AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.914

Mercedes E-klass 2018 - komfortkung som brötar (iaf i Amg-utförande)

Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
När farsan nu vid pensionsåldern bestämt sig att köpa MB istället för Bmw föll valet på en E220d 2018 med AMG-paket. Under de 50mil vi åkte hem reagerade vi på att ljudnivån från däcken var ganska hög i 110-130. Vi hade båda förväntat oss och hört att nya mercan e-klass ska vara riktigt tyst men så upplevde vi inte däckljudet.

Skyldiga till oväsendet tror vi de (totalt vansinnigt, fånigt, onödigt) breda däcken på 275/35R19 samt 245/40R19 som dessutom är RunFlat... Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 ROF

Lösningen blir framöver att dumpa RFT-däcken, satsa på Michelin pilot sport 4 samt sänka bredden bak till 255/40R19 vilket då är 4cm mindre i asfalten men ändå tillräckligt mycket för att fylle de bakre 9"-fälgarna.

En undring jag personligen; Alla ni som köper bmw med m-sport och får samma breda däck som ovan (även värre på M och X bilar) reagerar ni inte på däckljudet? Över 110 blir jag riktigt trött efter ett par timmar i vägljudet.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har iofs bara 245 på min A4:a, men de låter väldigt mycket, så mycket att jag funderar på att gå ned i storlek. Vinterdäcken är 225 och betydligt tystare. Båda uppsättningarna är premiumdäck.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Gå ner till 18" och 245. Då får du en dramatisk skillnad.
19" eller större på en familjebil är egentligen helt idiotiskt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Största problemet är garanterat RFT-däcken!

Sätter du på riktiga däck har du kapat bort merparten av bullret...sedan bullrar alltid breda däck med låg profil.

Det finns speciella bullerdämpande däck med skumgummi på insidan av slitbanan - sitter t ex. standardmonterade på Tesla-bilarna.
Både Michelin och Good Year har sådana däck och troligen fler tillverkare också.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Kan rekommendera Michelin PS4S. Bytte från 19" Bridgestone rft på BMW:n till dem och märkte en klar skillnad till det bättre i både ljud, grepp och allmän komfort.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan också rekommendera PS4 - hade dem på E39:an innan den såldes...kan utan förbehåll säga att de var de bästa däck jag har haft på någon bil.

Supergrepp i både torrt och vått, bra komfort, "störningsfri färd" (inga vibrationer eller annat konstigt uppträdande från däcken), bra körkänsla (god kommunikativ förmåga där däcken "talade om vad som hände"), lågt buller och dessutom verkade de slitas relativt långsamt.

Velar som tusan om jag ska köpa PS4, Primacy4 eller kanske Premiumcontact6 till Mercans 18"-fälgar... :/
PS4 har jag provat och varit väldigt nöjd med, men de andra två är nog lite mer komfortinriktade, vilket kan vara en fördel med 18".

Mvh
Johan B

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Jag har nästan samma dimension som ts på Kackerlackan: 275/40R19 bak och 245/40R19 fram. Centraleuropeiska vinterdäck (Hankook I'cept). Upplever inte något besvärande vägljud...

Inga problem, däremot stor skillnad på däckmärke. Köp Conti.

/Anders
Visa användare
253
Vira20
Åtgärd:

Bitumen mattor i hjulhus bak direkt på plåt, på tanken under baksätet (ganska lätt att ta bort för att nå bränslepump), samt i bagaget. Även Foam mattor i hjulhus bak. Länk

Upplever en klar skillnad!

Michelin pilot sport 4 Acustic (!) 255/40R19 Länk Inköpta bak, ännu ej bytta.

När vi får tid blir det samma förändring fram.

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Vira20: Var köpte du bitumenmattorna? Jag skulle vilja få ner ljudnivån i mina båda VW...

/Masten
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Beställde min med Akustikkomfort-paketet från fabrik, får ju verkligen hoppas man inte ska behöva ta till ovan åtgärd för att få en dräglig komfort......

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Transocean
Ja eller så går man för en Lexus....9 veckor i Japan och fy fan vilka bilar dom har här....
Visa användare
253
Vira20
@masten

Mattorna finns att köpa lite överallt. Biltema, conrad.se. Att tänka på: de tjockare mattorna (2mm+) ska gärna sitta på en vilande yta, dvs inte hänga upp och ner då det är tyngre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.