AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.805

20” fälgar på bmw e61 xdrive

Mi
2
Minkan
Bmw e61 530d xdrive -05
Ska köpa nya fälgar och funderar då på imaz IM5 20”, har läst massa om att xdrive ska va lite känsliga när det kommer till större fälgar. Till min fråga.. funkar det med 20”? Och isf vilken bredd/dimension ska jag ha. Mvh
Vad är det du har läst som antyder denna information kring xdrive och känslighet med större fälgar? Ett 20" hjul med rätt däckdimension är i sig inte annorlunda än original, bara mer fälg och mindre gummi.
Däremot finns det en uppsjö av trådar här på AP med åsikter kring vikten av rätt dimensioner gällande rullomkrets och xdrive. Vissa hävdar att det knappt får skilja nånting mellan hjulen medan andra har en mer liberal inställning och ställer sig öppna för att normalt däckslitage är OK. Gemensamt är väl att en stor avvikelse i rullomkrets mellan hjulen bidrar till ökat slitage på fördelningslådan, hur mycket är dock oklart.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Det blir nog jäkligt stötigt i alla fall. :-) Satt på 19" på sambons E60 igår och det var verkligen gränsfall för komforten tycker jag. Tror att hon vill backa till de 17" hon hade innan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.