|
|
|
|---|---|
|
Hej Om man har kört väldigt lite med bilen så vätskan börjar bli många år gammal och man sedan får felkod på att AdBlue vätska har för låg kvalitet. Hur får man ur den gamla så man kan hälla i ny fräsch? | |
|
Felkoden är generell, det är nästan aldrig fel på vätskans kvalitet utan något annat. ------- //Lövet |
|
|
Visst. Men eftersom ISTA inte hittar någon ytterligare felkod i systemet så kan man ju chansa och byta vätska innan man börjar riva ned rubbet och byter saker på chans. Även på verkstäder brukar man ju börja med att byta till fräsch vätska. |
|
| Sug/slanga ur vätskan | |
| Hur mycket AdBlue säger den att du kan fylla på? Är det lite kvar i tanken ja det räcka att fylla fullt, det tipset fick jag på verkstan när min hade AdBlue-problem. Hjälpte dock inte i mitt fall. | |
|
"@jsn" Har försökt slanga/suga men jag lyckas inte, skaffade en smal slang som jag försökte föra ned men kommer bara 30-40 cm sedan måste det var en skarp böj som är väldigt svår att ta sig förbi. Är det så man gör på verkstad, eller lossar man något under bilen? Det är ju dessutom dubbla tankar med en matarpump i mellan. Tittar man på realOem så ser man att suga ur med en slang är en fullständig omöjlighet. Man måste lossa något under och pumpa ur gammal AdBlue Länk "@ferlin" 3.5 liter säger den att man kan fylla upp, Känns som en piss i Nilen när tanken är 12 liter. Man kan ju inte bara ge sig ut på en spontantur med bilen på några tusen mil heller för att köra tanken tom :-) AdBlue räcker ju i evighet. Läser man på specifikationen för AdBlue står det att den ska förvaras frostfritt och hållbarheten är 12 månader. Bilen har ju inte stått i varmgarage hela tiden utan det har varit under 0 grader i garaget och vätskan i bilen är ju dessutom minst 24 månader gammal. Så ett byte hade ju inte känts helt fel som en start. |
|
Transocean |
Adblue tåler hur många minus grader som helst. Den har använts i lastbilar i alla fall 15 år nu. Testa att tanka fullt innan du börjar riva/ annat är mitt råd. Du får den billigast på en mack där lastbilar gärna tankar. Rätt från pumpen. |
|
Ok, Jag kan ju prova men 3,5 liter ny AdBlue i 8.5 liter gammal AdBlue är ju inte mycket att hurra för. Skulle det bli något att hurra för så skulle man ju lossa någon slang under och låta rubbet rinna ut innan man fyller upp med nytt. |
|
Transocean |
Du riskerar att förlora 40 spänn... |
| Ha ha.. :-) Jo men det var inte pengarna jag tänkte på. Jag tänkte bara att det var större chans att det skulle rätta till sig om jag kunde tömma ut rubbet och fylla upp med 12 liter fräsch AdBlue. Har läst att man brukar rekommendera det på maskiner som stått lite längre. Men nu verkar det ju vara ett grymt mickel för att få ut befintligt innehåll. | |
|
"Adblue tåler hur många minusgrader som helst." Fryser vid -11°. Därför används värmeelement när det blir kallt. Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Transocean |
@Sverige Ok. Den fryser då. Men man har värmeelement som tinar upp.....vad jag ville säga var att våra lastbilar med Adblue-system har fungerat utan fel vid minus 30 grad i Norge. Sedan detta kom nång gång 2005-2006. |
|
Det gäller ju att behållare, kopplingar, ventiler, pumpar och ledningar är flexibla så de inte skadad när AdBlue fryser och expanderar så som man kan frostspränga kylare och motor om kylarvattnet fryser. Sen kan man visst behöva föra om rejält när det har tinat så det blandar sig. Men detta låter ju inte bra "Förvara produkten i en temperatur under 30˚C eftersom AdBlue annars kan sönderfalla " Det var ju närmare 40 grader i skuggan på bilsemester i somras vid Medelhavet. Och säkert 50 - 60 grader under bilen vid den svarta asfalten där behållaren sitter när man satt fast i oändliga köer. |
|
Transocean |
Eller så gör du som jag och dumpar dieseln och köper en BMW PHEV. Har inte ångrat en sekund. |
Transocean |
Länk |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
värmelementen (elektriska) som är på matarledningen går sönder vätskan fryser tyvärr vanligt fel på 5-serien |
|
Jag har inga felkoder på matarledningen. Brukar ju rapportera avbrott eller kortslutning som felkod när den ger upp. Dessutom kan jag köra 10-20 mil innan den klagar på AdBlue. Är det verkligen ingen som har bytt vätska i sin BMW och kan ge lite tips på hur man enklast gör det. |
|
|
Sorry för lite ot men det låter precis som min bil betedde sig när jag hade AdBlue-bekymmer, jag kunde köra ca 5-10 mil innan varningen kom. Sen var problemet borta en hel vinter men när det kom tillbaka så blev det efter ett tag varning direkt och sedan tänd motorlampa. Slutade med byte av matarpump och styrenhet, matarledningen kollades i samband med detta och den var ok. Hoppas iaf det löser sig för dig, har du tur är det bara ny vätska som behövs. |
|
| @ferlin. Inte alls OT. Systemet verkar vara en outsinlig källa till sådant som kan krångla och ge felkod. Allt från pumpar,ventiler,styrdon,dysor,ledningar osv. Tänkte bara tprovs de billiga alternativen först. | |
| Ja AdBlue må vara bra för miljön men för ägarna är det en källa till huvudvärk. Och det gäller INTE bara BMW, har kollegor och bekanta med VW och Skoda-bilar och det är lika illa om inte värre där. De bilarna går dessutom ner i nån sorts nödläge och går knappt att köra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.