|
|
|
|---|---|
|
Hej, Likt många andra är jag väldigt missnöjd med mina rtf däck. Nu till våren är det äntligen dags för nya. Har 2,5 mm kvar fram men hela 6mm kvar bak. Känns dumt att byta alla fyra, och jag är inte sugen på att köpa två nya rtf. Min fråga är således- kan man fortsätta med rtf fram och köpa två vanliga däck bak? Någon som provat? Mvh | |
|
Big No-No, enligt både BMW och däckbranschen/däcktillverkarna! Bilens väghållning kommer att bli klart "obra" om du blandar på det sättet. Köp fyra nya däck och sälj RFT-däcken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dessutom: du kanske ogillar dina däck just för att de är gamla. Nya RFT kommer nog att kännas mkt bra. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Nja, jag skulle nog säga att det kommer att bli en riktig aha-upplevelse att gå till riktiga däck! Jag kan som jämförelse säga att 18-tumsdäcken (sommardäck Michelin Pilotsport3 235/40-18) jag har till F31:an, går mer komfortabelt än 16-tumsdäcken (205/60-16 Bridgestone Driveguard RFT sommardäck, som dessutom marknadsförs som de mest komfortabla RFT-däcken på marknaden) som bilen hade monterade när vi köpte den - de däcken var splitter nya vid leverans och har varit allmänt okomfortabla från första dagen). Både buller och stötighet är värre med de smala/höga 16"-RFT-däcken än med breda/låga 18"-däcken! Jag försökte reklamera Bridgestonedäcken mot Bridgestone Sverige och deras representant medgav att däcken bullrade mycket så fort asfalten var grövre än ett salsgolv efter att ha provkört bilen, men att han inte kunde reklamera "ljud"....de däcken är sådana i sin karaktär och man får räkna med mer buller med RFT var "domen". RFT-däck i allmänhet är bullriga och Bridgestones RFT är det i synnerhet, om man ska tro det som skrivs på diverse forum och det man hör... Men som jag skrev innan: Blanda INTE RFT-däck med vanliga däck! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har blandat på vår 1-serie. RFT med ca 5-6 mm bak. Nya GoodYear ej RFT med extra hård stomme (98) fram. 205/50-17 på 7.5 tum bak och 7.0 tum fram. Fungerade bättre än väntat. Att sälja två beg RFT däck... lycka till :) |
|
|
Har sålt 2 utslitna och 2 ok RFT däck en gång. Killen skulle bara ha de bra däcken för att han fått punka på ett däck. Så det går men så bra betalt får man inte. ------- //Lövet |
|
|
Hej, Jag har tröttnat på mina RFT däck (Goodyear), med 4 till 5 mm kvar. Har nu bytt ut dessa mot vanliga Continental Sport Contact 6 (245x40x19”). Ser fram emot dagen då det blir dags att sätta på sommardäcken. Kommentar från Continental och däckverkstaden var att ”du kommer att få en ny bil”. |
|
|
Själv så flög innersidan på Orginal rft vänster bak på förra f11:an när det var. Ca 6mm kvar på Alla fyra. Köpte då Två good year med låg ljudnivå och satte de fram. Vad tyst och mjukt den gick men framdäcken höll bara en säsong. Sen bytte jag alla fyra till Michelin pilot sport 3 och även om de inte är de tystaste så var de klart tystare än orginal rft. Sen håller ms 3 minst 4 säsonger för mig och det tycker jag är bra. Nuvarande bil har orginal rft 18 tum och de är förskräckliga jmf med ms 3 på förra bilen så jag kommer att byta denna säsong eller nästa. Så blanda tyckte jag funkade bra. |
|
|
Kan gå " i god för " att @Johan B har rätt i sak. Gamla RFT däck i kombination med NYA Michelin (icke rft),är en katastrof! Så det blir NYA Michelin på bakaxeln i April. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.