|
|
|
|---|---|
|
Då var det dax för oljebyte igen, men har glömt vad jag har kört på innan, kör ju inte mer än c:a 50mil/sommar och bilen har inte gått mer än knappt 11000 mil. Har för mig att jag hade helsyntet sist men vet att någon rekommenderade Castrol GTX delsyntet och är lite osäker på om det kan ha varit det, men hittar ingen tom sådan dunk i garaget så tror ändå att det kan ha varit helsyntet, troligen Motul. Hur som helst så är det är väl bara en gammal skröna att det ska vara mineral eller delsyntet i äldre motorer? Är 5w-40 lagom viskositet eller ska man gå på högre kallviskositet 10 eller t.o.m 15w-40 (är det nån fördel med det) Kör ju endast bilen på sommaren men nån kall höstdag tidigt i oktober kan det ju bli bli en tur. | |
| 5w-40 blir säkert bra. Biltema har väl helsyntet som funkar och uppfyller de krav på olja som ställs från bmw. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
blixten är 100% rätt på det! Har själv kört mycket Biltema 5W-40 i mina M20- och M30-motorer. Rekommenderar Biltema 5W-40 (art.nr 36-909). Den har API SN och ACEA A3 klassning som är mycket modern och passar alldeles utmärkt för M20-motorer. Om motorn är kraftigt sliten med stora toleranser så kan du överväga Biltema 5W-50 (art.nr 36-917) som är något tjockare vid arbetstemperatur. Den har API SL och ACEA A3 klassning som också är modern och passar alldeles utmärkt för M20-motorer. Det är en skröna att mineral- och delsyntet är bättre i äldre motorer. Nej, håll dig till 5W-<x> även om du bara kör på sommaren. Finns ingen fördel med 10w-<x> eller 15-<x> - främst för att det finns få vanligt förekommande helsyntetiska oljor har den kallviskositeten. Kör själv sen en längre tid tillbaka med Biltema 5W-50 i min M20B23, men det är en track day bil som bara körs hårt på bana - så det är egentligen ingen bra jämförelse. Jag förespråkar en bra (dvs alla specifikationer uppfyllda gärna) som har ett rimligt pris och att man byter oftare - än att köpa den absolut dyraste oljan på dyraste stället och byter väldigt sällan. I ärlighetens namn fungerar vilken 5W-40 olja som helst, så länge den har API SL eller högre samt ACEA A3 klassningar. M20- och M30-motorer är väldigt "snälla" och är inte så kräsna som moderna motorer är. |
|
Tack för svar, då kör jag på Mobil super 3000, 416kr för 5liter eller Motul 8100 X-cess 455kr så blir ju lika billigt som biltema. Är biltemas oljefilter bra? |
|
| 5w-40 och API SL och ACEA A3 på båda dessa oljor samt BMW LL 01 | |
Den oljan fungerar absolut finfint! De Biltema oljefilter jag använt de senaste åren (främst till min E30 323i med M20B23-motor) har jag inte haft något att klaga på. Jag har av naturliga skäl inte kunnat testa dess filterkapacitet, men jag har däremot öppnat upp en del använda oljefilter och där har jag sett bra konstruktion på bas, packning, anti-drain ventil och hyffsat bra tilltagen och stabil filterarea. Har lite bilder från senaste "öppningen" som jag kan lägga upp. |
|
Tack, du behöver inte lägga upp några bilder, Bilen körs ju så lite så biltemafilter duger nog gott. |
|
Eftersom jag ändåså har bilderna så kan jag lägga upp dem - kanske finns någon som tycker uppsprättade oljefilter är intressanta :-) Så detta är från den senaste öppningen (av ett 50-371 oljefilter från Biltema): Länk Länk Länk Som med alla tillverkare så ändras konstruktion, materialval och tillverkning löpande och så även i detta fall. Här är samma oljefilter (50-371) fast för ca 5-6 år sedan - då satt det mer eller mindre en typ av insats inuti plåtbehållaren: Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.