|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skall byta skivor och belägg fram men får beslutsångest! Skall jag köra som förut med solida skivor och vanliga belägg eller med hålborrade skivor från Zimmermann och keramiska bromsbelägg från t ex ATE?! Har läst blandade recensioner om nackdelar med hålborrade skivor och att keramiska belägg dammar lite men inte tar direkt! Tacksam om att få lite mer input! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad är dina objectives? Slösurfning till/från dagis, hardcore flatout på Ringen två gånger i veckan eller är det för putsbilen som inte frun får köra? :-) Men hålborrade kan jag säga redan nu att du kan hoppa över. Vill du ha lite snyggare utseende på bromsskivorna så välj isåfall slottade - men för vanlig användning så är det där bara för syns skull och gör ingen skillnad jämfört med släta. Fast du har ventilerade skivor. Ventilerade och solida syftar på hur bromsskivorna ser ut i mitten - det är inte relaterat till hur ytan är bearbetad. |
| En bra fördel med hålborrade skivor är att de tar bättre i regn. Den vattenbeläggning som skivan får i blött väglag kokar så att säga ut genom hålen i skivan när man bromsar. Om du kör ofta på racerbana är det bättre med slitsade spår i skivan än de skivor med hål i ur hållbarhetssynvinkel. ATE är ett bra kvalitetsbelägg, sök vad ATE själva skriver om keramiska beläggs för och nackdelar. | |
Fördelen är minimal/försumbar i slask eller regn. Moderna bromssystem gör skivor "rena" automatiskt numera vid regn/slask, samt känner även av när du vill bromsa och applicerar bromsarna lätt för att rensa bort den tunna våta hinna som finns. Hålen är i första hand till för att ventilera ut gaser som bildas av främst racingbelägg, men verkar som moderna bromsbelägg inte producerar lika mycket gaser som förr. Slitsarna i slitsade bromsskivor gör samma jobb. Vardagsbelägg och vardagskörning drar i princip inte någon som helst nytta av detta då man inte använder bromsarna på ett sådant sätt eller använder den typen av bromsbelägg. Hålborrade är inget att ha för vardagskörning, det finns ingen lämplig körning där man kan utnyttja fördelarna. Strikt utseendemässigt får jag hålla med om att slitsade (och även hålborrade) ser bättre ut - men från rent funktionellt perspektiv är det ingen som helst mening. Att jag har hålborrade på min track day car är en sak, men som blixten säger så får man ha koll på sprickorna :-) |
|
Keramiska bromsklossar skall ses som "komfortbelägg" med mindre bromsljud och framförallt mindre bromsdamm på fälgarna. De är inte heller avsedda för hålborrade/slitsade skivor, även om de fungerar med det. Keramiska beläggen bygger i högre utsträckning än vanliga dito, på att beläggen överför en "hinna" av friktionsmaterial på bromsskivorna och sedan skapas friktionen mellan de båda friktionslagrena (skivan och själva belägget). De tål inte ren bankörning då de överhettas och har tyvärr inte lika "rengörande" egenskaper som vanliga belägg när det gäller rost. Så om bilen står längre tid i fuktig/blöt omgivning så det blir grövre rost än normalt, kan det orsaka problem... Tänkte montera ATE:s keramiska belägg på bakbromsarna på F31:an, främst för att få mindre bromsdamm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svaren! Visst det är "min" bil som jag kör på landsväg men med ganska ofta i för hög hastighet och behöver bromsa hårt ibland... Det känns som att jag kör vanliga belägg och solida skivor även om hålborrade skivor ser väldigt snyggt ut... | |
|
Jag kan ju säga så mycket att bmw slangen i detta ämne mest snackar, jag vill påstå att hållborrat eller slitsat medför nytta som är högst märkbar i väta och regn vid verklig användning. Ångan som bildas vid bromsning med blöta bromsskivor är just en gas som evakueras via hålen eller slitsarna i bromsskivorna. Speciellt påtaglig är effekten vid körning i motorvägsfarter och plötsliga inbromsningar. Att det sedan fungerar som evakuering av bromsbeläggaser vid bankörning har knappast den vanlige bilisten så mycket nytta av. |
|
Vi är iallafall överens om att slitsade/hålborrade har en fördel vid viss väderlek och vissa scenarios :-) Är väl främst hur stor den här effekten är som vi ordar om :-) Men det är i första hand den initiala responsen som du isåfall kommer att märka någon skillnad - finns en anledning varför moderna bromssystem försöker hålla släta bromsskivor rena från den tunna ytan av vatten som kan uppstå när man kör i kraftigt regn eller mycket vatten på vägarna och inte bromsar på en längre stund. Men den initiala responsen är dock viktig - inte bara prestandamässig men även förtroendemässigt! Men jag är något tveksam till huruvida vanliga Svensson kommer att märka/uppskatta någon skillnad överhuvudtaget. Men här måste jag slänga in ett frågetecken : Jag börjar misstänka att vissa modeller/konstruktioner/kombinationer är mer utsatta/känsliga för detta än andra. De flesta modeller verkar inte ha något större problem med detta, då kommer skillnaden inte vara märkbar för de flesta. Men sen verkar det finnas vissa modeller där "klagomål" dyker upp då och då - där skulle jag faktiskt kunna tänka mig att man lätt kan märka skillnad. Solida skivor har ingenting med ytbearbetningen att göra - så var lite försiktig med det ordet :-) Här är solida skivor (med slät ytbearbetning) Länk Här är ventilerade skivor (med slät ytbearbetning) Länk Angående keramiska bromsbelägg så har jag ett gäng liggandes här (blev TRW DTEC för min del) som jag ska prova på min 120i när tillfälle ges! Mina förväntningar är mer eller mindre som Johan B beskriver - har diskuterat keramiska bromsbelägg i många trådar tidigare - men vill skapa en egen uppfattning kring det hela och faktiskt prova på det. @Stark Industries : Jag skulle nog åndåså rekommendera att du sneglar på slitsade bromsskivor. Det låter som din "körprofil" passar in ganska bra på den typen. Dessa fungerar bra som vardagsskivor men fungerar även bra vid inspirerad körning. Och om du idag märker av att du har en kraftig fördröjning innan något händer när du bromsar hårt vid kraftig nederbörd eller riktigt blöta vägar (men inte när det är torrt) så kan denna typ av bromsskivor hjälpa till att minska det problemet. |
| Ok! Vet ni vart man köper bra slitsade skivor? Sedan visst var lite slarvig med att säga solida skivor. Både bak och fram är ju ventilerade. Senast jag såg solida skivor var på en Seat vi hade för längesedan och de var i storlek som desserttallrikar... | |
E34 518i har faktiskt solida skivor fram - fast i "mindre pizzatallrik" storlek 302 mm :-) Med rätt belägg var det dock inte några som helst problem att köra varv efter varv på Knutstorp Länk Fast det där hade nog mer att göra att man körde på dåliga och smala gatdäck och det satt en gammal M40B18-motor med 113 hk och det var minst 1500 kg att släpa runt på - så några längre eller hårdare inbromsningar var sällan aktuellt :-) Zimmerman har ju slitsade, Brembo har ju även i sitt utbud (de kallar sina för Brembo Max), PEAN Sweden har flera bra tillverkare i sitt utbutd med slottade bromsskivor (DBA, StopTech med flera), EBC har även slottade i sitt utbud och det finns många fler som jag inte kommer på just nu... Om du däremot vill kunna bromsa mer än 2-3 gånger på kort tid så är det bättre belägg (dvs värmetåligare belägg) du ska ha. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.