AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.476

Mängd och kvalitet av kylarvatten 325 E46

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Ska byta termostaten nästa vecka, och tänkte att jag lika gärna kan tömma ut kylaren och motorn så mycket som möjligt.
Nu till frågan, vilket kylmedel ska jag sattsa på och hur många liter ska jag ha.
Funderar på färdigblandad från biltema, men de har vanlig kylarvatten och long life.
För mitt otränade öga, så ska båda fungera lika bra..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Njae, du ska antingen ha "vanlig" glykol (även kallad icke-organisk) eller Longlife HOAT (Hybrid Organic Acid Technology).

Longlife kan grovt delas in i två versioner, OAT och HOAT. Den som är vanligast och som exempelvis Biltema säljer är så kallad OAT och den ska du undvika att använda i en BMW. Ska du ha Longlife, ska du ha Longlife HOAT.

Kolla är för lite mer info (skrivet en del om det innan)
Länk
Länk
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Tack. Så vanlig blå färdigblandad från tema. Check!!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, antingen färdigblandad "vanlig" etylenglykol (art.nr 36-1791) eller koncentrerad "vanlig" etylenglykol (art.nr 36-1780) tillsammans med deras batterivatten fungerar fint.

Notera att detta inte är "longlife" och bör bytas vartannat år.

Kör faktiskt själv Biltema koncentrerad "vanlig" etylenglykol (art.nr 36-1780) i min E30 323i med M20B23-motor (och även faktiskt i en Volvo B5254S-motor).

Men det är lika enkelt att pinna in hos BMW och köpa kylarvätska, säljs i 1.5 liter förpackningar och kostar bara runt 80 SEK / liter. Detta hamnar i mina lite nyare motorer (då dessa är lite petigare med kompatibilitet mellan material som valts i olika motorkomponenter och kylarvätskans egenskaper).
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Tack för svar.. Biltema blir bra till den här bilen, så får vi se till den stora vad verkstaden stoppar i den..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.