AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.126

7 sitsig bil

Hej, Skulle behöva lite tips och input på inköp av en begagnad 7 sitsig bil. Har kollat en del på Lancia Voyager då den verkar vara bäst för pengarna. De krav vi har är: 2sits i mitten och 3 längst bak, detta underlättar in och urstigning, Diesel, Automat, helst dieselvärmare samt awd. Lancian finns ju inte i awd utförande men vi kan tänka oss att vara utan det. Tänkt budget max 250"
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
VW Multivan kanske?

/Masten
Multivan eller Mercedes V vore ju såklart ett bra alt men dom blir för dyra
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sharan men då diffar stolarna förstås lite. Dock en på alla sätt bättre bil än Voyager och finns ett gäng med awd+aut+p-värmare. Titta också på Alhambra som är samma bil.

Vill du ha "busskonfiguration" på stolarna är det nog bara Vito, Multivan, Tourneo dvs bilar som börjat som yrkesfordon. MPVs är nästan alltid tresits i mitten med två bak. Dock går ju mittstolen nästan alltid att ta bort.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
en lite udda bil är MB R-klass som finns med 7 sitsar fast tre i mitten och två bak. Beror på hur mycket lastutrymme ni behöver med 7 pers i bilen.
Vill du ha någon form av förfining så skulle jag hoppa Mercedes Vito. Enligt mig en bil som inte på något sätt förtjänar att ha en stjärna i grillen. Viano, eller V-klass som den numera heter, är kanske en aning bättre med i stort sett samma skit. Vridstyv som en banan, med konstant skallrande och gnekande i kupén. Bakvagnsupphängning som Mercedes övergav på 80-talet på sina övriga modeller.
Dessutom är bagageutrymmet starkt begränsat med alla sätena på plats, och att ta ut sätena ur en Vito är INTE smidigt, faktiskt inte ens i närheten av smidigt. En Sharan eller S-Max
ligger mycket närmare, det jag tycker Mercedes står för, än en Vito. Tror inte någon skulle köpa skräpet om det satt något annat än en stjärna i fronten.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
V.klass och Tourneo är väldigt mycket omgjord skåpbil helt klart. Multivan mer förfinad och personbilsmässig men så blir den ju dyr också. Caravelle är mera konkurrenten till V-klass vill jag påstå.

-------
//Lövet
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har haft två såna här bilar, båda köpta nya.

Kia Carnival EX: utmärkt bil. Max utrymmen. Alla stolar kan tas ut. Aldrig några fel förutom att skjutdörrarna kunde frysa fast. Då promenerade man in via framsätet (platt golv i hela bilen) istället

VW Sharan GT: modern, snål, rymlig och smidig. En gokart jämfört med Kian men inget platt golv, stolarna kunde ej tas ut etc.

Eftersom du knappast kan hitta en vettig Carnival idag rekommenderar jag en nyare Sharan.

Bilar med endast två platser i mitten blir nog svårt att hitta (som är bra).

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.