AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.105

Belastningsindex däck - 98 vs 94 på F11

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Ska köpa nya sommardäck, har haft ett antal uppsättningar Hankook och varit mkt nöjd med dom så kikar på Hankook Ventus Prime 3 som placerar sig bra i tester. Har hittat dom till bra pris från Tyskland, dock har däcken 94 i belastningsindex och F11 rekommenderas ha 97 vad jag läst, vad kan detta ha för praktisk betydelse? 94 kan hantera 670 kg per däck så det känns ju grönt där
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad står det för LI i reg.beviset?

Du måste tänka på att däcken ska klara bilens verkliga vikt plus max-last.

För lågt LI kan leda till att däcken slits snabbare förutom risken för överbelastning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Belastningsindex är ett MIN värde som nog bör följas. Det borde vara totalvikt/4 men jag antar biltillverkarna tar lite marginal eller justerar baserat på testkörningar etc? Ett däck med lägre index kommer vara lite mjukare och svajigare men vad det faktiskt innebär är nog svårt att säga vid normal körning? Borde inte vara värre än att köra på högre profil eller vinterdäck (vilka ironiskt nog oftast har högre index)

Vad jag har förstått verkar index också variera för f11 beroende på vilken dimension man har, tex

225/55r17 = 97
245/45r18 = 96
245/40r19 = 98
245/35r20 = 95

Men 94 verkar vara för lågt oavsett dimension.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Belastningsindexen står på på samma lapp som däcktrycken på B-stolpen. Antar att det är minimum.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Inte säkert du kan ta totalvikt / 4. Med 3 personer i baksätet. 75 kg på kroken och maxlast i bagaget på bakaxeln mer än halva totalvikten på sig.
@BMW_MAN: Jo, så är det klart. Lite mer tung i gumpen borde den ju bli då. Antagligen därför index är högre?
Nån som vet varför index varierar beroende på dimension?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan tänka mig att det hänger ihop med att olika dimensioner av däck har olika LI enligt branschstandard.

Dvs. en viss dimension har stanardmässigt ett visst LI, sedan kan iofs enskilda däcktillverkare frångå denna standard genom att t ex. göra en XL-version med högre LI.

Mvh
Johan B

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ska kolla stolpen, i reg.beviset hittar jag bara 245 40 19 och 98. Men jag lutar åt att inte gå under det, även om jag tror att 94 skulle funka fint. Lite lustigt att på Däck365 får jag däck med 94 som rekommenderade modeller. Kikade på vinterdäcken, 245 45 18, och dom har 100.
Sen tror jag inte det räcker att ta totalvikten / 4 heller. Bilen ska ju klara att ta kurvor när den är maxlastad också. Och vid kurvtagning så överförs ju en del av vikten till hjulparet på utsidan av kurvan. Så däcket måste ju klara maxlast / 4 plus den extra vikt som blir när man svänger. Tvingas man göra en undanmanöver så kan det bli ganska stor belastning på ena framhjulet och då gäller det att det kan bära upp vikten ordentligt. Så jag skulle aldrig köpa däck med lägre lastindex än det som tillverkaren kräver.
Totalvikten inkluderar max last samt passagerare och som BMW_MAN redan skrivit blir det såklart förskjutning av vikt beroende på last och passagerare. Att det sen förskjuts ytterligare vid undanmanöver eller liknande gör ju saken än mer prekär.
Dock tror jag inte att däcken är typade för att klara exakt utsatt vikt, tex 670 kg för ett däck med index 94. Dvs blir vikten 675kg så går det sönder. Givetvis finns där en säkerhetsmarginal som på allt annat, hur stor den är vet jag dock inte.

Jag förespråkar inte att köra med lägre index än vad som rekommenderas men jag tror inte det är hela världen heller om man skulle få på ett däck som klarar 20kg mindre. Kanske att det skulle göra skillnad i en extremsituation, men jag är mer inne på Johans tankar att de slits fortare. Jag menar, hur ofta kör man "inspirerat" med Max last?
"Jag menar, hur ofta kör man "inspirerat" med Max last?"

