AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.848

Sliten kamkedja S62B50?

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Har en S62B50 som börjat ticka ordentligt.

Var i princip helt säker på att det var vanosen som var dålig men efter att ha börjat med att renovera den och lyft på vänster ventilkåpa så ser jag att plasten till kamkedjan högst uppe på vänster sida är helt utsliten/sönder.

Vad bör bytas? Räcker det med plastskenorna? Ska man byta spännerna också? Bäst blir såklart om man köper ett helt kit men bara hittat från USA. Någon som vet vart man köper i Europa? Har en hel extramotor i källaren:) som jag kan plocka delar från men risken är att dessa är nästan lika dåliga? Eller räcker det att kolla på delarna? Är det risk att kedjan sträckt sig? Kan man mäta detta?

Många frågor men hoppas någon kan guida lite.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Samma issue som med M62 med vanos troligtvis, dvs platsskenorna blir dåliga, kanske pga dålig sträckare. Du bör byta skenor, kedjor och sträckare, nya prylar helt klart då det är ett stort jobb i arbetstimmar kontra priset för delarna. Hur långt har den rullat? Brukar krävas en del mil för att detta ska hända.

Finns mer info här:

Länk
Du har "tur" vill jag påstå då det låter rätt "snällt", än så länge. Starta inte motorn fler gånger, med absolut maximal otur så kan kedjan gå av, eller rappa över. Byt ALLT som har med kamdrivningen att göra, dvs kedja, styr/löp skenor samt självklart sträckaren. Delarna köper du förslagsvis på BMW, det är inte dyrt (ca 5500 kr Länk ).

Du kan vara HELT säker på att kedjan är sträckt, det är de även på bilar vilka INTE ger oljudet, men där är sträckningen inom det normala så att säg, i ditt fall så kan det så klart bero på den (obefintliga?) styr/löp skenan, men har den så att säga "disintegrated" så har kedjan tagit stryk (enligt min åsikt), med andra ord du bör städa ur så mycket som möjligt av eventuella plastrester samt ytterst eventuella metallspån vilka kan ha slagits loss om kedjan slagit mot metall, gissningsvis spån av mjukare aluminium?

Jag har själv bytt kedjesträckaren i förebyggande syfte på min ena, tycker inte att den gamla sträckaren såg trött ut, och jag hade (och har) inga missljud. Jag vill påstå att det är inte helt osmart att byta sträckaren vid ca 15000 mil, även om man inte har minsta lilla symptom.

Vad jag LÄST så har S62 rent generellt INTE samma problem som M62, man tror att det beror på den betydligt lägre driftstemperaturen
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tack för svar. Osäker på miltalet men gissar på minst 17000 mil. Köpte motorn billigt men lite som ”grisen i säcken”. Då får det bli full renovering av kamkedjorna också! Ni känner inte till någon bra guide för gör det själv på byte av kamkedjorna?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Byter man kugghjul också?
Richo: Det hör inte till vanligheterna att kedjan/skenorna ger upp vid redan 17000 mil, speciellt inte om sträckaren är "fungerande". Får jag gissa så har den gått betydligt längre än 17000 mil. Jag skulle lyft ur motorn (igen...) o även byt vevlager, med allt detta gjort så har du iaf gjort det som är rimligt/enklare att göra utan att plocka isär motorn i molekyler. Med motorn ute ur bilen så bör det vara en barnlek att byta kamdrivningen, även om man behöver fixeringsverktyg. Det är billigare att göra det EN gång ordentligt än halvdant första gången o sedan göra om det igen rätt snart...
Richo: Kugghjulen brukar klara sig generellt om man åtgärdar problemet i tid, vilket du verkar göra, pratar inte S62 specifikt. Får jag gissa så är det drevet nere på veven som slits mest, o det finns att köpa på BMW för typ 1500, verkar "bara sitta med 5 bultar"? Jag skulle bett en motorrenoveringsexpert att kika på kugghjulet för att avgöra om det verkligen behöver bytas. Får jag gissa så bör kuggarna inte vara för "vassa". Återigen så kan man väga kostnaden för ett nytt drev mot vetskapen att allt är 100% kontra att inte vara helt 100%. Det är ofta bättre att vara "safe then sorry", dessutom när man ändå är där o grejar så...

Så säg att du landar på typ 10k för delar (inkl vevlager) men då har du en motor som är relativt sejf, du kan till o med nästan slänga serviceboken, om det nu funnits någon :D. Det här är alltså så jag resonerar, därav att jag alltid säger att det blir alltid mycket mycket dyrare än man tror, dvs man lägger till jobb som är "dumma att inte göra när man ändå har allt nere". Men i det längre loppet är jag helt övertygad om att det är mest ekonomiskt att göra så, varje gång.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tack Dawwe. Håller med! Brukar man byta kedjorna till avgaskammarna också? Antar att man kan kolla kedjan som på en mc, om den går att lyfta på drevet så är den sliten, inte sant?

Förövrigt så sitter motorn i en e30 med avtagbar front, så nästa steg blir att demontera fronten igen, precis satt på den:).
Nu är detta min högst personliga åsikt men jag har svårt att tänka mig att kedjorna till avgaskammarna slits på samma sätt som den långa kedjan från vevaxeln. Men OM man upptäcker att sträckarna är dåliga till avgaskammarnas kedjor, eller har ovanliga "slitage märken" kanske främst i sträckarnas "tryckplattor", eller till o med att kedjorna är markant slappa så...

