AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.911

Krånglande cab Z3 -97

Ba
64
BackaHans
Z3 Roadster -97
Vad gör man när cab'en är svår att stänga?

De sista centimeterna innan cab'en går att låsa med handtagen, går VÄLDIGT trögt.
Känns som att tyget har krympt för det är väldigt spännt i uppfällt läge.

Finns det något man kan göra (förutom att byta tyget)?
Intressant, har det uppstått helt plötsligt?
Det är ganska kallt, en cab skall ej fällas under 14 grader har jag för mig, enligt instruktionsboken. Helt klart är att en kall cab är styvare att stänga.
Alternativet är att cabben har alltid varit svårstängd. Då är den felhäftad i bakkanten vid montaget.
Kanske den varit nedfälld hela vintern (p.g.a. hardtop) och behöver sträckas.
Kom tillbaks med lite mer fakta om bakgrunden till problemet.
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Går det kanske att justera på hydraulkolven? Har inte provat själv men det finns gängor och låsmutter på den.
Eftersom hydraulkolven upphör att arbeta hela sträckan har den ej någon betydelse. Som du vet, både lyfter och sänker du taket manuellt sista biten.
Ba
64
BackaHans
Z3 Roadster -97
Det var så när jag köpte bilen. När motorn har "jobbat färdigt" är glipan mellan taket och vindrutan c:a 6-7 cm. På vänstra sidan går det att trycka ned taket så att det går att låsa med handtaget, men på den högra måste jag gå ur bilen och trycka ned det.

När cab'en är på plats är tyget väldigt spänt. Går det att släppa på tyget på något sätt?
Frågan är ifall tyget är helt nytt, och ifall det i så fall är felmonterat, därefter säljer man bilen av detta skäl.
Jag har själv egenhändigt monterat ett nytt tyg och fick samma problem. I bakkanten är tyget häftat mot ramverket med ett stort antal kraftiga häftklammer, sådana man slår i med tryckluftsverktyg. I mitt fall ville jag ej häfta nära tygkanten, jag ville ha lite marginal mellan klammer och kant. Detta ledde till exakt samma problem som du beskriver. Då snackar jag om att jag behövde "ge" 5 till 10 mm mer tyg i inhäftningen. Så känsligt är det!
Om du inte är mycket händig, hade jag rådfrågat en av de företag (sadelmakare) som installerar nya cabbar, om vad de ser för problem. Är det felhäftat, som i mitt fall, är det bara att bita i det sura äpplet, lossa alltihop, bända upp några hundra kraftiga häftklammer och häfta om tyget. Jag kan faktiskt tänka mig att en utbildad sadelmakare är skickligare på detta än en lokal BMW tekniker. Dessutom bör du i förväg skaffa lite material inför detta jobb, det är en plastlist som tätar mot tygtaket med mellanliggande butylgummi.
Titta gärna på denna utmärkta instruktion, kanske du kan justera eller se vad som ej stämmer i ditt fall. Jag följde den i mitt arbete.
Länk
Ba
64
BackaHans
Z3 Roadster -97
Det är säkert precis som du säger, att det är felmonterat.

Tack för hjälpen. Jag får fundera hur jag ska göra...
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Tänkte bara om kolven kan dra upp cabben en liten bit längre, så borde det bli lättare att stänga sista biten.
Tyvärr är det nog som du säger prinsen, att monteringen inte har blivit helt rätt.
Mycket bra instruktion du länkade till.
Hoppas det löser sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.