|
|
|
|---|---|
|
Har en E38 (750ia 1999), med mätarställning strax under 14000 mil.Servicebok och många servicekopior finns.Skicket mkt bra förutom liten rostfläck.Svart med ljusbeige inredning.Bilen saknar navigation. Tänkte eventuellt sälja bilen under våren,men har svårt att sätta ett pris,så därför tacksam för tips om vad som är rimligt att begära.Eftersom jag vet att jag inte kommer att få tag i en lika härlig bil igen tvekar jag att göra mig av med den,men har andra entusiastbilar som används mer. Skulle helst vilja byta mot en cab eller nåt annat roligt. | |
|
Funkar allt el, klimatanläggning och så? Tror på typ 75 000, du kanske får pruta lite. Navi tror jag inte spelar någon roll, Navi-skärmarna från den tiden är så dåliga så man vill ändå inte använda den. Det är ju mer känslan av en stor exklusiv helgjuten stridsvagn med en mysig V12-brummare som gör att man köper den bilen. Svart med ljusbeige skinn är ju helt rätt kombo på den bilen. Egentligen så är det synd att den inte är värd mer men marknaden är ju tyvärr sur mot "stridsvagnar med V12-brummare" så du bör ju hitta en entusiast. Den tyska prisbilen säger 5600-22000 Euro för motsvarande mil. Min egen V12-brummare står i garaget och väntar på våren. Den har numera M Parallell style 37 om du mot förmodan är intresserad av att veta det. |
|
|
Tack AlexanderK för svar! Självklart följer jag dig och min gamla 850 som jag saknar! Har alltid haft ett stort intresse för BMW, och min "mina pärlor"såsom min E38 -97 har jag svårt att göra mig av med pga av allt jobb jag lagt ner på den. 750:n jag har nu skaffade jag pga att det var en bil jag alltid velat ha eftersom det var en kundbil hos verkstan som jag tidigare jobbade på,och det var alltid lika roligt att serva denna bil.Har nu gått vidare i mitt arbetsliv efter 38 på samma ställe,och inser att min vagnpark måste krympas ner. I mitt tycke går det inte riktigt att jämföra E38 med E65 ( som jag ramlade på nyligen ), men iom att jag har kvar min gamla E38 (740-97),funderar jag att släppa 750:n till en annan ägare som kan ta hand om den och vårda den som som jag önskar att hade tid att göra! Senaste året har den stått garagerad! |
|
|
Jag har följt marknaden för E38 slaviskt senaste året då jag själv är på jakt efter en, det verkar finnas två-tre läger just nu; Rishögar, med priser upp till 15-20.000kr. Lättsålda! Vettiga till riktigt fina bilar, med priser upp till 80.000kr. Lättsålda! Topex, med priser från 80.000kr till 200.000. Otroligt svårsålda. Denna är förvånansvärt fin för pengarna, men absolut ingen unik pärla, nyligen nedsatt från 49.000kr till 39.000kr; Länk Denna är riktigt fin, såldes först för 30.000kr och då gick det fort, men den verkar helt iskall för 80.000kr; Länk Denna är också fin, men till priset av 85.000kr har den varit till salu i två år; Länk Jag provkörde en grymt fin E38 730 i höstas med otroligt konstig utrustning, den såldes på c:a en vecka, för 30.000kr. Lite av ett fynd, men en tidig E38 med "fel" motor och "fel" utrustning är kanske inte SÅ himla kul. Jag skulle ha köpt den men den såldes direkt efter att jag provkört den, när jag ringde efter en timme för att köpa var den såld. Samtidigt som en hyfsat sen 750 är mer attraktiv än mina exempel ovan så verkar det svårt att få ut jättemycket för E38:or, och export till Tyskland är inte SÅ lätt även nu när kronan är svag. Tyskarna är bra men de har höga krav på skick och de dyra bilarna står ofta osålda även där, lääänge. Men, jag är ju på jakt efter en fin E38 så mina värderingar ska förstås tas med en nypa salt, jag vill såklart köpa så billigt som möjligt. Men det är nog trots allt otroligt få E38:or som byter ägare i Sverige för 100.000 eller mer, eller ens 80.000kr. Jag har en köpes-annons ute, det var faktiskt därför jag gick in på forumet i dag och såg denna tråd, så du får väl svara på den om du har lust. |
