AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.809

530e-19 Filtrering av kupeluft obefintlig

da
3
danli
530e-19
Hej allihopa,
Jag tog ut en 530e för en 6 veckor sedan. Nu när det börjar bli lite vår och därmed "dammigt" utomhus, så har jag ett problem. Upplever att kupeluften känns helt "ofiltrerad". Det "luktar damm" och man blir torr i halsen och svider i ögonen. Medpassagerare upplever precis samma sak, så det är inte bara jag som är överkänslig.
Hade den inne på verkstan för att de skulle titta på det, men de hittade inget fel. Men de bytte ändå "microluftfiltret". Tyvärr ledde det till 0% förbättring. Ska lämna in den igen, men tänkte kolla med er experter - om någon av er möjligtvis har varit med om något liknande, eller har något bra tips var felet kan vara.
Så dammigt som det är, så är min spontana känsla att det måste finnas något läckage på något sätt, så att luften går förbi filtrena utan att filtreras. För så här dåligt kan det inte bara vara i en ny bil...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Blir det dammig inne i bilen? På instrumentbräda,på instrument, i luftutblåsen är de fulla med damm om du kikar, Det brukar märkas direkt om filtret inte sitter som det ska.
Transocean
Antingen så är du överkänslig eller det är som du säger; läck nånstans. Är ju inte möjligt att filtret skulle varit felmonterad både från fabrik och i verkstan. Kör själv en 530e sedab ett år tillbaka men har inte haft liknande problem.
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Egendomligt problem... När BMW lanserade G/3x,lades extra fokus på just ventilationen med bla tillsatta dofter... Hade du en F/1x innan? Det KAN i värsta fall vara så illa att tilluftsfiltren är felmonterade från Dingolfin. Byter mina 2 fiilter 2ggr/år. Det är väldigt viktigt att de är RÄTT monterade,både i höjd &färdriktning.
da
3
danli
530e-19
Tack för feedback.
Har haft lite BMW uppehåll sedan 10 år tillbaka (senaste var E46 STCC edition -05, vilket jag tror var sista årsmodellen)
Håller med om att det här dammproblemet är jättekonstigt. Byter bil var 3:e år (genom jobbet) och kommer senast från en Ford Mondeo - och har aldrig upplevt något liknande.
Hamnar jag bakom t.ex. en lastbil så känns det som att luften i kupen blir tjock av damm. om jag manuellt slår upp fläktarna på max, så kommer det nästan som en liten "puff" av damm ut.
Ska försöka dammsuga ut ventilationsutblåsen, sedan vet jag inte mer vad jag kan göra. Hur "oren" luften är känns ju väldigt subjektivt, och kanske jag har för höga förväntningar. Kan ju i och för sig "kvantifiera" det genom en partikelräknare (om jag nu hade haft någon).
I och med att verkstan har kollat filtren, så får jag väl förutsätta att de är OK.
Jag har egentligen ingen aning om hur själva filterhuset är konstruerat/uppbyggt, men min tanke är att det kanske har någon defekt så att det går "tjuvluft" förbi filtrena?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Städa upp en gång och se sedan om dammet på instrumentbrädan etc kommer tillbaka snabbt igen. Gör det så är det ju något som är fel. Sedan bilarna fick kupefilter har ju dammet inne i bilen minskat kraftigt.

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.