AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.207

Byta motor i 540 e39

Hej! Funkar det att byta motor lite "hur som helst" från en 540 till en annan? Om det är vanos på motorn som ska användas, får man flytta med styrboxar bara? Eller vad tror vi? :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.444
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Generellt gäller (när man byter till exakt samma motor) att behålla de styrboxar man har i sin bil. Detta för att nyare bilar alltid har ett komplicerat antistöldsystem. Du kan inte ta motorstyrsystemstyrbox (aka DME) från en annan bil - det kommer inte att fungera tillsammans med ditt antistöldsystem (finns vissa vägar runt detta om man vill men är knöligare och kostar att göra).

EWS II (BMW's namn på sitt antistöldsystem) började rullas ut 01/1995 i produktion på bland annat E39. Så du har garanterat ett EWS II i din bil.

Du har en motor som heter M62 i din E39 540i/540iA. Jag är inte särskilt kunnig på just M62 men beroende på årsmodell så har du antingen M62B44 eller M62TUB44 (Technical Update).

Det är olika styrsystem på M62B44 och M62TUB44 så du måste använda motorstyrsystemet som är anpassat för den motor du ska använda.

Sen är inte alla motorer exakt likadana i de olika modellerna de sitter i - är främst accessories runt om på motorn som skiljer men kan vara mer ibland. Det finns ofta små skillnader om samma motor sitter i en E39, E38, E31 eller E53. Samma små skillnader finns även om motorn kommer ifrån en bil med manuell eller automatisk låda. Ibland finns det även mindre skillnader på själva motorn som ändras under dess livslängd men heter fortfarande likadant (exempelvis M54 är ett sådant exempel där de ändrade detaljer som ventilkåpa, tändspolar, AC och svänghjul/koppling under motorns livslängd).

För minsta möjliga problem, ta en motor från en så lik bil som din som möjligt.
Ta en M62TUB44, om det är en sådan du har nu.
Ta från en E39, om det är en sådan du har nu.
Ta från en manuell, om det är en sådan du har nu.

Okej, gäller det även BMW? Jag har hört att elektroniken är "delad" så att motorelen är separat så att säga. Nu minns jag inte riktigt helt vad jag har läst och inte, men det var en tanke i alla fall.

Yes, EWS II är jag med på.

Precis, jag har en M62B44 i min från 1997. Det är så att en väns son har kvaddat sin 540, men troligtvis är motorn okej. Hans bil är en -99 och det bör således sitta en M62TUB44 i den. Min motor är nedplockad och ur funktion (men räddningsbar om man skulle vilja), men det skulle vara väldigt bra om jag hade kunnat plocka hans motor direkt och stoppat ner i min 540 kaross. Eftersom hans bil är skrot, så kan jag ta hela motorelen från den.

Båda kommer från e39 med samma växellåda, så den biten är safe iaf ^^

Så som sagt, i slutändan handlar det om ifall man får en TUB med vanos (inkl motorel) att lira i en annan bil utan vanos från början.
Visa användare
ProPro-medlem
13.444
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
All info ovan var i första hand för BMW-modeller (andra tillverkare har dock liknande konstruktion men skiljer sig såklart här och var).

Det stämmer, elektroniken är "delad" på så sätt att det finns en styrenhet (kallas DME) som har hand om själva motorstyrningen. Så var det förr på de gamla hederliga motorerna. Numera är DME inblandade i allt ifrån antistöldsystem till power management (dvs ett system som övervakar strömförbrukning), kort och gott så pratar alla styrenheter med varandra - de är ihoptrasslade allihop med varandra numera som det inte var förut.

Med EWS II så sker först en handskakning mellan EWS och nyckeln.
Går denna autentisering igenom släpps startmotorn på.
Samtidigt skickar EWS sin ISN till DME, om ISN lagrad i DME matchar så släpper DME på både bränsle+gnista.
Så du har ett utbytte mellan EWS-modulen och DME-modulen, dessa hänger ihop. Även nyckeln är kopplad till EWS-modulen som du ser.

Nu är M62 en relativt gammal motor så på den tiden hade integrationen inte hunnit komma så långt. En bil från 2019 är rena mardrömmen med avseende på det.

Det går att montera ned en M62TUB44 i din E39. Det är enklare om man som du har en komplett donatorbil och som dessutom är från samma modell (dvs E39) - en rejäl fördel.

Vad som du garanterat måste göra är att ta (och använda) motorstyrenheten från den nya motorn. Det ger en del följdeffekter
- din gamla EWS och den nya DME kommer inte att passa ihop (det går att programmera bort spärren och det finns vissa som kan det så räkna med en kostnad för det)
- elkablaget kommer inte att stämma överens (dels har nog det nya motorstyrsysemet vissa kablar dragna annorlunda - men framför allt så måste du ha kablage till nya funktioner som VANOS-solenoid och VANOS-givare) (enklast är att lyfta över stora delar eller hela kablaget - tänk på att detta är intrasslat i alla de andra vanliga funktionerna i motorutrymmet så det är en del jobb).