Nej, det gör man väl inte så ofta, jag var väl mer inne på om man tvingas väja för någonting på vägen, typ älgtestet. I TV:s älgtest har det ju hänt någon gång att däck et faktiskt krängts av fälgen för att det inte klarat av belastningen.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Att däck krängs av fälgen beror inte på att de inte klara maxlasten utan mer på att de inte sitter fast nog på fälgen.

Det som normalt händer om man överskrider maxlasten är att däcket kommer att knådas väldigt mycket under färd och därför värms upp och med tiden exploderar eller slits mycket när de är så varma och mjuka.

Det är inte så att de exploderar direkt om man överskrider maxlast. tänk om du tex tvärnitar, då hamnar ju nästan hela bilens vikt på framhjulen, speciellt om du har en hög SUV, då når du 2 * normalbelastningen med de explodera inte ändå.

Det som kommer döda däcket med för lågt index är värmen över tid...
Max axelbelastning fram resp bak? Dela med två och du har minsta tillåtna belastningsindex.

Biltillverkarna brukar leverera fordonen med däck som har en viss marginal (+20%) i relation till maximal axelbelastning. Att dela totalvikten med fyra fungerar sällan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I bilens reg.bevis bör det stå vilket som är lägsta LI som bilen är registrerad med.

Jag skulle inte rekommendera att man går under det LI.
Även om det kanske är lite långsökt, skulle det kunna bli en juridisk fråga vid en olycka om man kört med för lågt LI och någon anser att det spelat in i olycksförloppet...

Mvh
Johan B

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Enklast är ju att följa rekommendationen och absolut om man beställer nya däck. Varför inte göra ett val så att man är på den säkra sidan?

Annars, är det inte som så att LI häger ihop med max hastighet också? En däck som är godkänt för en viss klass ska tåla det för tex 270 km/h. Kör vi på svenska vägar och svenska hastigheter, har man inte då större marginal om man har ett för lågt index?
Mats> Nej. Belastningsindex och hastighetsklass hänger inte ihop.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det håller jag inte med om. De hänger ihop med varandra.

Jag begärde fullt datablad på däck som jag köpte till min sommarbil. där stod det ungefär så här på databladet. Kommer inte ihåg exakta siffror.

Y rating = Max 300 km/h at full load
Max 320 km/h at 90% of full load
Max 340 km/h at 80% of full load.

Som sagt ´, jag minns inte det exakta värden, men det var en lång tabell som mappade hastighet mot hur mycket man belastade däcken. Valde man ett däck som tålde mycket högre last så höll de för högre fart på samma bil.

Så om man inte belastar däcket fullt ut till belastningsindex klarar det högre hastighet.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Blir ju väldigt teoretiskt, 340 km/h med 80% last... Jag kommer som sagt köpa däck med "rätt" belastningsindex. Men, jag är tämligen säker på att 94 skulle funka alldeles utmärkt för min typ av körning.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Inte så teoretiskt alls, snarare praktiskt. Det är framförallt värmen som uppstår vid körning som dödar däcket om det inte klarar belastningsindex.

Köper du ett Hankook Ventus Prime 94H så innebär det
94 = 670 kg vid H=210 km/h i 10 minuter ska däcket klara.

Kör du fortare än 210 så lär däcket klara bra mycket mindre än 670 kg. Kör du långsammare än 210 så klarar det mer än 670 kg.

Inte konstigare än så.

Mycket vanligare att man tittar mer på detta på tung trafik, Ett däck som tex klarar 4 ton på lastbilen vid max 80 km/h, klarar bara 3 ton på buss som får köra 100 km/h, med kan vara godkänt för 6 ton om det sitter på mobilkran som toppar max 40 eller 50 km/h
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Det var en tydligare förklaring!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.