|
|
|
|---|---|
|
Bilen vibrerar (upplever det som hoppande snarare - känns inte i ratten), tydligast i motorvägsfart. Alla däck är kontrollerade med Hunter Road Force marktrycksmätare. Ett av däcken hade lite ovalitet och det är nu bytt som ett reklamationsärende. Alla däck har rullat mindre än 500 mil. Lokala BMW-verkstaden har bytt hardyskiva. Ingenting hjälper - vibrationerna är kvar. Vad göra? | |
| Det kan vara mellanlagret som sitter på kardanaxeln. | |
|
Hur långt har bilen gått? Hur länge sedan byttes stötdämpare och bussningar mm i bakvagnen? Är det vibrationer hela tiden eller är det "gung" efter ojämnheter i vägen? Vad är det för däck? Har du provat med andra hjul? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Vad är det för fälgar? Är det BMW-originalfälgar avsedda för E46? Vissa eftermarknadsfälgar behöver centrumringar för att centrera på navet. Fälgar till t ex. E39 har större navhål än E46. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar! Det är en cab som gått 16.000 mil Årsmodell -00Har haft bilen sedan -14 och den har gått utan problem tidigare Jag uppfattar det som att det vibrerar hela tiden, men märks tydligast i motorvägsfart Dunlop Sportmax RT runtom på BMW 17" originalfälgar Bakfjädrarna och hardyskivan är helt nya, men i övrigt inget bytt under den tid jag ägt bilen. Jag har inte provat med andra hjul, eftersom jag inte har några... |
|
| ...och - borde inte verksta'n kollat stödlagret när de bytte hardyskivan..? | |
| Man skall nog inte räkna med att verkstan kollade mellanlagret på kardanaxeln i samband med byte av hardyskiva. När jag hade det felet en gång så var lagret inte med på de 5 punkter som de ville åtgärda för att komma tillrätta med vibrationer. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Men är det relaterat till drivlinan eller det rullande chassiet? Kan du lägga ur växel och släppa gas i motorvägsfart, ändras då vibrationerna? |
|
Tack för tips! Tar en provtur ikväll och kollar. |
|
|
Storabjörnen: Vibrationerna är ganska svaga, faktiskt. Dock kvarstår de även om jag kopplar ur drivlinan. Ingen skillnad alls. Bilen har nu felsökts av Schmiedman som egentligen inte hittade något fel... |
|
|
Jag skulle nog försöka låna en uppsättning hjul som man vet är helt ok, för att testa med - slutar det vibrera då, är det hjulen... Mvh Johan B |
|
| Hade liknande problem på min 320 - 00 och då var det nr 7 här Länk som var slitna. Men det borde Schmiedmann ju upptäckt. | |
| Om det är nr7 borde det vibrera som satan när man bromsar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.