|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Företaget Xdelete eller om det nu är ett företag lanserar en app till telefonen du laddar ner som kostar en viss summa (1500:-?). Nån som testat denna? Med ingen åverkan alls på bilen kan du göra den RWD så länge du vill och det ger ca 30hk+ på en e92 335 xd. Gött att stänga av på sommaren då du inte behöver AWD och blir mer bränslesnål. Detta borde i princip göra det möjligt att dra tyngre släp då xdriven begränsar vad du får dra om du har ett enkelt körkort. Vad tror ni om detta? Min bil i fråga är en F11 2012 530xd | |
|
Har ingen erfarenhet av produkten men låter spännande! Ang olika släpvikter på AWD/RWD så beror ju det mest på att en AWD-bil är tyngre mtp kardan, fördelningslåda, 4 drivaxlar osv. Finns fler anledningar till att det inte kommer gå, t ex att bilen är helfordonsgodkänd och det inte kommer gå att regga upp släpvikten. Så den kommer man inte runt. Eller förstod jag dig rätt? |
|
| Du har rätt, vikten sitter ju kvar på fordonet desvärre inte appen tar bort drivaxlarna etc oxå :D | |
| Tror det är slöseri med pengar... ser fler nackdelar och knappt någon fördel. | |
|
Varför skulle det ge 30 hk och dra mindre bränsle? Allt kommer ju snurra runt i alla fall då det drivs av att hjulen roterar? En kompis hade en gammal terrängbil. Där kopplade man ur 4wd både i fördelningslådan och ute vid hjulen så alla drivaxlar, knutar och kugghjul stannade. Du måste ju montera ur dessa delar ur bilen på en BMW om du ska göra dessa vinster. |
|
| XHP flashtool heter programvaran, och du kopplar elektroniskt ur framhjulen drivning på samma sätt som tex nya bmw m5. | |
| Spännande... Nån som har testat? Jag avvaktar en iOS-version. XHP flashtool känns ju också väldigt relevant. Xdelete och XHP flashtool borde ju kombineras till ett verktyg. | |
| Jag såg också en ny app, den ska ordna så att man kan få konserverad gröt, nästan helt gratis. Mycket intressant med alla dessa nya appar... | |
|
Men Xdrive är väl inte kontinuerlig fyrhjulsdrift? Den kopplas väl bara in efter behov av bilens egna system och om så är fallet så finns det väl inget syfte alls med funktionen (appen) förutom att man kan köra RWD vid halt väglag men vem vill det? |
|
|
Läser man andra forum så är uppfinningsrikedomen stor kring vad man kan ha denna app till. Finns tydligen dom som till och med njuter av att göra en burn-out :-) Men, för den normala BMW-ägaren så är nog nyttan minimal. Dock kan ju aldrig valfrihet vara till någon nackdel. Tror dock Länk xHP Flashtool är mera nyttigt. |
|
|
Haha ja en klassisk burnout är alltid en BU men ska man nöta gummi så bör det vara en J2Z eller annan turbosexa (bensin) som bjuder TKSP-ljud :) En knackig standarddiesel lockar bara glin vid grillen ;) hehe |
|
|
Någon som provat denna XDELTE app tillsammans med MHD adaptern MVH Björn |
|
|
XDrive driver alltid mer eller mindre på alla hjul. Det är bara då gasen är helt uppsläppt eller du kör fortare än 180 km/h som framhjulen är helt frånkopplade. I alla andra fall är framhjulen olika mycket inkopplade. Man brukar säga att oftast slirar kopplingen i fördelningslådan så mycket att ca 40% av kraften skickas till framhjulen. Parametrar på vad som styr födelningslådans inkoppling av framhjulen är bl a: Hastighet. Gaspådrag. Hur snabbt du trycker ned gasen. Rattutslag. Om något hjul slirar. Hur mycket bilen under- eller överstyr. Om bilen indikerar punktering. Kanske har jag glömt nån parameter. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.