|
|
|
|---|---|
| har problem med att bilen går ner i safe mode BMW har dömt ut högtrycks pumpen-nox givaren och DSC enheten, tipps vad gör ja? bilen har gått 9000 mil och BMW vill ha 50000:- | |
| vad byter ja först? | |
|
Spontant är det väl högtryckspumpen som triggar vagnen att gå i "safe mode"...TROR jag i alla fall. Har du inte försäkring på bilen?(maskinskada), du torde väl ha försäkring som tar en stor del av detta om inte BMW "vill ta kostnaden". Mvh Janne. |
|
| bilen är över 8 år så försäkringen tar inget. Så det är riktigt surt. | |
|
Ok, ja det finns en del maskinskadeförsäkringar som gäller i tio år och en bra bit över 10000mil(12000mil)...men visst, om inte felet/felen upptäckts(och dokumenterats) innan bilen är tio år så är det såklart kört i alla fall.. Ja, kul är det ju inte.. Men som sagt, jag tror att högtryckspumpen är det som triggar bilens "nödsystem" att gå in s.a.s.. Mvh Janne. |
|
| Ja ska testa och byta, köper en från ebay risken är att det är kina men ja får prova, originalet varade ju inte 9000 mil | |
|
9000mil är inget vidare(men tyvärr inget "jätteovanligt" när det gäller t.ex. högtryckspumpar/spridare på en del modeller). Verkstaden borde åtminstone kunna ge en "bra" rabatt på reparationskostnaden. Kan man tycka.. Mvh Janne. |
|
| Min fd 325i -09 gjorde av med två nox-givare och en högtryckspump före 6000mil. Nox-givarna gav aldrig några direkt märkbara symptom utan det märktes vid felkodsavläsning hos BMW. Men när pumpen gick märktes det på gången och lysande motorlampa så den kan säkert orsaka ett felsäkert läge med. På vilka grunder dömer dom ut DSC? Har du problem med att nåt inte fungerar i det systemet med? | |
|
Ja försökte få reda på varför men ja får inget svar, Dom säger bara att testet som dom gjorde dömer ut DSC lika så dömer det ut Nox sensorn och högtryckspumpen. Några frågor vill BMW inte ha. Men skinna folk på pengar de är helt ok. antispinn funkar inte. bytte kransen vid ena hjulet och en givare då var de bra ett tag men sen när bilen gick ner på sparläge och en halv motorlampa tändes fick ja åka till BMW så dom läste av koderna i samtliga moduler. |
|
|
Motorn funkar i de flesta fall bättre med trasig NOX sensor. (Inga ryckningar) Förbrukningen ökar 1 dl. Jag hade dessa uppräknade fel förra sommaren vid 15000 mil. Högtryckspumpen är det svåraste att fixa själv. BMW byter utan att demontera insug för ca 16000 kr. Om det är vanliga felen på hydroenheten kostar det inte mer än ca 3000 kr och relativt enkelt att fixa själv. Länk |
|
|
Nu har ja bytt högtrycks pumpen Men motorlampan tänds och den hackar. kan de bero på att ja har fel fortfarande efter som ja inte bytt DSC enheten så bilen går i "safe mode" |
|
|
Följer.... Låter ju som något tänd-relaterat. Rycker den vid gaspådrag eller lugn körning? Mvh Martin |
|
|
Bytte du högtrycksgivaren i samband med pumpbytet, det bör göras. Viktigt också att nollställa adaptioner efter att du byter pumpen. Byter du NOX skulle jag inte satsa på Orginal utan gå för NOXEM. Min N53 fungerade mycket bättre med denna. kolla även denna guide, den fick min bil att bli som ny: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.