AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
377

displayen i instrumentet

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag har lite små planer på att bygga in en gammal bärbardator i bilen för att kunna använda den dels som en avancerad färddator och dels som Mp3-spelare.
Jag vill få upp låtarnas namn i displayen i instrumentet.
Jag har inte kommit så långt i planerna, är väl fortfarande på idéstadiet.
Men nu undrar jag några saker:
Displayen i instrumentet kan ju visa text från färdatorn, hur förs denna över mellan dator och instrument? seriell komunikation?
Hur får färdatorn signalerna från ecu/och övriga givare?
Och en sista fråga, vad är fönstret till höger om checkkontrollen tillför? de två rutorna blir upplysta när jag kör testet av instrumentet.
Bilen är en 525 touring -92
Hälsningar Lars
Den sista saken tror jag att jag kan besvara. På min bil så är det två rutor till höger om checkkontrollen som visar automatlådans lägen, t.ex. E som i ekonomiläge och t.ex. D som i drive. Borde vara dessa du menar.
Intressanta planer, kommunikationen är säkert seriell men på speciell buss, troligen I2C. Problemet blir väl att hitta var du skall putta in signalen från datorn, särskillt om du skall ha kvar den normala funktionen i displayen. En utmaning, blir nog lättare att komplettera med liten extra display.
Dessutom knepigt att få ut rena textsträngar från den bärbara kan jag tänka mig. Många har försökt omvänt att använda displayen från bärbara PC till annat, ett mycket speciellt gränssnitt mellan moderkort och display i dessa datorer.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.