AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.925

Vart köpa bilbatteri till vettig kurs?

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Hej,

Ska köra en batteridiagnos idag för att verifiera om jag behöver byta eller ej men misstänker att det är dags.. Gäller en F11a -14 med 14000mil på mätaren.

Det sitter ett 105ah / 950CCA idag. BMW skall ha 6000 för byte inkl batteri.
Gällande programmering så var de rätt säkra på att om jag bara såg till att ha 12v på systemet under bytet så skulle inte någon "Programmering" vara nödvändig. Dock kunde det inte garantera det så om så är fallet får jag ta det då.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Programmering görs enbart om man byter batterityp (från AGM till vanligt etc) eller om man byter "storlek" kapacitetsmässigt.

Sätter du i ett batteri som är likadant (samma typ och samma kapacitet) behöver batteribytet bara registreras så bilen vet att det är ett nytt batteri och anpassar laddningen mm utefter det.

Registrerar du inte batteriet riskerar du att bilens elsystem inte fungerar optimalt och du får mycket kortare livslängd på det nya batteriet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Aha, ja då hade de lite fel bakom disken. Nåväl, enligt länken du skickade blev det helt plötsligt roligt att köpa batteri :)

MVH Johan

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Köpte därifrån till min F13 för tre veckor sedan. Snabb leverans hem till dörren. Beställde på söndag och fick leverans på onsdag.

Köpte ett Banner som satt i som original och fick ett exakt lika batteri förutom etiketterna.

Allt var enkelt trots att hemsidan bara är på tyska och min kompetens inom det språket är minimalt:)
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Behöver lite guidning gällande status på batteriet.

Fick låna en riktig apparat av en bilhandlare och har jämfört med min nya bil och frugans.
Gjorde en jäkla massa tester men det är startströmmen jag hänger upp mig på.

Min bil G30-19 1500mil har 900CCA och fick 840CCA och har kört bilen 5mil, stängt av och startat för att köra 1km. Bilen har stått still i 2h vid mättillfället, vilospänning 12,65v när jag mätte. Detta batteriet bör vara friskt och jag upplever det friskt. (Har även suttit fast i köer så s/s har fått jobba!

Frugans bil F11-14 14000mil har 950CCA och fick 634CCA. Bilen är körd 2,2mil/27min och totalt 4,5mil idag och har bara startas 2ggr samt varit igång i 70min. Bilen har stått ca 45min efter mättillfället och visade spänning 12,3V.
Är detta batteri att betrakta som dåligt? Jag upplever det dåligt men har inga andra likvärdiga att jämföra med. Men min G30 smäller igång direkt och f11an är betydligt segare. Crank-time 4,7sekunder. Instrumentet ansåg att startcykeln var ok trots att spänningen sjönk ner till 11,4v. Så vad säger panelen?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad var det för testinstrument?

De flesta rena batteritestinstrument brukar ge ett resultat i "klartext" förutom mätvärde, t ex. "Ladda batteriet och mät igen", "Batteriet är OK", "Byt batteri"...

I mina ögon är F11:ans batteri i dåligt skick - ett AGM-batteri bör ligga ca 0,2 V högre än ett vanligt "vått batteri" om man ska jämföra dem.
Ett fulladdat friskt AGM-batteri bör ligga på ca 13,0 V i vilospänning.

Dock bör du beakta att du (troligen) mätte med batteriet i bilen och då ligger det last på batteriet genom diverse moduler som suger ström - om bilen inte gått ner i sleep-mode...

Men det brukar finnas två val hos batteriinstrumenten - mätning utanför bil och mätning med batteriet i bil.

Jag skulle i båda fallen satt batterierna på laddning med en bra laddare - ladda via "hjälpstart-anslutningarna" under motorhuven. Ladda inte direkt på polerna på batteriet, för då registrerar inte bilens IBS-system att batteriet får laddning.

Efter laddning - mät igen och se resultaten.

Mvh
Johan B

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Det var en rätt så stor (röd) avancerad pryl (midtronix 655 något)med skrivare etc. jag fick välja följande
- i eller ur bil (valde i fordon)
- batterityp agm spiral eller plate
- över eller under 0g
- sae/en m.fl

Den gjorde en jäkla massa tester med laddning etc.. allt var ok men gällande din fråga så sa den ”ladda & testa igen” sedan fick jag en graf och där hamnade batteriet runt 60%. Jag laddade bilen ett dygn för typ 1månad sedan. Vi har inte använt värmaren eller något på grund av ”oron” att bilen inte ska starta.

