AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.318

Byta kylvätska N47, hittar inte dräneringspluggen på motorn...

Le
357
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Skall byta termostat i min 123d med N47 motor och tänkte samtidigt byta all kylarvätska. Kan dock inte hitta dräneringspluggen på moton. Någon som gjort detta på en N47 motor som vet var den sitter....

Enligt TIS så skall det se ut så här
Länk

Men på annat ställe i TIS så ser det ut så här
Länk

Ser inte likadant... så jag undra var jag skall hitta den!

bl
2.300
blixten
325i -88
Kommer upp en massa varningar när jag trycker på länkarna. Pluggen för tömning av kylarvatten bruka sitta i ena nedre hörnet på kylaren inte på motorn.
Le
357
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Tack, pluggen på kylaren är redan borta. Men har bara fått ut ca 5,5 liter av lite drygt 7 liter. Enligt dokumentation skall det finnas en plugg även på motorn, men har inte hittat denna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu frihjular jag helt fritt här - för jag och dieselmotorer är inte kompatibla - så kan redan nu säga att jag har i princip noll kunskap om dessa märkliga tingestar.

Däremot så vet jag att generellt sett så brukar BMW alltid placera sina kylarvätskedräneringspluggar på blockets avgassida vid de bakre cylindrarna (typiskt vid 3-4 cylindern för 4-cylindriga och 5-6 cylindern för 6-cylindriga).

För att tömma ut så mycket som möjligt av kylarvattnet så brukar man lossa (och dränera ur) både kylarens dräneringsplugg och blockets dräneringsplugg.

Angående TIS så brukar en instruktion ibland täcka flera motormodeller, men av praktiska skäl har de inte bilder på alla varianter - så här *tror* jag det ligger till:

Din första TIS länk Länk visar troligtvis ett typisk N47-block
(med sin typiska kedjedrivning där bak).
Här har du ett sådant block som ser likadant ut som på bilden
Länk

Din andra TIS länk Länk tror jag faktiskt visar ett M47-block
(med sin typiska kedjedrivning där fram).
Här har du ett sådant block som ser likadant ut som på bilden
Länk

Le
357
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Tack för info.

Hittade pluggen, sitter gömt bakom partikelfiltret. Den går inte att komma åt utan att först demontera avgassystem och partikelfilter. Så det får jag hoppa över. Lyckades att få ut drygt 6 liter vad de 7 som specen säger, så jag får vara nöjd med detta.

Det är inte så konstigt att BMW tycker att kylvätskan inte skall bytas under bilens livslängd, eftersom det kräver så stora ingrepp för att kunna göra det.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.