|
|
|
|---|---|
|
Den varningen kom ju inte oväntat sett till hur nybilarna säljs för att få ut volymerna. /Anders | |
|
Det är svårt att ta sig till toppen, men det är ännu svårare att hålla sig kvar... /Lennart |
|
| Konkurrensen hårdnar samtidigt som stora företag har en tendens att dra på sig mer och mer kost med tiden när de ska växa. Inte lätt att växa med bibehållen effektivitet. Sen lär R&D kost knappast gå ned i framtiden.. | |
| Alla är ju olika, och jag har inte läst varför de vinstvarnar, men jag har svårt för dagens modellutbud. Känner inte kopplingen till mina 80-, 90- och 2000-talsbilar. | |
|
Niklas Exakt! Nu är det volymer som räknas, och även om vissa varianter fortfarande är bra körmaskiner så är körkänslan i väldigt många andra helt som bortblåst. Om man inte är ute efter bakhjulsdrift och rak sexa, varför ska man då välja en BMW idag? Alla tillverkare spottar ur sig helt okej tvålitersbilar med fyra cylindrar. Upplevd kvalitet i en schysst Skoda är inte annorlunda än i en lågspecad treserie skille jag säga. Dom säljer ut sig. |
|
|
Mahhbechh: Jag får nästan vända på frågan: Om jag nu ÄR ute efter bakhjulsdrift och rak sexa, vilken bil ska jag köpa då? BMW tillverkar ju knappt sådana bilar längre. /DJ |
|
|
Diskjockey: För egen del föll det på f32 440i. Du har helt rätt i att det KNAPPT tillverkas några längre, men så länge det gör det, så är det mitt givna val att välja :) Märket jag kollar på lika mkt som BMW är faktiskt Porsche. Kanske ingen rak6, men nästan. Så som vi lever och har det hade en 991 fungerat utmärkt för oss som daglig körare. Det är prislappen som sticker iväg lite dock, men vafan.. |
|
|
Är dock värre med bakhjulsdrift, rak sexa och manuell låda. Då finns det bara M2 och M4 att välja mellan. Det går knappt ens att köpa en BMW med manuell låda överhuvudtaget, inte ens på de fyrcylindriga modellerna - tragiskt. |
|
|
Jo visst finns det några modeller kvar, men tendensen är att det försvinner tyvärr. Jag har läst att nya M340i som kommer nu bara kommer säljas med X-drive. Hoppas att det inte stämmer. På M5an måste man nu släpa runt på fyrhjulsdrift även om det går att koppla ur. Hoppas att nya M3an kommer gå att få med riktig bakhjulsdrift i alla fall. Sen är det ju ohyggligt dyra bilar dom alternativen som finns med sexa och bakhjulsdrift. Flintapinne blir ju också mindre tillgängligt som MUC påpekar. /DJ |
|
|
Men bakgrunden till vinstvarningen är knappast att man har fel modellutbud utan att man istället helt har felprognosticerat marknaden. Man ser det på de enorma rabatter man är tvungen att sälja vissa modeller med idag. Du får ex. vis 200 tkr rabatt på volymmodell som 520d T jämfört med prislistan. BMW-s prislista är ju ett rent skämt och har man budgeterat efter den eller med enbart typ 10% rabatt så har man redan där ett enormt problem. /Anders |
|
|
Nu vet jag inte hur stor BMWs andel är, men siffran på hur sammanlagda elbilsinvesteringarna 2018 var 1700 miljarder kronor. Det kostar att vara biltillverkare och vara med på tåget idag... Att BMW inte tillverkar bilar med manuell låda och sexa spelar ingen roll. De stod inte för 10% ens för 10 år sedan. Det såldes i princip bara 520dA då också. ------- //Lövet |
|
|
Anders: ja BMW har många fina modeller trots att man avviker från oss entusiaster. jag skulle absolut kunna köra (och kör idag) fyrcylindrigt som vardagsbil. Har lite behov av en 5 serie touring faktiskt, trean är lite trång sen vi fick barn. Kan du berätta lite mer om 200tkr rabatt? Är det på en fullsmetad eller tomhylsa o.s.v. har du exempel? Kan faktiskt vara intressant att slå till om handlarna är såpass desperata /DJ |
|
|
Det är nog mera BMW som är desperata som ger åf möjligheter att köpa in nya bilar så billigt. Jag hade själv tecknat en i förra veckan men bokade av den genom att jag fått en sjukdom. Det var ett parti bilar som åf köpt in men som nu är slut vad jag förstår men det kommer säkert flera möjligheter då jag tror BMW är helt felpositionerade på marknaden vad gäller tron om totalmarknad och marknadsandel. Ännu värre lär det vara hos Audi. Mercedes har det nog lite bättre. /Anders |
|
|
Ja Audi har vaknat och är med i rabattrejset också numera. Det var tydligen ingen som ville betala 480k för en A4 när Volvo säljer motsvarande V90 för 370. Konstigt... (Jag har beställt en A4, tror rabatten totalt blev 140 tusen kronor) ------- //Lövet |
|
|
Jasså, men vad var det för listpris ungefär? Får kanske kolla på Audi också, lite åter till OT men det spelar ju ingen roll på en kombi med trött dieselfyra och automat om det står BMW eller Audi på fronten ;) /DJ |
|
|
Frågan om listpris var till Anders /DJ |
|
|
A6-an har bättre motor (iaf den 218 hk diesel som jag hade) än BMW men BMW har bättre utrustning till lägre (netto) kostnad. Den BMW jag tecknat mig för kostade med vinterdäck 506 tkr NY men 714 tkr brutto (utan vinterdäcken). Självklart så ligger BMW AG-s vinstvarning i hur man säljer dessa bilar till åf idag. Man har helt enkelt för många volymbilar i lager i Sverige. Läs 520d framförallt. /Anders |
|
|
A6-an jag hade fick jag först 45 TDI till samma pris som 40 TDI, sedan Alpinpaketet gratis före 30/11. Det var också en bra rabatt. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.