AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.378

Däck till F34 GT frågor

Har sökt och kollat igenom alla trådar men inte riktigt fått svar så gör en ny.

Jag ska ha nya 19" till min F34, då jag är föredrar Michelin är jag helt inne på att köra på Pilot 4. Mailade dom och fick till svar att de inte rekomenderade mig att köra Michelin på X-drive då de inte har stjärnan och är testade för BMW. Det kunde förstöra X-drive systemet.

Kollar jag runt finns det endast RFT däck vilket jag inte vill ha.

Vad säger ni? Hur löser jag detta?

Blir orolig när jag ser att vissa fått problem med väghållningen och fått till svar att de inte köpt stjärnmärkta däck.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Stjärnan behövs bara om du ska köra bredare däck bak än fram. Handlar om att få rätt rullomkrets då. Annars noll betydelse.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stjärnmärkningen innebär förutom det som Andreas har nämnt, små förändringar i däckens egenskaper enligt BMW:s specifikationer.

Se länk för mer detaljer:
Länk

Men i verkligheten är det små skillnader och det är tveksamt om du märker av dem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ok, kruxet är att jag har
255 40 19
225 45 19

Så då är det bara stjärnmärkt som gäller oavsett om jag skulle gå för typ Pilot 4 i dessa dimensioner?
Transocean
Hmm, intressant. Då börjar man undra varför min 530e kom från Dingolfing med MO-däck :-) Om det nu är så noga?
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Herregud - Självklart måste man INTE köra med stjärnmärkta däck. Stjärnmärkta däck klassas som "BMW original däck" Dock så tror jag om du vill kunna nyttja Bmw assistans så måste man ha stjärnmärkta däck - det har de som krav vill jag minnas. Men oftast så har man assistans via sin bilförsäkring. Där kan de inte bry sig mindre om du har några stjärnor på däcken eller ej :)

Dock så förstår jag att Bmw måste säga så.

xDriven, bilen eller något annat går INTE sönder för att man inte har stjärnmärkta däck. Däremot kan xDriven gå sönder pga fel rullomkrets tex och där hjälper det inte att du har stjärnmärkta däck om rullomkretsen är fel. Extremt viktigt att ha rätt rullomkrets dock.

Personligen så tycker jag Michelin gör en av de bästa däcken själv kör jag med Michelin ps 4s med breda bakdäck - Vet du vad :) jag har oxå en F34 gt :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Transocean, var det Michelindäck?

När Michelin inte har BMW-märkta däck i en viss dimension, rekommenderar de Mercedes-märkta dito...kanske gör andra märken likadant!?

Iggeman, kontakta Michelins kundtjänst och ställ frågan till dem - de brukar svara rätt snabbt och ge bra svar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Mina bakdäck är Mercedes Michelin däck men fram är vanliga Michelin.
Transocean
Johan B,

nej, bilen kom med Hankookdäck. Och MO-märkning :-)
Transocean
Söker man på BMW-originaldäck på reifendirekt.de så visar dom däck som är märkta både med * och MO.

Länk
@JohanB

Fick svar igår från Michelin. Se nedan..

Så har vi tyvärr inget däck att rekommendera.

Detta på grund av att vi inte har något däck i dessa dimensionerna som kommer med BMW-stjärnmärkning.

Det är våran starka rekommendation att man på BMW Xdrive endast monterar däck med stjärnmarkering för att man annars kan skada transmissionen. Särskilt när det kommer till bilar med olika dimensioner på fram och bakaxlar.

Därför rekommenderar vi i detta fall att ni tar kontakt med BMW angående vilka däck ni kan montera på eran bil. Det är mycket möjligt att de då kommer att rekommendera ett annat märke än MICHELIN men det är viktigt att ni följer BMW när det kommer till bilar med Xdrive.

MICHELIN är glad att få följa med dig på varje resa och vill tacka för ditt förtroende.

Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Jag tror anledningen är ifall det skulle hända något så man inte skyller på Michelin i kombination att Michelin har ett bra samarbete med BMW och deras M-bilar.

Själv kör jag:

Fram 245/35 20-tum
Bak 285/30 20-tum
rulomkretsen är på 0% :) och däcken är Michelin Pilot Sport 4s

Bilen har gått ca 4300 mil och inget har krånglat.

Men vem vet jag kanske har fel
Ja, det vore märkligt om Xdrive systemet krashade när man köper rätt dimension.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.