|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ganska ny som BMW-ägare och jag har nu förstått att jag utmanar mig själv och plånboken rejält eftersom jag köpt en 530xi med N53-motor. Nåväl. Jag har under en tid haft de "sedvanliga" kallstartsproblemen och fått felkoder på injektor 1 och ibland även nr 3, därför bytte jag injektor 1, 2 och 3 i lördags, sprillans nya BMW original-injektorer index 11, och kodade dem sedan med INPA. Allt gick galant och bilen gick klockrent vid provkörningen på ca 3 mil. För övrigt så hade förra ägaren kvitto på att alla injektorer var bytta i två omgångar under 2018, men när jag byter 1,2,3 så ser jag att nr 2 och 3 är index 04 medan övriga 4 är index 11. Mycket tveksamt om verkstaden har satt dit 2 st äldre index 4 tillsammans med nya index 11! Menmen, det lär jag ju aldrig få dem att erkänna... Iallafall, igår tog frun bilen till jobbet och den startade perfekt på alla cylindrar. Men, efter ca 1 mils körning började motorlampan lysa och bilen började rycka och misstända 🙁 Hon stannade och startade om några gånger och till sist gick den bra igen och lampan slocknade. Hon fortsatte färden men efter ett tag tändes lampan igen och nu började den blinka vilket den aldrig gjort tidigare. Hon ställde då bilen på en parkering och jag fick nöjet att åka lite tidigare från jobbet för att meka 🙂 Kommer dit och kollar så jag inte missat att dra fast något men allt ser bra ut. Startar bilen och den går fint direkt utan några protester. Kollar felkoderna i ODB:n och den visar att alla 3 cylindrarna där jag bytte spridare har misstänt, alltså Missfire på cyl 1, 2 och 3! Jag nollade koderna och körde hem ca 1,5 mil utan problem. Kollade med INPA att flödesvärdena jag la in stämde och det gjorde de, inget hade ändrats. Tog även en check på statusen med lamdavärden och det såg ok ut. Tog sedan bilen på en rejäl "ursotning" på E4:an ca 4-5 mil och den gick helt perfekt! Idag tog jag bilen till jobbet, ca 3 mil, inga konstigheter utan bilen gick perfekt. Däremot kollade jag på skoj med ODB:n när jag kom fram och då hittade den tre felkoder trots att lampan inte tänts sen jag senast clearade. Alla tre koderna var på NOX-sensorn: 002B06 och -07 + 002AFB! Mysko. Tror ni NOX-sensorn kan ge såna fel som frun hade igår? För mig känns det mer som att lambdasonden innan kat för bank 1 gav fel värden till spridarna. Har ni någon kvalificerad gissning på vad som kan ha hänt? Man blir ju lite skraj att det kommer tillbaka igen... //Stefan | |
|
Index 4 får inte blandas med index 11. Index 11 är väl de enda som håller i längden. Har kört 10000 mil med index 11. De första 7000 milen byttes 10 st spridare. |
|
|
Jovisst, men om du läser mitt inlägg så ser du att alla 6 spridarna är index 11 nu. I vilket fall som helst verkar det bli färre och färre felkoder ju mer jag kör efter bytet, så det kanske ordnar sig till slut. Bilen går i alla fall helt perfekt, återstår bara att se om avgasvärdena är ok vid besiktningen framöver... |
|
|
Ursäkta att jag inte läste ordentligt. Kollade med Bilprovningen så de bryr sig inte om lambdavärde för N53. Återstår CO och HC. Har haft lite högre HC ibland men långt ifrån 100. Byt NOX-sensorn till NOXEM. Tror jag avverkade 3 st på 15000 mil. |
|
| Det är lugnt. Ok, antar att man bör besikta på Bilprovningen då? Carspekt, Besikta, Opus o dem kanske inte tänker/vet. Tackar för tipset om Nox-sensorn, men håller de inte längre än 5000 mil så blir det rätt dyra mil... Cheers! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.