|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har en 523ia från 1999 som gått 35k mil där automatlådan har börjat bråka ibland, går in i felsäkertläge och går bara att köra på 5an. sen när jag stänger av den och låter den stå ett tag så funkar den felfritt igen. ABS lampan samt en lampa med kugghjul och ett utropstecken lyser när de här händer. Den har gått hur bra som helst tidigare och växlar mjukt och fint annars. Vad är vanliga fel med automatlådorna och går de att komma undan billigt? Vill helst slippa skrota den men samtidigt inte lägga ner en förmögenhet på den. | |
| Kanske är så enkelt som ett dåligt batteri? | |
|
Kan vara ABS sensor hö bak. Gör en felkodsavläsning. FAF |
|
|
Hej, Som sagt, batteriets status är viktig. Hade det bara varit det att växellådan går i nödläge, vore batteriet främst misstänkt. Ett svagt batteri kan ställa till med också många andra sorters felmeddelanden, och eftersom allt händer samtidigt, tycker jag att Kattis99 skall börja med att ladda batteriet under 12-24 timmar, och gärna upprepa detta, för att se om någon förbättring sker. Det är åtminstone en enkel, ofarlig (snarare en i alla lägen nyttig) första åtgärd, som dessutom inte kostar nämnvärt. Om samma mönster, som nu, sedan inträffar snart igen, måste kanske batteriets kondition verifieras, innan en felkodsutläsning (1000 kr ?) blir nästa steg. Men den bör i så fall göras av någon som kan. Ibland får jag för mig att verkstäder som inte är bmw-vana, hittar allt möjligt irrelevant. Dessutom börjar det kosta pengar då, för alltid vill de (prova att) byta något. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.