare till Sverige. Serviceboken är från denna period fullstämplad.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Har du kollat carfax?
Yes, kan inte se några märkligheter i den.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det där med oljebytet är väl knappast något problem. Om bilen servades på Bavaria med stämpel för 1000 mil sedan så är det ju en ickefråga om ägaren bytt olja själv 2017. Så fort degraderas ju inte motorolja. När nästa köpare granskar bilen så är det ju enkelt att verifiera att bilen bara kördes 1000 mil mellan 2015-19.

Men däremot är ju frågan varför du tänker köpa en bil som du redan nu vet har en historik som skrämmer iväg köpare? Å andra sidan, så äger du bilen tillräckligt länge för att den skall bli mer eftertraktad så är ju frågan snarast mest hur DU skött bilen under de X åren du ägt den.

Det där med "full bildiagnos" skulle jag inte lita ett skvatt på. "Full bildiagnos" hos handlaren som säljer bilen innebär ju normalt att säljaren satt sig i bilen, startat motorn och konstaterat att "den här verkar ju funka".
Om det är den här CGM688 Länk

-så är den importerad till Litauen från Tyskland 2007 förmodligen rejält krockskadad och sedan till lilla Sverige 2009.

EB
Bildiagnosen ska ske hos ett besiktningsföretag (besikta, dekra etc), alltså en tredjepart.

Intressant observation om att den skulle vara krockskadad. Vad bygger du den teorin på? Det är den bilen mkt riktigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilar som har passerat Baltikum ska man betrakta som upplagade krock-lik tills motsatsen har bevisats.

Det är mycket vanligt att totalskrotade bilar gör en vända via Baltikum där de fusklagas och/eller lagas med stulna delar, innan de återintroduceras på marknaden som "fina objekt"....

Så ska man köpa en sådan bil bör man göra ett gediget detektivarbete och då räcker inte car-info eller carfax!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
1+1=2

Finns massor att läsa om bilar som varit och vänt i öst. Jag säger inte att det är så med denna, men?

Uttagen 040116 så ingen -05a om nu det spelar någon roll.

Finns det någon som helst historik -04 till -09?

EB
Alright, då har jag lärt mig det. Tack för infon. Jag antar att enda sättet att vara så säker som möjligt på att den inte varit krockad är att syna den extremt hårt i sömmarna, även undertill. Det bör man väl alltid ändå iof.

Jag har synat den i plåt och paneler, tyckte inte det fanns några ovanliga avstånd eller något som exteriört såg konstigt ut. Har dock än inte gjort detta i motorutrymmet eller inne i bagage eller kupé. Hade varit betjänt av att få den upphissad med känner jag.

Kommer lägga fram Litauen= Krockad för handlaren när jag är där, och kräva att få se bilen upplyft på hiss.

Ringer många varningsklockor gällande denna så långt dock, det får jag medge...

S-boken är stämplad de första 10 åren, i Tyskland och även i Litauen och Sverige.
Här har du en kille som kan "trolla".

Kolla att serviceboken är tryckt före 2004.

Vill absolut inte skrämma upp dig, men du måste kolla en sådan bil xtremt noga.

Lycka till!

EB
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
...och du funderar alltså på att ge dig in i denna affär, trots alla varningsklockor?
Serviceboken är tryckt 2003.

Jag funderar på hur billigt jag kan få bilen när allt detta läggs fram för handlaren, förutsatt att den mekaniskt fungerar som den skall osv.
Länk

Brokig historik, många ägare. Ingen bil jag skulle fundera på..
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag letar E63/E64 även jag, men läste/hörde att just 45-motorn
har ett kylrör som är oroväckande. Letar nu 630 alt 650 som är
ett bättre köp, gärna -08 och nyare med nya automaten.

Mvh Jonas B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.