|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej, min fru har en 2013 116i som rullat runt 11000 fullservade mil. Motorlampan började lysa när hon var ute och åkte i veckan, och bilen tappade effekt och hon tog sig hem på "limp mode". Jag startade om bilen och inget felmedelande var kvar, den gick som den skulle. Jag kollade med diagnosutrustning och felkoden är: 130308 VANOS Exhaust, Control Fault, position not reached Sedan lite följd-fel på det, också intermittenta. Frågan är, känner någon igen det här? Jag googlade och det verkar som att det kan innebära något fel på VANOS, och några har bytt VANOS-enhet (unit, einheit beroende på språk). Jag hittar inte ens någon reservdel som heter VANOS-enhet till N13.... Nu kanske det inte är någon panik-kris ännu men jag gillar att byta innan något stort händer. Alla tips är välkomna! Mvh Johan |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oj, "prinsen" - den där motorn kan jag inte mycket om... Men jag vet iallafall att den har dual-VANOS. Om jag minns rätt så är VANOS-enheterna på sätt och viss inbyggda i kamdreven så att säga - det vill säga detalj #7 och #8 i skissen nedan Länk Till detta har du den vanliga setupen med en hydraulisk solenoid för varje VANOS-enhet - se detalj #1 i skissen nedan Länk Ibland är det så enkelt som att det är en hel del skit som samlats i solenoiden (de brukar ha små filternät) och det kan räcka med att rengöra dessa. Ibland är det själva solenoiden som inte fungerar som den ska och måste bytas. Men ibland är det såklart själva VANOS-enheten som är problemet och måste bytas. Och ibland är det en kombination av ovanstående. Nu kostar solenoiderna runt 2000 SEK / styck, så ingenting man bara byter sådär på måfå (och VANOS-enheterna är ännu dyrare och kostar runt 5500 SEK /styck). Om man misstänker problem med VANOS Exhaust solenoiden, så skulle man kunna byta plats på de båda solenoiderna. Om felkoden nu plöstligt dyker upp på VANOS Intake istället så är det en stark indikation på att just den solenoiden fjantar sig (och byte av den borde lösa problemet). Problemet med detta är att du inte har särskilt stor statistik säkerhet - du har bara fått felkod på avgas en enda gång. För att ovan nämnda metod ska vara någorlunda användbar så vill man gärna få felkoden några gånger till på avgassidan för att få någon typ av statistik säkerhet (man måste säkerställa att ovan nämnda felkod inte var en tillfällig nyck - vi vet ju inte om felet är av sådan natur att felkod sätts slumpvis lika ofta på exhaust VANOS och intake VANOS - i sådana fall är vår approach ovan fullständigt värdelös). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.