Sen var det en del ändringar på motorn till 1999 modellår om jag minns rätt. Exempelvis kombinerades grenrör och katalystor. Förhoppningsvis ändrade man inte något på toppen, så dina gamla grenrör passar förhoppningsvis på den nya motorns toppar - men man vet aldrig...
Syresensorerna kanske är annorlunda (vet inte om de gick från smalband till bredband i samband med detta). Ditt nya motorkablage är ju gjort för de syresensorer som ska sitta i de kombinerade grenrör+katalysator, så du kan stöta på problem med att kontakten i ditt nya motorkablage inte passar dina gamla syresensorer. Då måste du köpa och skarva dina egna syresensorer så de räcker hela vägen underifrån bilen (för köper du original till den nya motorn så är de såklart för korta).
Jag är inte säker på detta men verkar som den nya motorn (med dess nya motorstyrsysytem) har två downstream syresensorer - osäker på om du har det på din nuvarande bil. Har du tur så sitter det uttag förberett för detta i ditt avgassystem annars är det något du måste på något sätt klura dit.
Jag vet att kylarsystemet ändrades till 1999 modellår också. Så de flesta kylarslangar verkar vara annorlunda - det brukar också betyda att kylaren och expansionskärl nog är annorlunda också. Ibland byter de ut fläkten från mekanisk till elektronisk och gör en del ändringar kring fläktkåpa och dylikt samtidigt. Och då ändras en del givare och kablage till det också.
Är inte generatorn vattenkyld på en M62TUB44 medans den är luftkyld på en M62B44?
Detta var bara några få exempel jag kunde komma på såhär rakt-upp-och-ner.

Ja, som sagt var - det går definitivt. Du får bara helt enkelt bli en liten "mini-expert" på alla småskillnader som finns mellan dessa motorer - för det är *många* små skillnader :-)
Okej, grymt bra info! Låter som att det är tekniskt möjligt, men bökigt med andra ord. Och kanske ovärt om det inte är en riktig pärla man har. Dock så tycker jag det vore synd att låta en fin drivlina (visst, den har gått 28k mil, men fullt fungerande) gå "till spillo". Kanske att man skulle köpa donatorbilen och spara drivlinan tills vidare, och försöka reparera min gamla M62 motor istället?

Jag har en känsla av att det kan gå att få ner drivlinan i en annan bil om man använder nyckel och eventuellt instrument från samma bil, och låter resten av elsystemet vara? Dvs om man någon gång skulle stöta på en fin e24, P1800 eller liknande En sådan tycker jag skulle kunna vara värd att få en manuell 540 drivlina om det blir för mycket jobb med min egna? :) Har jag rätt i att det bör gå relativt smidigt att använda drivlinan om man plockar elen som sitter på den och ner till låda och avgassystemet?

Kollade på den eventuella donatorbilen idag, och den var så pass krockad och i ett uselt skick, att det knappast är lönt att reparera den. (höger fram är helt krossad, + rost överallt). Avgassystem satt inte på den heller, men startade gjorde den utan bekymmer.
Och precis som du skrev: kylsystemet verkar annorlunda, gasspjället var elektroniskt på denna, det tror jag inte det var på min.

Men som sagt, får man bekymmer med något så som EWS om man använder nyckeln men tar bort i princip allt annat utom just elen till drivlinan? Kombiinstrumentet är väl inte dumt att ha heller. Finns det något schema för hur det är byggt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.444
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, jäklar - hade missat helt att det var skillnad på gasspjället.

Påminde mig att dubbelkolla en sak - bränsletillförseln (för uppgraderingen från M62 till M62TU påminner en hel del om de olika skillnaderna mellan M52, M52TU och M52).

Mycket riktigt - skiljer sig en del med bränsleförsörjningen.

Med en M62 så har du ett vanligt retursystem där bränsletrycksregulatorn sitter vid fuelrailen. Men på en M62TU så är det ett semireturlöst bränslesystem, för där sitter bränsletrycksregulatorn ihopbyggt med bränslefiltret (så då måste du ha ett sådant - för annars finns inget som regulerar trycket). Det i sin tur innebär att det är en aningens annorlunda slangdragning undertill på bilen. Return går tillbaka till samma ställe men går lite olika vägar - så behövs nog lite extra dragning där på din bil för detta också.

Jo precis - tekniskt sett är det egentligen inga problem.

Jag vill ju inte med alla dessa påpekanden vara negativ på något sätt - tvärtom!

Vad jag vill undvika är att en lyckligt ovetande hamnar i en situation där denne behöver ersätta sin havererade M62-motor på sin brukis och vill komma undan så billigt som möjligt och köper endast själva M62TU-motorn och lämnar iväg den till en verkstad i förhoppning att det bara är för verkstaden att lossa några skruvar - gammal motor ut - ny motor in - och vips så är det klart som på TV-serierna :-) Endast 4000 SEK i arbete och 4000 SEK för den begagnade motorn. 8000 SEK som hittat! Problemet är de dolda kostnaderna, och om en verkstad ska fixa alla skillnader och jaga rätt på alla olika nya delar som behövs så drar notan iväg rejält!