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Varje gång jag laddat bilen så känns den piggare första starten, sedan är jag tillbaka på ruta ett. 4år och 14000mil på en bil med s/s som gått i Sthlm skvallrar för att batteriet säkert levt klart sitt liv. Har ju bytt i andra bilar efter 2år/10000mil

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har gjort ett litet experiment i Mercan - det batteriet (AGM-originalbatteri på 80Ah 800A) var lite segt när det var som kallast i vintras.

Fick låna en C-tek-batteritestare av en verkstad och då kom mätvärdena upp som visade att det var kvar ca. 625A i kapacitet i batteriet.

Efter jag kört några uppladdningar med min C-tek-laddare av lite större modell utan att använda rekonditioneringsläget (som man bör undvika hos AGM-batterier enligt många källor), under några veckors tid, visade batteriet att det återtagit lite kapacitet och var uppe på 675A vid ny mätning vid samma temperatur ungefär, med samma instrument några veckor efter den första mätningen.

Nu känns batteriet piggare (men det har ju även blivit lite varmare ute) och jag fortsätter att ladda ibland och tänkte köra ny mätning om några veckor igen.

Vid första mätningen sa instrumentet - "Byt batteri"
Vid andra mätningen sa instrumentet - "Batteri OK"

Så det kan löna sig att köra ett antal laddningar med en bra laddare - det kan återskapa kapacitet i batteriet igen om man har tur!

Mvh
Johan B

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Ok, jo ja kan alltid investera i en vassare laddare än min ctec-kopia från classe som kostade 900:- men om ja ska testa och nöta med detta och köpa ny laddare så kan ja lika gärna beställa ett batteri 😉.

Har kanske laddat batteriet 7-8ggr sedan november/december för att inte låta frugan bli fast på någon parkering.

Men ja tar nog och beställer ett batteri, ”finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet” som farbror Barbro hade sagt! Eller batteri i mitt fall!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det kan nog vara läge för F11:an att få ett nytt batteri.

Jag har flera laddare från C-tek (har fått två från svärmor och far då deras behov av laddare upphört, den ena är en "mindre laddare" och den andra är en "mellanmodell") och jag märker faktiskt skillnad i hur batterierna beter sig - den stora laddaren Multi XS2500 verkar ligga kvar med en svag överspänning efter att den indikerar "klart", vilket inte de andra gör.
Laddningen med XS2500 ger betydligt piggare batteri även efter de fått stå flera dygn och vila efter laddning. Jag tror att den svaga överspänningen som dessutom är temperaturkompenserad, gör att batteriet laddas bättre och man får en återaktivering av kapaciteten genom att cellerna får en bättre utjämningsladdning sinsemellan.

Den laddaren har varit väldigt bra och betalat sig flera gånger om under åren - den verkar fräscha upp batterierna, precis som reklamen säger...
I E46:an hade jag precis bytt batteriet i förebyggande syfte (hade ett lämpligt batteri liggandes i garaget) när bilen skrotades ut efter 40.000 mil/drygt 15 år, pga vildsvinskollision - originalbatteriet var då fortfarande fräscht och flyttades över till en annan bil där det fungerade utan anmärkning.
Det batteriet brukade jag underhållsladda med jämna mellanrum med nämnd laddare kanske fyra- fem gånger om året.

Så jag tror personligen att det kan vara en bra investering att köpa en lite dyrare laddare och ladda batterierna regelbundet.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde: Farbror Barbro har ju rätt! Detta går ju inte att lösa med gamla antistatpistolen! ;)

Mvh
Johan B

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Haha

Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
För "nu är det ju digital teknik som gäller." ;-)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Johan B> CTEK XS25000 (?) jmf med vilken annan (CTEK?) modell?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Kan tipsa om att köpa så gott som nya batterier på skroten. Köpte VW AGM batteri för 500:- till en E39. Kom från en smälld ny VW.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lasse - numer är det denna:
Länk

Ska vara i princip samma laddare men med nytt namn.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.