I 99 av 100 fall så pratar man om den långa kedjan inkl tillbehör när man pratar kamkedja. Jag är ganska säker på att man kan hitta info om hur mycket som är acceptabelt "spel/slitage" genom att vrida ena kammen i förhållande till den andra tills kedjan är helt sträck o börjar vrida den andra kammen? Men vi pratar om en kort kedja, en dubbelradig sådan, med stora (lika stora) kugghjul med ordentlig "om/runt länkning av kugghjulen" så slitaget borde vara betydlig lägre här än nere vid vevaxeln... Jag tror att man behöver ha lite fingertoppskänsla, eller korrekt info från BMW om det finns sådan? Det kan vara som så att infon från BMW säger tex att dessa korta kedjor byts endast vid permanent konstant felkod på tex avgaskammens läge i förhållande till veven (trots ny huvudkedja...), men för att vara övertydlig: jag vet inte utan gissar bara...
Jag passar på hur man bedömer (säkert!) om kedjan är sliten eller acceptabel. Men i ditt fall där det är relativt säkert att kedjan ger ljudet så är det bättre att sejfa. Man kan mäta avståndet mellan säg 40-50 länkar o jämföra med en ny kedja, men då får man inte med eventuellt slitage på kugghjulen? Tror isf att det är "enklare" att mäta på samma sätt som jag skrev innan, man vrider på veven (istället) o noterar hur många grader vevaxeln kan rotera innan kammarna drivs? Det är inte helt enkelt att svara exakt, det finns säker ett visst spel redan som ny, tveksam om det finns info om hur många (vevaxel?) grader detta spel är när motorn är ny?

Jag har personligen stor vana av att byta kamremmar, o en ny kamrem har även den ett visst "spel", dvs beroende på i vilket läge sträckarnen/-na är i. Men är remmen helt sträckt med allt slack "absorberat" så driver veven kamaxeln så gott som med en gång, men nog kan timingen fluktuera en liiiiten-liten aning under drift, men vi pratar nog i storleksordningen max nån enstaka mm av remmens längd, där remmen ofta är totalt närmare 1 m lång, rätt försumbart gissar jag.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Ungefär som jag trodde då. Känns som att det blir många timmar i garaget den närmsta månaden.... Jag som började kolla på avkylnings slang till frambromsarna men nu blir det full motorrenovering istället:) Det sista året har det varit en massa modifiering för att få i motorn i e30n. Precis klar, och nu började detta. Men nu är det "bara" en massa skruvande:)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Nu är allt demonterat.... tog några kvällar. Plasten till glidskenorna var helt bort på ena sidan i V-et. Beställt delar för typ 20000kr och då tog jag bara det absolut nödvändigaste, blev 17000kr med rabatt + en o-ring sats från ebay för 4000kr till vanosen. Inte den billigaste motorn att renovera. Hoppas nu att man får ihop den och att den går fint:) Beställde även spännare till avgaskammarna. Bara dessa två kostade 4000kr tillsammans.

Mycket jobbresor framöver så det lär ta några veckor att få ihop den igen. Men hoppas kunna köra lite bana snart:)
Hoppsan! Vad köpte du egentligen? All-in?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Köpte kamkedja, nedre kugghjul, alla glidskenor, kamkedja spännare, 2 spännare till avgaskammar 2000kr styck, nedre sumppackning, ventilkåpspackning (714kr styck), diverse små packningar och o-ringar, kedja oljepump 600kr, eftersom jag tyckte den verkade väldigt slapp. Det var allt, inga lager eftersom budgeten redan är sprängd med råge samt att lager redan är demonterat en gång och då såg dom fina ut. Spännar till oljepumpen är redan bytt vid tidigare tillfälle.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
”Sprocket hub”till vanosen beställde jag också, dom kostade nog 2-3000kr. Så det blir renoverad vanos och kamkedja för ca 20000kr i material. Läst att lämnar man in för vanos så kostar det ca 40tkr och kamkedja kan nog kosta lika mycket men så får man nog lite rabatt eftersom det delvis är samma jobb så kanske 60tkr på verkstad. Får hoppas att det blir bra:)
Te
2
Team LBR
E30 5.0
E36 Compact 3.0
Hur har det gått med motorrenoveringen?
Jag har själv tagit ur en S62B50 ur min e30 för att kolla lager och kamdrivnings oljud.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Oj, glömde bort denna tråden:)

Jo det har gått bra! Byte som sagt vanos o-ringar, kamkedja och vevaxel drev. Kört bankörning 5-6 gånger denna sommar och den håller fortfarande så det blev nog bra.

Tror det var denna manualen jag använde mig av: Länk

Inte helt lätt jobb men med manualen så gick det fint. Precis bytt kedja på en Saab 9-3 2.0 liters motor och jag skulle säga att det var nästan lika svårt. Har du några frågor så hör av dig.
Te
2
Team LBR
E30 5.0
E36 Compact 3.0
På min så är vanosen bortplockad, så den biten slipper jag ju. Men när den ändå är ur så känns det som att man kanske borde byta kedja m.m då den väsnas en del. Har ju i och för sig aldrig hört nån mer s62 live, men den borde vara tystare tycker jag. Ska kolla över vevlager å byta lite packningar hur som helst. Kanske hör av mig när jag börjat riva å inte får ihop det....
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Jag fick rekommenderat att byta kedja och glidskenor innan jag monterade motorn i min e30, men tänkte att det inte skulle behövas. Körde bara några veckor med bilen så började det ticka ordentligt. Och sen visade det sig att det var plastskenorna som var sönder till kamkedjan precis som folk sa till mig:) Så jag rekommenderar att byta kedja och plastskenorna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.