|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har problem med att kopplingen blir kvar i intryckt läge. Går att ta tillbaka den med att dra upp den med foten. Bromsarna fungerar som vanligt. Det försvinner bromsvätska ur behållaren, men jag kan inte se vart det läcker. När jag fyller på så är kopplingen ok fram till att det sjunkit undan. Är det någon som vet vad det kan vara för fel? | |
|
Jag skulle börja med att kolla på slavcylindern. Visar den sig vara bra så kolla cylindern vid pedalen |
|
|
Hej och tack för svar! Hur ser jag om slavcylindern är defekt? Rinner det ut bromsvätska där? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Slavcylindern sitter på växellådan, borde bli en fläck under bilen om det läcker från den. Om du nu inte kör bilen frekvent och bromsvätskan åker bakåt under bilen av fartvinden. Men då är underredet väldigt fuktigt. |
|
Bilen är avställd under vinterhalvåret. Ska titta vid nästa helg och se hur det ser ut under växellådan. Tack för svar:-) |
|
|
Då har jag tittat och först var det ingen bromsvätska på golvet. Sen höll jag kopplingen nedtryckt och trycket på bromsen. Då var det en blöt fläck på golvet i garaget. Kunde inte riktigt se vart det kommer ifrån men såg ut som om det var i framkant av växellådan. Är det svårt att byta slavcylindern eller ska jag lämna den till vår lokala bilverkstad (oberoende). |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Inte för att vara den, men om du inte visste vart slavcylindern satt sedan innan tycker jag nog att du ska lämna bort jobbet till någon med mer kunskap. Det kan vara bökigt att få ut all luft efter du har bytt slavcylinder. Men om man har lite erfarenhet är det ett lätt jobb. |
|
Att lufta kopplingen på E30 (och de flesta BMW) är jättelätt om man gör det med slavcylinder lös. Det krävs inga specialverktyg. Med slavcylindern lös håller man den uppochner så slanganslutningen är högsta punkten. I detta läge trycker man in kolven fullt upprepade gånger. Det går utmärkt arbeta den med hand där kolven sätts i handflatan och fingrarna greppar runt fästöronen. Varje gång kolven trycks in pressas luften uppåt i systemet och efter inte alltför många pumpningar så har allt luft vandrat upp i behållaren. /G |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.