AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.086

Hitta rätt Däcktryck?

Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Tjenare,
Finns det nån bra sida eller lathund eller nå där man kan se vad man ska köra på för däcktryck?..
Kör 330 e91 med 2351/19”, minns inte profilen just nu

Vet inte om den här tråden hamnar rätt heller?..😬
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla instruktionsboken eller lappen på B-stolpen! ;)

Enligt kontakt med Michelin och Bridgestone har båda meddelat att man i praktiken kan använda samma däcktryck (det som står i instruktionsboken/B-stolpen) för alla däckprofiler/bredder till en specifik bilmodell.

Så gå efter tillverkarens rekommendationer och gå ev. upp 0,2 bar eller så i tryck för lite lägre förbrukning, slitage och längre hållbarhet - dock förlorar du lite komfort.

Michelin brukar också ange tryck på sin hemsida när du knappar in bil/däck.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag skulle nog köra med runt 2,8-2,9 på de däcken.
Har 235/35 -19, dock ej på E91. Kör 3.2 runt om.
bl
2.294
blixten
325i -88
På dörrstolpen står det väl 2,4 eller något liknande, det är sannolikt ett lämpligare tryck än 3,2...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
2,4 är enligt mig för litet tryck. Man kan alltid öka på lite ifrån det som står på stolpen. Den anger ju alltid olika tryck beroende på hur många man ska vara i bilen. Hur många åker till macken och pumpar i/släpper ut luft beroende på hur många man ska vara i bilen? Ingen!

Tycker som Simon säger. Strax under 3 bar brukar bli bra.
3,2 känns lite onödigt mycket.
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Kör på 2.8 nu. Köpte nya 18 till min förra bil å då sa dom på däckfirman att jag skulle ha minst 2.5, sen har jag läst allt mellan 2.4 å ända upp till nästan 4...
Funkar bra med 3.2, utmärkt slitage bild slits helt jämt över hela däcket. Personligen skulle jag pumpa som lägst 3.0. 3.7-3.8 kan man pumpa som mest om bilen skall stå avställd en längre tid.
bl
2.294
blixten
325i -88
Det är ju inte speciellt komfortabelt att åka med mer tryck i däcken än bmw rekommenderar att man skall ha i en fullastad bil + fem personer i till vardags. Men det är klart, bmw har ju bara konstruerat bilen så dom har ju inte så mycket koll...
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
Fast ärligt talat så rekommenderar ju inte bmw att man ens har 19” på den.

Många av oss gör ju en massa saker med bilarna som tillverkarna inte rekommenderar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.