|
|
@jabbal Du ska snacka med Asken, han är kungen på E38, vet allt och mer och äger en av dom finaste i Sverige som stått på Geneve salongen när den var lanserad. |
|
|
Att en 728 är iskall för 79 kan jag förstå. Den som entusiastköper en E38 vill nog ha MINST en V8. Så hade jag tänkt i alla fall. Mobile.de är ju rätt fullsmetat med privatsäljare som verkar tro att deras bil är HELT UNIK som bara har tillverkats i två exemplar i historien varav den ena står på BMW-museum OCH DESSUTOM utrustad med så unika grejer som servo, stereo och klimatanläggning som JUST DE råkade få köpa. Jabbal: För övrigt så har jag köpt en bil av Mach170 en gång för sju år sedan, och har bara gott att säga om hans agerande som säljare. |
|
|
Den 728:an för 30000kr var ju ett fynd! Däremot långt ifrån ett fynd för 80000kr. Håller med om att man som entusiast helst skulle välja V8. Därför måste priset vara lägre för en 728. |
|
|
En allmän reflektion; Mobile.de är en hygglig prisreferens men man bör ju använda den som en vägledning, inte som ett facit. Även där finns samma blandning av fynd, galningar och drömmare som här hemma. Det verkar vara ungefär lika vanligt där som här, att handlare köper "fyndbilarna" för att därefter sätta ut dem till helt orealistiska priser som de ändå aldrig säljs för. Men visst är modellen rent generellt lite dyrare i Tyskland än vad vi är vana vid. Sen är det inte jättelätt att locka hit köparna, visst kommer det en hel del Tyskar och köper bilar nu när kronan är svag men SÅ lätt är det inte att få hit dem som man kanske kan tro, eller som många säljare vill att det ska vara. |
|
|
Hej, kan tyvärr inte hjälpa dig med ett värde dessvärre. Jag håller det för troligt att du kommer att tröttna på en cab efter 2 säsonger. Jag tröttnade på cab efter nästan en hel säsong... Det finns ett par tjog riktigt fina E38 kvar i landet, det är allt som finns. Din bil är unik. De stiger sakta men säkert i värde även om det är sekundärt.. Gå med i Länk och försäkra bilen i Länk Att åka V12 är som en högre form av sinnesfrid, det blir helt enkelt inte bättre än så. "Den bästa bilen är den man har sålt." M h t skicket på det man håller rullande. Lycka till! Asken |
|
| Fast jag har å andra sidan inte tröttnat på cab efter 8 års konstant cab-åkande... | |
|
Tack svar och synpunkter! Speciellt tack till AlexanderK för feedback, men även till Asken som jag har träffat ett par ggr ( jag jobbade tidigare på en verkstad du nyligen besökt,fick jag veta av en tidigare kollega). Efter 38 år på samma verkstad går jag vidare till annat!!! Har haft "mängder"av olika BMW modeller under åren,men den modell som för mig gjort störst avtryck är E38. Har haft ett flertal olika 7-serier,både E23,E32 ,E38 och nu en E65:a som jag först inte gillade direkt, men nu rätt nöjd med. Har en E38( 740-97) sedan många år som jag renoverade upp ordentligt,men som är undanställd pga olika anledningar i ett garage.Under tiden har det blivit fler E38:or, några 740, men även en 750-96 som jag gillade skarpt,men den var lite för skraltig för att jag skulle vilja fixa till den. Den E38:an jag har nu är en kundbil som jag skött om under många år,och fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till! Bilen körts genom Sverige Danmark och en bit ner i Tyskland förra sommaren,men har nu stått garagerad och