|
|
|
|---|---|
|
Tja! Körde min bil idag när jag märker att den blir svagare. Vindrutetorkarna blev slöare, batterilampan, ABS och bromslampan började lysa, och till slut märkte jag att även hastighet och varvmätaren gick ner till 0 km/h. Konstigt nog så var bilen fortfarande igång när mätarna gick ner till 0 km/h, men inte långt efter det så dog bilen. Jag provade med att starta igång den igen men det gick inte. Den var död. Cirka 3 timmar efter väljer jag att gå ut och ta en titt på den. Jag startar den och den går igång till min förvåning. Men batterilampan är där igen. Jag testar med vindrutetorkarna och de funkar, men de torkar inte lika snabbt som de ska torka. Jag väljer att köra några hundra meter med den och då väljer den att dö igen. Har haft problem med bilen ett tag då den dricker en hel del olja (notera dricker och inte läcker). Har märkt att polerna på tändstiften har blivit kolsvarta efter en månads körning och då har jag tagit lite sandpapper o sandat bort de svarta och då har den rullat igen. Jag brukar även få missfire i en viss cylinder om jag gasar den för mycket, dock ej över cirka 3500 varv för då vill den ej mer. Vad tror ni problemet kan vara? Har aldrig haft detta problem med batterilampan förut. Hade verkligen uppskattat all hjälp jag kan få. Mvh | |
|
Låter som något som involverar generatorn. Kanske t.ex regulatorn som Hasso nämner i denna tråd: Länk Har du möjlighet att mäta volten på batteriet med en multimeter när bilen är igång? |
|
| Har faktiskt ej möjlighet till det. Misstänker starkt att det kan vara generatorn det är fel på. | |
| En multimeter kostar ca en hundralapp på Biltema och kan vara en värd investering även för framtida bruk =) | |
|
Får införskaffa mig det då. Någon annan som kan tänka sig veta vad felet kan vara? Om det nu är generatorn det är fel på, och jag bytar den, måste jag då ha samma märke som den nuvarande eller går det o montera in en generator med annat märke? |
|
| Jag tror att det finns både Bosch och Valeo som passar. Men var noga med att se till att du får rätt modell. Jag fick fel från en skrot en gång och det är inte helt roligt att stå med fel generator när man rivit ut den gamla. Trångt som attan... | |
|
Från fabrik kan det sitta antingen Bosch eller Valeo som nämnts - båda är direkt utbytbara med varandra (samma mått/fästpunkter/kontakter etc.). Däremot är det inte samma laddregulator/kol i de båda - där måste man köpa rätt reservdel om man tänker byta den delen. Sedan finns det mängder med eftermarknadsmärken som ska vara modellanpassade men kvaliteten brukar vara rätt dålig hos många eftermarknadsmärken i allmänhet och billiga "budgetmärken" i synnerhet. Smartaste valet om man ska byta generator är nog att köpa en fabriksrenoverad utbytesgenerator tillverkad av Bosch eller Valeo. Bosch och Lucas har t ex. fabriksrenoveringsavdelningar på fabrikerna. Köpte en Lucas-fabriksrenoverad generator till E39:an och det var en Boschgenerator i grunden. Med generatorn följde testprotokoll som visade hur den laddade vid olika varvtal efter renoveringen. Enligt testprotokollet var renoveringen gjord i Danmark i Lucas regi... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mät laddspänning direkt på generatorn, jag hade problem med kabeln till batteriet och hade liknande fel. | |
|
Jag har nu löst problemet. Var tydligen bara att byta ut kolen i generatorn så löste allt sig! mvh Abu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.