|
|
|
|---|---|
|
Motorlampan började lysa orange. Kopplade upp bilen. Och där får jag felkoden 43E2. Med en beskrivning Motor elektroniskt gasspjäl. Permanent. Är detta kostsamt att fixa och kan jag göra det själv Går bilen igenom besiktningen när denna lampa lyser? Bilen i fråga är en 530xd touring 07 facelift och har strax gått 30 000mil | |
|
Hej, Jag har googlat lite åt dig. :) Länk (Sammanfattning: Detta är ett vanligt fel på gasspjällsmotorn, som tycks uppstå på "alla" med tiden. Olja läcker in via axelns slitna tätning (som inte kan bytas) och stör elektroniken/själva motorn. Rengöring med med Bromsrengöringsmedel eller, bättre, isopropylalkohol, kan hjälpa för stunden, men eftersom tätningen är kass, kommer problemet tillbaka. En lagom begagnad från skroten eller en ny Pierburg verkar vara den långsiktiga lösningen.) Här hade en tråddeltagare handlat: Länk Jag har ingen egen uppfattning om just denna firma, men engelska säljare brukar kunna ha bra erbjudanden (ännu). /Lennart |
|
|
Jag håller på med samma sak i min E60 lci 530xd - 07. Ett begagnat spjäll kostar ca 1000 kr på Bildelsbasen. Den sitter med 3 skruvar, en slang och en kontakt. Det fixar du. Beställ en ny packning på BMW. Det som är oklart är om felkoden måste kollas ut för att bilen skall som vanligt efteråt. Det kan vara en sådan kod som du får ombesiktning på. Jag har utrustning för att nolla den efter bytet. Om du bor i Umeå med omnejd kan jag hjälpa dig annars finns det säkert fler ute i landet som är villiga att hjälpa till. //Göran |
|
|
Okej! Tack för hjälpen. Det låter som jag löser detta problem utan större bekymmer. Min kusin ha något program till sin dator. Där han kan koppla upp och släcka lampor. Hur länge vågar man köra med detta problem innan det är risk att något annat går sönder? |
|
|
I min länk står det att situationen (felet) hindrar partikelfiltret från att regenerera. Vet inte hur kritiskt det kan vara. /Lennart |
|
|
Jag har kört någon vecka i vinter med spjället trasigt och dåligt relä till glödstiften. Nu har jag felkod på igensatt partikelfilter. Har parkerat bilen i väntan på att jag fixar spjället och relä. Skall även passa på att fixa lite annat som jag skjutit upp. Min bil har nyss passerat 40000 mil. Hoppas att bilen klarar av att bränna ur filtret själv när det är dags att köra igen Hur länge du kan fortsätta köra beror på din körprofil och hur länge du kört med spjället trasigt, dvs hur fullt är ditt partikelfilter nu och hur mycket mer sot fylls på innan bilen är reparerad. Svårt att svara på Så som jag förstått det så riskerar du turbohaveri genom att köra med tätt partikelfilter. Någon annan här på forumet vet säkert mer om huruvida det verkligen är så. Mitt råd är att åtgärda problemet snarast möjligt för att undvika följdproblem och ytterligare kostnader //Göran |
|
|
Okej jag förstår. Det låter inget vidare. Jag gjorde en rensning av partikelfilter för några månader sedan. Det verkar funkat bra. Sedan har jag precis haft bilen på verkstad för några veckor sedan. Då bytes glödstift. Och efter detta har lampan börjar lysa. Släkte den när vi kopplade upp den då var den borta någon timme. Sedan kom den som väntat tillbaka. Men idag när jag åkte hem från jobbet så slutade den lysa. Funderar på om det kanske är någon givare? |
|
|
Nu har jag besiktat bilen. Och mycket riktigt så fick jag nerslsg på lampa som lyser. För den tändes ingen efter ca en dag. Men enligt besiktningen då hävda dom att det var egr ventilen som är felet!? Så vad är mest troligt att det är? Egr eller spjällhuset? |
|
|
Felkod 43E2 står för Throttle Valve Actuator - Open Circuit dvs fel på styrning/motor till spjället. EGR-ventilen öppnas med vacuum dvs den är utan elektronik. Det finns en enkel elektrisk ventil som reglerar mängden vacuum fram till EGR-ventilen. Den kan få felkod men det är helt andra koder. Misstänker även att NOx-givaren/lambdasonden borde ge mätvärden som sätter felkoder om EGR-ventilen inte fungerar. Solklart fall tycker jag, dags att byta spjällhuset. Ett tips är att ta lös EGR-ventilen och rengöra den invändigt från sot när du ändå håller på. Har du tillgång till utrustning som kan generera vacuum så kan du testa funktionen på EGR-ventilen. //Göran |
|
|
Tack för det! Då får det bli att byta spjällhus. |
|
|
Upptäckte nyss ett antal länkar på YouTube när jag sökte på felkoden. Den här visar på att det kan gå att laga det gamla spjällhuset om man vågar satsa på det... " Hans lösning med dräneringshål är smart. Jag hade dock satt en slang på 1 dm eller liknande i hålet för att förlänga sträckan som damm måste ta sig för att komma in i huset. Risken är annars att det tar sig in och strular till funktionen på sikt. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.