inte kommit till användning. Nu börjar längta efter en cab igen.Har haft E30 325 som jag åkte till Tyskland och köpte för många år sedan.En bil man i efterhand inte skulle sålt,men husrenovering var mer viktigt då.Sen hade jag en E36 325 som jag sålde för ett par år sedan eftersom jag råkade ut för kabelbrand och hade inte tid och ork att fixa till den. Så nu i vår ska jag leta efter ny cab,men vill helst att E38:an hittar en ny entusiast ägare som uppskattar och vårdar bilen vidare. Provar när våren kommit att lägga upp en annons här på AP, så får man se om intresse finns! |
|
|
Internationellt har ljuset ganska precis börjat hamna på E38orna. I USA har det dom senaste åren gapats ordentligt runt dom och värdet går att sätta ganska korrekt där. Det har hjälpt till att James Bond körde en, och att 2Pac sköts till döds i en, första Transporter-filmen, diverse blogginlägg om modellen osv osv. Men scenen i Skandinavien är trögare, vilket gör värdesättning svårt. Smal köpkrets, även om alla stannar upp vid E38orna på utställningar etc. Just E38an med V12a är trevligt nog även gillad av motormänniskor utanför BMW-kretsar, betydligt fler än kring andra BMW-modeller. Samtidigt är nog många (obefogat) skraja för modellen pga den höga elektroniska nivån. Över 50k, men under 100k skulle jag säga kring värde på din enligt beskrivning. Bättre än så är svårt att säga, men behållning är att det är v12. V8orna och sexorna är nog svalare. Det ligger ju någon 10k-milad 750 ute för 200.000kr. Verkar iskall. Men själv ska jag snart försöka bidra till intresseökning för modellen genom att annonsera min egna lågmilade individual snart. |
|
|
Åka cab tröttnar man aldrig på! Är inne på min tredje genom åren, varje gång jag sålt så har jag ångrat mig! :) |
|
| Mach170; du får trösta dig med att du sannolikt haft högre värdeökning på ditt hus än vad du haft på en E30, även om E30 cabrio haft bra värdeutveckling de senaste 2-3 åren. | |
| Ni som funderar på att sälja era E38:or kan väl kolla köpes-delen på forumet, så kan vi ju öppna en dialog i alla fall. | |
|
Hej AlexanderK! Troligen har jag haft en värdeökning på boendet,men det är ganska oviktigt eftersom jag och min familj vill bo kvar ! Jag är en sån som i efterhand,tyvärr,ångrar att jag gjort mig av med dom alla projekt jag haft under alla år. Just din 850 som jag hade var ett just sånt drömprojekt, men verkligheten( ny fru och massa barn),fick mig att inse att att det var annat på gång! Haft väldigt många roliga prylar på gång samtidigt,och många grejer som tappats, men just den gamle E31.an är en sån som jag saknar! E30 caben jag hade saknar jag inte för det framtida eventuella värdet,utan för just att det var en sån modell som var helt rätt i mitt tycke som en sann entusiastbil. Haft många roliga bilar genom åren,men just 850:in var lite speciell.Det som var så extra speciellt med E30 caben var att vi var ett killgäng som åkte på en partyhelg till Berlin,och sista dan kollade annonser om det var nåt man kunde ta med sig hem! Alla vi,typ 8 killar med bilintresse,hittade nåt som var av intresse,och där hittade jag min E30 325 cab som jag hade några år! Det var på den tiden när det gick att hitta bilar till rätt pris! E36 caben jag hade var också en trevlig bil,men i mitt tycke inte jämförbar med E30. Hade ett tag en Miata cab, och det var också en sjukt rolig bil,men sen blev det ett intresse av mc istället. Men som sagt tidigare,E38:an som jag har ,ska troligen bort,och en cab som barnen,och jag, hellre föredrar ska införskaffas vid möjlighet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.