AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.583

BMW X3 2011 Kortslutning i kabelhärva

Br
3
Brinken54
BMW X3 -11
Finns det någon som fått detta godkänt av försäkringsbolaget.
Mätarställning 16 000 mil.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hur skulle man kunna det? Det tillämpliga försäkringsmomentet - maskinskadeförsäkringen - upphör vid 8 år eller 10/12 000 mil, vilket som nu inträffar först..
Mja...Frågan är om det är kortslutning eller om kortslutningen oxå gjort att det brunnit med "öppen låga". Är det det senare så går det under brandförsäkringen rimligen, fråga mig inte hur jag vet men villkoren är galet utformade (long story short: Kabelbrand i motorutrymmet, släckte. Det hade tydligen varit bättre om jag låtit bilen brinna upp, allt enligt en uppriktig försäkringsagent...) Vet vi exakt var "kortslutningen" finns?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Momentet Brand likväl som tanken är vagnskademomentet. "Skador på vagnen" är inte relaterade till ålder eller km. Kabelbrand orsakar mer skador än på bara "huvudkabelstammen" rimligen? Några plastdelar, lite isolering och kanske några mekaniska delar? Bilen måste inspekteras av adekvat verkstad. Är du och försäkringsbolaget inte överens kan du begära rättskyddet och pröva frågan jurisiskt.
Vart i motorutrymmet har skadan uppstått?
Blir det något klarare av detta svar?

Mvh
Asken
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Trådstartaren själv kanske kan säga vad som hänt med bilen, så vi slipper spekulera? Är det bara kortslutning i en kabelhärva eller har bilen brunnit upp?
Br
3
Brinken54
BMW X3 -11
Hej
Ingen brand
Det är kortslutning.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ok, då var det som jag gissade alltså. Sådant ingår ju normalt i maskinskadeförsäkringen (åtminstone på de större och bättre bolagen) men din bil har gått för långt, så det är nog bara att lämna in bilen och betala.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.