AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.298

Problem med stötdämparbyte

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska byta fjädrar och dämpare på bilen. Jag har gjort det förut så det är inga problem med hur man ska gå tillväga.

Men problemet är när den genomgående bulten nere vid spindeln ska ut. Det går bara inte att få ut den. Den är inte fastrostad eller liknande, för den går att dra runt om man tar i mycket. Det går otroligt trögt. Känns som hela bulten sitter i ett otroligt spänt läge. Har bankat hur mycket som helst. Även värmt den en hel del. Den rör sig inte hur fläcken oavsett vad.

Känns ungefär som spindeln har fått sig en smäll på ena sidan, även fast det känns smått omöjligt.

Har ni några idéer?

Hej,

Känner igen det där från när jag bytte på min tidigare 750i -95. Bulten går igenom den första släta delen och gängas i den andra, alltså ett vanligt klämförband.

I mitt fall var rostbildningen i det släta partiet så kraftig, att bulten satt fast där, inte i gängan. Givetvis lyckades jag dra av bultskallen och fick därefter operera ut bulten bit för bit i en process som jag inte skall beskriva här.

Men det du kan göra är att värma, på med WD40 (t ex) och annan smörjolja, lossa så långt du vågar, sen skruva tillbaka igen, värma och smörja igen och hålla på så tills det börjar gå allt lättare. Långsamt och tålmodigt för att inte behöva gå i mina fotspår. :) Den andra stötdämparen tog jag enligt beskrivet schema.)

En son hade vid ett annat tillfälle en rostlösarprodukt, som var ännu bättre än WD40, kanske Mekonomens ProMeister?.

Edit: i mitt fall är de främre stötdämparna som avses!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.