AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.064

E91 - bakvagnen har sjunkit ihop

Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Lämnade parkeringen i min 320i E91 -07 och noterade att bilen gnisslade och kändes väldigt stötig i bakvagnen. Stannar och ser då att hela bilen är mycket lägre bak än normalt, på båda sidor. Ser ut som bakaxelklumpen sitter lägre än normalt, men det kan vara inbillning. Bilen har ingen nivåreglering vad jag vet.

Vågar inte köra bilen som den står nu. Vad tror ni kan ha hänt?

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet inte om typfelet från E36 och E46 lever vidare, men kolla nedre varvet på fjädrarna bak - de gick ofta av där på nämnda modeller.

Berodde troligen på att sista varvet på fjädern var avsmalnande/tunnare för att skapa god komfort vid små rörelser innan den grövre delen på fjädern "kickade in" och tog större/hårdare fjädringsrörelser.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Håller med föregående om att det kan bero på
fjäderbrott. Så var det på min e91. Hissa och inspektera..

Mvh
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Stort tack för tipsen, ska absolut ta en extra koll på fjädrarna. Oddsen för att båda fjädrarna går av i direkt anslutning till varann känns osannolikt men inte omöjligt.

Har tittat runt lite i ETK, bakvagnen hos E90/E91 upplevs vara ett ormbo jämfört med äldre BMW’s jag felsökt och åtgärdat. Allt verkar ha flera fästpunkter, men det utesluter förstås inte att något kan ha lossnat.

Någon som vet en enskild fästpunkt i E90/E91 som skulle kunna orsaka att bakänden sjunker ned om den går sönder eller lossnar?

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Fjäderbrott bekräftat!

Vänster bakfjäder har brustit på mitten. Förmodligen vilar hela bakvagnens tyngd på höger fjäder, som visuellt ser intakt ut.

Då ska jag bara bestämma vilka nya fjädrar som ska dit. Original eller en mild sänkning. Komfort är viktigare än stance, då det finns spädbarn i familjen.

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.