|
|
|
|---|---|
|
Ohoj! Helt ny på forumet och efter att ha tillbringat hela livet i SAAB-träsket, ska det nu bli en BMW i stället. Och som sagt helt ny på BMW, endast kastat trånade blickar på bilarna, så hoppas på överseende med att jag kanske kommer med dumma frågor eller tar upp ämnen som diskuterats tidigare. Jag var och tittade på en 3-serie GT x-drive som jag är intresserad av hos Riddermarks bil, men när jag kom dit visade det sig att man ersatt original BMW 18´ fälgarna som bilen annonserats med, mot sunkiga Dezentfälgar med slutkörda vinterdäck. Priset på bilen var dock stenhårt oförändrat, möjligen går det att göra någon mindre justering och/eller få med en uppsättning BMW 17´fälgar. Bilen är dock fin och 17´-fälgarna som skulle följa med kan jag använda till nya vinterdäck i höst. Samtidigt känns det lite surt att lägga ut närmare 25.000:- på nya BMW-fälgar till en bil som kostar drygt 200.000:-. Jag hittade 18´fälgar med rätt spec på Däckvaruhuset, Länk "Monaco Grand Prix Silver" till ett aptitligt pris. Men hur är kvaliteten? Finns det några erfarenheter ur forumets stora kunskapsbank att ösa ur? | |
|
Jag tycker ju att en BMW alltid är bäst med fälgar skapade för BMW och/eller den specifika modellen. Om du inte redan gjort så ta en titt på Blocket. Där finns ofta replicafälgar. De kan ha skiftande kvalitet dock. Hittar du inte rätt modell så fråga säljaren om han har annat. BMWCS #8925 |
|
|
...eller så köper du begagnade originalfälgar - det brukar finnas rätt mycket som säljs nu på våren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har sökt begagnade originalfälgar på Blocket och hittade helt rätt fälgar till helt rätt pris. Tyvärr var de bortlovade till någon som skulle komma om en timme och köpa dom. Några andra har jag inte hittat på Blocket. Det är tydligen lite speciella fälgar till 3-serie GT, det ska vara ET 34 vilket vare sig övriga 3-serien eller 5-serien har. Men jag håller helt med, visst vill man ha original BMW-fälgar. Men om det nu är svårt att hitta, kan man välja eftermarknadsfälgar (med BMW centrumkåpa) utan att göra bort sig helt? | |
|
Kolla eBay.de, du borde kunna hitta antingen nytt eller beg. där. Jag har köpt däck och fälgar via tyska ebay, har funkat prima varje gång. /M Mina bilar: Länk |
|
|
ET34 är vanligt et. Exempelvis så har mina gamla style 403 ET36 fram och 47 bak, så det finns massvis med fälgar du kan köpa som passar din bil. Mina style 405 jag har på vintern har et34 runtom. Mina 598 har 30 fram och 42 bak. Du kan välja och vraka bäst du vill. Om du kör et 30 eller 40 spelar mindre roll iom att du redan ligger mitt mellan i intervallet. |
|
| F34 gör sig väl bara bättre estetiskt med 10mm mindre et på fälgen. | |
|
"F34 gör sig väl bara bättre estetiskt med 10mm mindre et på fälgen." Men hjulet tar inte i någonstans då? |
|
|
Att ändra 20 mm spårvidd på axeln är mycket! Det ändrar styrgeometrin och skrubbradien som ger stor förändring i bilens väghållning och även slitaget på både däck (skrubbradien) och leder/bussningar mm. Det ligger även 5 mm utanför tillåten spårviddsförändring på hjulaxeln (max 15 mm förändring/hjulaxel = 7,5 mm/fälg). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag körde med 40 mm breddning av spårvidden fram på min m3 e36 utan att märka något slitage på hjullager eller bussningar under 15 000 mils körning. Däremot blev bilens balans positivt påverkad på så sätt att den blev helt neutral avseende över och understyrning. | |
|
Bara för att det finns undantag, ändrar det inte regeln... ;) Det är dessutom olagligt som sagt - och lagen finns där av en anledning och den är att bilens köregenskaper ändras med ändrad spårvidd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är väl snarare en regel att väghållningen blir/upplevs bättre om man ökar spårvidden. Att det sen eventuellt inte är lagligt är en annan femma. Om spårvidden på en axel ökas 15 eller 20 mm är ur teknisk synvinkel försumbart såvida det inte tar i någonstans. | |
|
Vill nog påstå att 15-20mm ändring av spårvidden inte alls är en stor ändring med dagens mått. Det kanske det var när vi körde runt med 165/175mm breda däck, men med dagens feta däck/fälgar är det ingenting att öka bredden med 10mm per sida. Som Blixten säger - väghållningen blir knappast sämre med ökad spårvidd. |
|
|
Nja, det som är känsligt är styrgeometrin som ändras rätt mycket då...det ger helt andra vägegenskaper. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vill man vara paragrafryttare blir livet plötsligt väldigt tråkigt. Att ändra 20mm på spårvidden gör varken till eller från i bilens prestanda. Det är mätbart, men knappt märkbart. Vi provar sånt här hela tiden i jobbet. Precis hemkommen från Norrland där vi under en vecka på isbanor har idiotkört en hybridbil med väldigt mycket effekt och som kommer släppas på marknaden någon gång i framtiden. Vinterdäcken mäter 255 fram och 275 bak, och labbandet med spacers ger noll och inget jämfört med däcktryck och mjukvarukalibreringar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.