Men gör man mycket själv och inte har någon direkt extrem deadline så kan det vara ett roligt litet projekt. Eller man kanske vill lägga tid och pengar på annat. Men jag förstår lockelsen där med en fullt fungerande motor bara en armslängd ifrån en :-)

Jadå, det går att få ned sådana i andra modeller. Vill minnas att det inte är helt ovanligt att lägga ned dessa i 3-Serie E30. Så spara undan drivlinan iallafall - låt inte det falla iväg till skroten.

Jag själv förbereder ju exempelvis att hinka ned en M54B30 i min E30 323i.
M54-motorn kommer ju från samma tidsepok som M62-motorn och då var var inte alla delar i bilarna så tätt ihopvävda som de är idag.
Så till en början kommer jag att köra helt original motorstyrsystem (men längre fram när tid och pengar finns kommer ett eftermarknadsmotorstyrsystem användas istället som ger större möjligheter för mappning som är mer lämpad för bankörning).

>> Men som sagt, får man bekymmer med något så som EWS om man
>> använder nyckeln men tar bort i princip allt annat utom just elen till
>> drivlinan?
Det där förstod jag inte riktigt.
* Du har en styrbox som vi kan kalla DME-boxen och denna styr då såklart motorn. Inne i denna DME-boxen sitter delar av antistöldsysytemet implementerat.
* Sen har du en annan styrbox som vi kan kalla EWS-boxen. Här sitter också delar av antistöldsystemet implementerat.
* Sen har du en annan styrbox som vi kan kalla tänd-boxen (i brist på bättre ord). Denna styrbox har en liten ringantenn kopplad in till sig. Dessa ingår också i antistöldssytemet.
* Till sist har du själva nyckeln (med en kod i sig).

Alla dessa enheter (DME-boxen, EWS-boxen, tänd-boxen & ringantenn, nyckel) ingår i antistöldsystemet.

Såhär går det till när du ska försöka få igång en sådan motor.

Nyckeln sänder ut sin unika kod och fångas upp av ringantennen som skickar vidare signalen till tänd-boxen.
Här sker en handskakning mellan tänd-boxen och EWS-boxen där signaler och koder bytes sinsemellan.
Om allt går bra så börjar EWS-boxen skicka sin ISN (nyckel enligt förbestämt rullande schema) till DME-boxen. Om dessa matchar varandra (dvs EWS-boxen och DME-boxen måste ha exakt samma nycklar lagrade) så släpper DME-boxen på sin startspärr och tillåter att bränsle och gnista slås på.
Visa användare
ProPro-medlem
5.132
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bara en liten passus, det är ju så att 100% av alla M62TUB44 får problem med kamkedjestyrningen förr eller senare men ytterst sällan senare än 27-28k mil.
Ca 15k i delar bara.
Så om man ska ta sig besväret att lyfta i en sån, så se till att det jobbet är gjort.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.444
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Holy crap!

Passade själv på att byta allt kring kamkedjan när jag ändåså hade min gamla 30 000 mila M30 ståendes på golvet. Visst, M30 är väl inte känd för att problem med kamkedjestyrningen men kunde ju lika gärna passa på att byta - för det var ju en simpel rak sexa så inga 15 papp där inte (saknar min gamla trogna M30).

Kollade för skojs skull vad kamkedja+styrskena+spännskena+hydraulspännkolv skulle kosta till en M30 idag (allt BMW Original) - strax under 1.5 KSEK :-)

Bara en punkt som skiljer i pris :-)
Hej igen grabbar!

Ursäkta att jag inte hört av mig, det har kommit mycket emellan som tagit tiden från datorn... Hur som helst, så plockade jag i alla fall av spindeln från min gamla 540 och monterade på denna på den skadade bilen och körde hem den, så nu har jag en 540 med fungerande drivlina ståendes! :) När jag bytte spindeln så tyckte jag dock inte att själva infästningar osv såg skadade ut till bärarmar osv, så jag har en ny tanke, och de är att fixa bilen och besiktiga den istället. Efter BMW-slangens sjukt utförliga info så känns det mer lönt att fixa bilen eller plocka drivlinan och sätta i någon hemmabyggd bil, istället för att M62TU-konvertera min gamla 540. I så fall skulle jag kunna skaffa en 540 med M62 och automatlåda istället, som är ganska billiga att köpa. Men har ju inte helt bestämt mig ang. drivlinan än, om någon är mecksugen och letar efter dessa delar så är det bara att höra av sig iaf :)

Olao: Helt riktigt! Det hände min M62B44 att glidklotsarna till kamkedjestyrningen gick sönder, efter ca 29k mil. Med andra ord tror jag detta gäller alla M62-motorer, och är absolut något man bör fundera på att göra när man har lös motorn om man gör transplantation. Kan ju vara gött att få renoverat kedjor och vevhusventilation tänker jag. Om man nu byter det vill säga.
Skulle det vara möjligt att byta en M62 mot en M62 TU om man behåller M62 Elsystemet & insug med insprutning & gasspjäll? Vanosen blockerar man i det ändläge som ger mest effekt.

Jan M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.